Kraj chce oživit celou podkrušnohorskou Kozí dráhu, objednal na ni vlaky. Správa železnic ale dál odmítá její opravu

2 minuty
Události v regionech: Spor o historickou Kozí dráhu
Zdroj: ČT24

Správa železnic dál odmítá opravit železniční trať mezi Oldřichovem u Duchcova a Telnicí. A to přesto, že Ústecký kraj objednal vlaky, které by po ní měly od dubna začít jezdit. Železničáři před rokem opravili východní část trati známé jako Kozí dráha, ale rekonstruovat zbytek, který je v horším stavu, se nechystají.

Loni na jaře se – za velkého zájmu cestujících – vrátily vlaky na trať mezi Děčínem a krušnohorskou Telnicí. Telnice je ale jen v polovině Kozí dráhy. Ta vede dál přes Teplice až do Oldřichova u Duchcova, kde se připojuje k hlavní ústecko-chomutovské železnici. Letos sice v jízdním řádu figurují i vlaky z Telnice do Oldřichova, které mají jezdit o víkendech od 1. dubna, ale Správa železnic odmítá trať zprovoznit.

Ústecký kraj, který dopravu na trati objednal, upozorňuje na turistické atrakce v její blízkosti. „S tou tratí máme plány. Ty plány nejsou jen přeprava osob, ale propojení s ostatními turistickými atrakcemi,“ podotkl náměstek hejtmana Jiří Řehák (Spojenci pro kraj).

Trať začíná v Děčíně, který je branou do národního parku České Švýcarsko, a vede po úpatí Krušných hor.  Dnes dojedou turisté vlakem do Jílového, odkud mohou vystoupat na Sněžník, nebo do Telnice. Ale již ne například do zastávky Bohosudov, která je v sousedství historické lanovky, ani do zastávky Krupka-město, nedaleko od níž jsou muzejní štoly zařazené na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Dále na západ vede trať severní částí Teplic.

Správa železnic tvrdí, že investice do zprovoznění trati, kterou nechala po roce 2008 chátrat, se jí nevyplatí. „Z hlediska priorit opravných prací není v současné době možné uspokojit požadavek kraje na komplexní opravu a obnovu provozu na této trati,“ uvedl mluvčí státní organizace Dušan Gavenda.

Tím, kdo učinil klíčové rozhodnutí, z nějž vyplynulo zchátrání – a například i částečné rozkradení – Kozí dráhy, byl samotný Ústecký kraj. V roce 2007 přestal objednávat dopravu s tím, že po trati nejezdí moc lidí a že území, kudy vede, bude potřeba k dálničnímu přivaděči od dálnice D8 do Děčína. Takový přivaděč nikdy nevznikl, naopak – vlaky se na trať ještě několikrát vrátily, ale jak se její stav zhoršoval, Správa železnic postupně vyhlašovala výluku.

Když v roce 2010 na Kozí dráze uspořádal prezentační jízdy tehdy začínající Regiojet, jezdilo se z Děčína do Krupky, dál už to Správa železnic nepovolila. Později kraj objednával sezonní provoz, vlaky ale již nemohly dál než do Telnice. V roce 2015 ale nechala správa zapíchnout červený terč značící vyloučenou kolej již k děčínské zastávce, takže dalších sedm let nemohly vlaky na trať vůbec.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 2 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...