Správa železnic dál odmítá opravit železniční trať mezi Oldřichovem u Duchcova a Telnicí. A to přesto, že Ústecký kraj objednal vlaky, které by po ní měly od dubna začít jezdit. Železničáři před rokem opravili východní část trati známé jako Kozí dráha, ale rekonstruovat zbytek, který je v horším stavu, se nechystají.
Kraj chce oživit celou podkrušnohorskou Kozí dráhu, objednal na ni vlaky. Správa železnic ale dál odmítá její opravu
Loni na jaře se – za velkého zájmu cestujících – vrátily vlaky na trať mezi Děčínem a krušnohorskou Telnicí. Telnice je ale jen v polovině Kozí dráhy. Ta vede dál přes Teplice až do Oldřichova u Duchcova, kde se připojuje k hlavní ústecko-chomutovské železnici. Letos sice v jízdním řádu figurují i vlaky z Telnice do Oldřichova, které mají jezdit o víkendech od 1. dubna, ale Správa železnic odmítá trať zprovoznit.
Ústecký kraj, který dopravu na trati objednal, upozorňuje na turistické atrakce v její blízkosti. „S tou tratí máme plány. Ty plány nejsou jen přeprava osob, ale propojení s ostatními turistickými atrakcemi,“ podotkl náměstek hejtmana Jiří Řehák (Spojenci pro kraj).
Trať začíná v Děčíně, který je branou do národního parku České Švýcarsko, a vede po úpatí Krušných hor. Dnes dojedou turisté vlakem do Jílového, odkud mohou vystoupat na Sněžník, nebo do Telnice. Ale již ne například do zastávky Bohosudov, která je v sousedství historické lanovky, ani do zastávky Krupka-město, nedaleko od níž jsou muzejní štoly zařazené na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Dále na západ vede trať severní částí Teplic.
Správa železnic tvrdí, že investice do zprovoznění trati, kterou nechala po roce 2008 chátrat, se jí nevyplatí. „Z hlediska priorit opravných prací není v současné době možné uspokojit požadavek kraje na komplexní opravu a obnovu provozu na této trati,“ uvedl mluvčí státní organizace Dušan Gavenda.
Tím, kdo učinil klíčové rozhodnutí, z nějž vyplynulo zchátrání – a například i částečné rozkradení – Kozí dráhy, byl samotný Ústecký kraj. V roce 2007 přestal objednávat dopravu s tím, že po trati nejezdí moc lidí a že území, kudy vede, bude potřeba k dálničnímu přivaděči od dálnice D8 do Děčína. Takový přivaděč nikdy nevznikl, naopak – vlaky se na trať ještě několikrát vrátily, ale jak se její stav zhoršoval, Správa železnic postupně vyhlašovala výluku.
Když v roce 2010 na Kozí dráze uspořádal prezentační jízdy tehdy začínající Regiojet, jezdilo se z Děčína do Krupky, dál už to Správa železnic nepovolila. Později kraj objednával sezonní provoz, vlaky ale již nemohly dál než do Telnice. V roce 2015 ale nechala správa zapíchnout červený terč značící vyloučenou kolej již k děčínské zastávce, takže dalších sedm let nemohly vlaky na trať vůbec.