Kolony nebudou, slibují silničáři. Začíná oprava mostu generála Pattona

Studio 6: Začíná rekonstrukce mostu Generála Pattona (zdroj: ČT24)

Musí po něm projet téměř každý, kdo projíždí Plzní ze severu na jih. Na mostě Generála Pattona se scházejí státní silnice I/20 a I/27, je to tedy přirozeně jedno z nejvytíženějších míst ve městě. Jeho oprava právě začíná. Zprvu ještě nebude omezena doprava, ale vydrží to jen měsíc. Ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic však ujistil, že je vše připraveno tak, že pokud se budou řidiči soustředit na jízdu, nebudou se tvořit kolony.

Podle tradice vedou všechny cesty do Říma. V západních Čechách ale spíše vedou všechny cesty na most Generála Pattona. Kdo jede třeba z Karlových Varů do Klatov, z Mostu do Domažlic nebo z centra Plzně třeba do Rakovníka, nevyhne se mu, pokud neučiní nějakou zajížďku. Současně je to hlavní spojnice středu města se sídlišti Lochotín a Vinice.

Most je ale ve špatném stavu. Na první pohled jsou patrná například armovací železa, která vyčnívají z betonu. Náměstek plzeňského primátora Pavel Šindelář (ODS) ho zařadil „k nejhorším na silnicích první třídy v kraji“. Začíná jeho oprava, která by měla trvat až do listopadu 2018. Při ní jednak opraví městské dopravní podniky tramvajovou trať, která po mostě vede, a současně Ředitelství silnic a dálnic opraví silnici a sanuje spodní stavbu.

  • začne v noci z 9. na 10. dubna
  • týká se směru na Lochotín
  • tramvajová trať: obousměrný provoz po jedné koleji
  • silnice: ve směru na Lochotín zúžení vozovky z 8 m na 6,25 m s pruhy širokými 3,5 a 2,75 m.
Události v regionech: V Plzni začala oprava největšího mostu ve městě (zdroj: ČT24)

Úvodní fáze prací ještě nepřinese žádné trvalé dopravní omezení. Stavbaři budou navážet techniku a značky a dopravní podniky začnou připravovat tramvajovou trať na uzavírku jedné koleje. „Připravují výhybky pro tramvaje. Protože tam budou celý rok, tak si tam dělají
pevnější betonový podklad,“ přiblížil stavbyvedoucí Tomáš Vodička z firmy Colas CZ. Naplno pak práce vypuknou v noci na 10. dubna. Začne výluka jedné koleje, tramvaje tedy budou obousměrně jezdit po zbylé.

Autům potom sice zůstanou ve směru na Lochotín dva jízdní pruhy, budou však zúžené. Postupně se potom bude jejich poloha posouvat. Po prvních čtrnácti dnech bude autům k dispozici provizorní silnice na místě tramvajového pásu. „S vozovkou se bude šíbovat, aby mohli dodavatelé postupně opravit celý most,“ vysvětlil ředitel krajské správy ŘSD Zdeněk Kuťák.

Přípravné práce na Pattonově mostě se týkají tramvajové tratě
Zdroj: Miroslav Chaloupka/ČTK

S provozem ve zúžených jízdních pruzích mají silničáři i řidiči zkušenost například z modernizace dálnice D1. Zdeněk Kuťák předpokládá, že by mohl provoz na mostě Generála Pattona i přes omezení zůstat plynulý. Záleží ale především na chování řidičů. „Když se budou soustředit na jízdu, tak se do pruhu 2,2 metru vejdou,“ ujistil Kuťák.

Letos se budou opravy a související omezení týkat výhradně směru na Lochotín. Na druhou polovinu Pattonova mostu se stavbaři přesunou až příští rok.

  • I/20: trasa Karlovy Vary – Bečov nad Teplou – Toužim – Plzeň – Nepomuk – Písek – Protivín – České Budějovice (součást evropského tahu E49 Magdeburk–Vídeň)
  • I/27: trasa Dubí – Litvínov – Most – Žatec – Plasy – Plzeň – Přeštice – Klatovy – Železná Ruda – přechod Železná Ruda/Bayerisch Eisenstein (úsek Plzeň–Klatovy součástí evropského tahu E53 Plzeň–Mnichov)

Most Generála Pattona (původně most Antonína Zápotockého) je v provozu od roku 1971. O jeho opravě uvažovali silničáři již od 90. let. Přípravu však mimo jiné komplikoval fakt, že se nedochovala žádná stavební dokumentace. ŘSD tak připravilo studii a rozvahu tří variant, mezi nimiž byla i stavba úplně nového mostu. Nakonec však postačí rekonstrukce stávajícího mostu. Ta zahrne kompletní povrchovou sanaci spodní stavby, výměnu ložisek a nový mostní svršek, izolaci, vyrovnávací spojovací desku, novou tramvajovou trať i vozovkové vrstvy, rekonstrukci chodníků, přeložky sítí, trakčního vedení a nové osvětlení.