Řidiči mohou nově využívat silnici Jižní tangenta u Českých Budějovic, která v budoucnosti propojí dálnici D3 a silnici I/3. Výstavba téměř tři kilometry dlouhé cesty stála 1,1 miliardy korun. Z toho téměř 615 milionů korun platil Jihočeský kraj. Při úterním slavnostním zahájení provozu tangenty o tom informovali zástupci kraje, ministerstva dopravy a dotčených obcí.
Jižní tangenta u Českých Budějovic je v provozu. Propojí dálnici D3 a silnici I/3
Jižní tangenta navazuje na silnici I/3, která spojuje Český Krumlov a České Budějovice. V budoucnosti odvede dopravu z jižní části regionu před Českými Budějovicemi na budovanou dálnici. „Pevně doufám, že za rok se otevře dálnice D3, aby tato stavba měla smysl, a naplní se její funkce,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) jsou České Budějovice jediným krajským městem, do něhož se nestaví dálnice z Prahy. „Chceme, aby to znělo na vládě jako jasný signál. Dříve budeme napojeni na rakouské metropole než na tu českou, což je trochu ostuda. Tangenta pořád nevede na dálnici, ale věřím, že se toho brzy dočkáme,“ poznamenal Kuba.
Nově otevřenou silnici kromě kraje financoval Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie. Na Jižní tangentě, jejíž stavba trvala dva roky, se nachází dva kruhové objezdy. Do budoucna by měla existovat i druhá část této cesty. Od D3 povede mezi Plavem a Vidovem a za Novou Vsí se napojí na silnici mezi Českými Budějovicemi a Trhovými Sviny.
V provozu je nyní sedmdesát kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí by měla být podle ministerstva dopravy hotová do roku 2030, jihočeská část do roku 2026. „Dnes jsme představili výhled budování dopravních staveb na dalších deset let. A počítáme i se středočeskou částí D3, jako projektem PPP (spolupráce veřejného a soukromého sektoru, pozn. red.),“ sdělil Kupka.
Obchvat Dolní Lhoty
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také zprovoznilo obchvat silnice I/34 kolem obce Dolní Lhota na Jindřichohradecku. Proti plánu ho silničáři otevřeli o dva měsíce dřív. Stavba 2,6 kilometru dlouhého úseku stála téměř 250 milionů korun bez DPH, práce začaly v srpnu 2021.
„Do 23. července budou ještě v úseku drobná omezení, v každém směru se ale bude jezdit jedním pruhem,“ řekl Adam Koloušek z ŘSD. Stát silnici I/34 dál modernizuje, od února staví obchvat jihočeského Lišova, stavba dlouhá 9,5 kilometru bude stát miliardu korun.
„Obchvat Dolní Lhoty je důležitou stavbou pro jihočeský region a dalším opatřením ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy na vytížené silnici I/34. Jsem rád, že se tato stavba obešla bez výrazných komplikací a podařilo se ji zprovoznit pro řidiče o dva měsíce dříve, než se původně plánovalo. Před dopravně rušným začátkem prázdnin je to dobrá zpráva pro řidiče i místní občany,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Obchvat odvede tranzitní dopravu z obce Dolní Lhota mimo obytnou zástavbu. Doprava v místě bude plynulejší. Podle propočtů silničářů projede v roce 2030 po silnici I/34 v daném úseku 9705 aut denně, z toho 2780 nákladních. Nová silnice se napojila na obchvat Stráže nad Nežárkou, který ŘSD otevřelo v červnu 2007. Díky němu se už nejezdí přes centrum města, za obchvat zaplatili tehdy silničáři 317 milionů korun.
Silnice I/34 vede z Budějovic přes Třeboň, Jindřichův Hradec a Pelhřimov do Humpolce, kde kříží dálnici D1, a pokračuje dál na Svitavy. Vede po ní i mezinárodní silnice E49, jež z Třeboně odbočuje k hraničnímu přechodu s Rakouskem Halámky.