Zastupitelé Jihomoravského kraje schválili nákup 37 vlaků od Škody Transportation. Kraj tak chce zlepšit podmínky pro cestující, kteří často jezdí i půlstoletí starými soupravami. Cenová nabídka výrobce dosahuje podle náměstka hejtmana Romana Hanáka (ČSSD) 6,651 miliardy korun a zahrnuje i servis vlaků v dalších 30 letech. Provozovat je bude dopravce, který vzejde ze soutěže. Kraj na nákup získá evropskou dotaci zhruba 5,5 miliardy, na svůj podíl si vezme úvěr.
Miliardy na železnici. Jihomoravský kraj nakoupí vlaky a pronajme je dopravcům
Jižní Morava se vydala cestou, kterou dosud nezvolil žádný jiný kraj. Všechny ostatní objednávají službu od dopravců, kteří ji zajišťují vlastními vozidly.
Jihomoravští politici se pro nestandardní postup rozhodli, protože chtěli zajistit, aby alespoň v části kraje jezdily nové vlaky místo padesát let starých jednotek či třicet let starých vagónů vyrobených ve východním Německu.
Pro schválení nabídky zvedlo ruku 53 z 59 přítomných zastupitelů. „Příští rok začneme řešit podmínky soutěže a její vypsání. Nyní máme podepsanou smlouvu s Českými drahami do konce roku 2022 s tříletou opcí, takže podle výsledků soutěže se může začít jezdit i později než v roce 2023,“ uvedl Roman Hanák.
Proti nákupu se postavili někteří koaliční zastupitelé
Výtky měla i část zástupců ANO a Jan Vitula z TOP 09, kteří jsou součástí koalice. Například Petr Vokřál (ANO) zmínil riziko, že kraj sice koupí vlaky pro dvě nejvytíženější linky, ale už se neřeší, jak bude vypadat provoz na dalších tratích.
„Nevíme, jak se bude modernizovat vozový park na těchto tratích. A víme sice, za jakých ekonomických podmínek se budou nové vlaky provozovat tři roky po jejich nákupu, ale nevíme, za jakých podmínek to bude v dalších 27 letech,“ dodal Vokřál. Podmínkou dotace je právě třicetiletý provoz.
Jan Vitula, který se hlasování zdržel, zmínil, že se dlouho ozývaly hlasy, že zakázku získá právě vítězná firma. Z původních šesti zájemců se kvůli krátké dodací lhůtě přihlásili s nabídkou jen dva výrobci.
Vedle Škody ještě švýcarský Stadler, který nabízel vlaky o 400 milionů korun levněji. Hodnotící komise ho však vyřadila kvůli tomu, že mu chyběla čtyři sedadla do požadované kapacity a jednalo se pouze o sklopná sedadla na místě pro vozíčkáře. Dále nedodržel požadované rozmístění zásuvek a USB portů a špatně vyplnil jednu přílohu nabídky.
„Mám z toho poněkud těžkou hlavu. Kdyby byl čas, tak bych navrhoval výběrové řízení opakovat. Bohužel jsme nenašli takový právní postup, aby Stadler mohl zůstat ve hře. Podal námitku, tu kraj neuznal a k antimonopolnímu úřadu už stížnost nepodal,“ dodal Vokřál. Aby kraj získal dotaci, musí být všechny vlaky vyrobené nejpozději v roce 2022.
Jednatřicet vlaků bude mít kapacitu pro 310 sedících cestujících, zbylých šest pro 140. Novými soupravami by se měli lidé svézt nejdříve v roce 2023.