Kontroloři kritizují České dráhy za staré vlaky. Navzdory dotacím slouží třetina vozů přes 30 let

3 minuty
Události: Třetina vlaků ČD je starších 30 let
Zdroj: ČT24

Říkat, že mají České dráhy staré vlaky, zní jako evergreen. Ale potvrzuje to i Nejvyšší kontrolní úřad. Při kontrole ve společnosti zjistili úředníci, že je 35 procent vozidel starších než 30 let, což je podle NKÚ hraniční věk. V poslední době sice starých vozidel ubývá, ale podle kontrolorů jsou přesto investice na modernizaci vozidel neefektivní. Vinu prý nese i ministerstvo, které nestanovilo konkrétní opatření.

Nejvyšší kontrolní úřad se při kontrole Českých drah zaměřil na stáří vozového parku, hraniční stáří stanovil na 30 let. Jde podle něj o „vozidla na nebo za hranicí morální a technické životnosti“. Zjistil, že mezi lety 2012 a 2017 klesl podíl tak starých vozidel z 42 na 35 procent.

K obnově použily České dráhy převážně vlastní zdroje, ale více než desetinu peněz, které do obnovy vozidel v posledních letech vložily, představovaly peníze ze státních nebo evropských dotačních programů. Již to samo je ale podle pracovníků NKÚ, kteří kromě drah kontrolovali i ministerstvo dopravy, problém.

Podíl vozidel starších třiceti let
Zdroj: NKÚ

Třeba v případě evropského programu Doprava v letech 2009 až 2013 předpokládalo ministerstvo dopravy, že železniční dopravci využijí čtyři miliardy korun, ale nakonec to bylo jen 400 milionů. Jen pomalu začíná čerpání i z nového programu Doprava 2014 až 2020. „První výzvu k předkládání žádostí o tyto dotace vyhlásil resort v červnu roku 2017, tedy až v druhé polovině aktuálního programového období,“ upozornil mluvčí NKÚ Václav Kešner.

To však ministerstvo dopravy odmítlo. Podle něj je alokace 7,7 miliardy korun na obnovu železničních kolejových vozidel z operačního programu Doprava 2014–2020 už předběžně vyčerpána.

Samotné dráhy potom NKÚ kritizoval, že výběr dodavatelů nových vozidel „neproběhl v dostatečně konkurenčním prostředí“, protože ve čtyřech zadávacích řízeních vybíraly dodavatele vždy jen z jediné nabídky.

Motorový vlak
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Starých vozidel je moc, neodpovídají požadavkům objednatelů, varoval NKÚ

Bez ohledu na to, zda se na situaci více podepsal postup ministerstva dopravy nebo dopravce samotného, konstatovali kontroloři, že je podíl přestárlých vozidel v parku ČD stále tak vysoký, že „neodpovídá stávajícím a očekávaným budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb veřejnosti na zajištění kvalitní a moderní osobní železniční dopravy v regionální i dálkové dopravě“.

České dráhy na závěry kontroly reagovaly upozorněním, že do roku 2008 se vozový park téměř neobnovoval. „Od sametové revoluce se dlouhá léta vůbec nenakupovaly vlaky, neprobíhala kontinuální obnova vozového parku,“ podotkl mluvčí drah Radek Joklík. Velké investice se soustředily do posledních deseti let, společnost za tu dobu investovala přibližně 45 miliard korun, z toho jen zlomek představovala veřejná podpora. Dráhy samy ale připustily, že by potřebovaly ještě dalších 40 miliard.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jejich generální ředitel Miroslav Kupec vydal po zveřejnění závěrů kontroly tweet s fotografiemi nových vlaků ČD. Současně připustil, že u drah jezdí i stará vozidla „byť jsou spolehlivá a splňují normy“.

V posledních letech vylepšovaly dráhy svůj park jednak nákupy zcela nových vozidel, která – s výjimkou dálkových netrakčních jednotek Railjet a elektrických jednotek Inter Panter – slouží hlavně regionální dopravě. Zlepšení v dálkové dopravě měly přinést modernizace více než stovky starších vozů z přelomu 80. a 90. let a také nákupy vozů z Rakouska, které prošly modernizacemi v minulém desetiletí.

obrázek
Zdroj: ČT24

S vozidly staršími než kontrolory zmíněných 30 let se cestující setkají například, když nastoupí do rychlíku z Prahy do Děčína, z Brna do Šumperka nebo do Plzně, do regionálního vlaku z Plzně do Klatov nebo třeba z Ostravy do Frýdku-Místku. Na hranici tohoto stáří jsou i vozy z přelomu 80. a 90. let, které ve velkém jezdí na hlavních tratích v Pardubickém či Jihomoravském kraji.

Většina dotací šla ČD. Změní se to, slibuje ministerstvo

České dráhy nejsou v Česku jediným dopravcem, který provozuje osobní vlaky, mají ale výsadní postavení mezi společnostmi, u nichž si vlaky objednávají stát a kraje. Expresní a rychlíkové linky, které poptává ministerstvo dopravy, zajišťují dráhy téměř všechny s jedinou výjimkou. Kraje si osobní vlaky objednávají u více dopravců, podle NKÚ ale jen jeden z nich dostal od ministerstva dopravy příspěvek na modernizaci vozidel.

„Tento příjemce porušil podmínky poskytnutí dotace, a dopustil se tak porušení rozpočtové kázně, neboť neoprávněně použil peněžní prostředky v celkové výši 2,09 milionu korun,“ upozornili kontroloři v závěrečné zprávě.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle ministerstva z nového operačního programu již půjdou peníze většímu množství dopravců. „Bylo dokončeno hodnocení projektů a v této souvislosti je třeba zdůraznit, že u více než 50 procent prostředků alokace nejsou příjemcem České dráhy,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obce trápí stavby načerno

Ačkoliv statistika k takzvaným černým stavbám neexistuje, podle ministerstva pro místní rozvoj vzniká deset procent staveb nelegálně. Bez stavebního povolení jsou často například stánky a přístřešky v česko-německém pohraničí. Příkladem je příhraniční obec Strážný na Prachaticku, která se pustila do boje se třemi takovými objekty. Problém řeší i obec Včelákov na Chrudimsku, kde nezákonně roste rodinný dům.
před 5 hhodinami

Festival Naproti zviditelňuje téma homesharingu

Benefiční festival Naproti ve středočeských Nučicích propojuje kulturu s tématem takzvaného homesharingu, tedy sdílení péče a podpory rodin dětí s mentálním či kombinovaným handicapem. Cílem je problematiku zviditelnit a dát veřejnosti možnost pomoci těm, kteří to potřebují. Festival se letos koná potřetí.
před 6 hhodinami

Po tropech v neděli dorazí silné bouřky

Českou republiku v neděli čekají vysoké teploty. Zejména v Čechách překročí i tropických třicet stupňů Celsia. Odpoledne pak od západu dorazí silné bouře s intenzivními srážkami, nárazovým větrem a kroupami. Výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

O bitcoinové kauze nebo podpoře podnikatelů hovořili hosté Politického spektra

O vývoji bitcoinové kauzy nebo podpoře tuzemských podnikatelů diskutovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnili předseda hnutí Česká republika na 1. místě Ladislav Vrabel, první místopředseda Strany soukromníků České republiky Ladislav Linek a první místopředsedkyně hnutí SEN 21 Monika Shaw Salajová.
před 11 hhodinami

„Nemysleli jsme si, že se válka stane součástí každodennosti.“ Pieta připomněla vyhlazení Lidic

Pieta v Lidicích připomněla 83. výročí vyhlazení obce, oběti uctil i prezident Petr Pavel. Akce byla bez projevů, kromě mše ji tvořilo mimo jiné kladení květinových darů i uctění dětských obětí války. Význam připomínání si tragických osudů Lidic, ale i Ležáků se stává současností a je to nesmírně důležitá věc, řekl ředitel Památníku Lidice Eduard Stehlík.
před 12 hhodinami

Jiřikovský si chtěl bitcoinový dar odečíst z daní, tvrdí advokát

Tomáš Jiřikovský, který daroval ministerstvu spravedlnosti bitcoiny v hodnotě miliardy korun, si chtěl dar odečíst z daní. Serveru Novinky.cz to řekl jeho advokát Kárim Titz. Při domlouvání daru se ale podle něj motivace vůbec neřešila. Média už dříve uvedla, že podle policie darované bitcoiny mohou pocházet z trestné činnosti. Kvůli kauze podal demisi předchozí ministr spravedlnosti za ODS Pavel Blažek.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Čeští řidiči už za hranicemi spáchali přes 177 tisíc přestupků. Nejvíc v Německu

Ministerstvo dopravy letos dostalo už přes 177 tisíc žádostí o údaje řidičů, kteří v zahraničí spáchali dopravní přestupek, vyplývá z dat poskytnutých resortem. Většina žádostí od zahraničních úřadů míří z Německa, kde radary a kontroly zachycují nejvíce přestupků. Nejčastěji čeští řidiči překračují maximální povolenou rychlost, časté jsou i pokuty za jízdu na červenou.
před 16 hhodinami

Tygří mast jako suvenýr? Celníci varují před neoprávněným dovozem

Mušle, tygří mast nebo písek se mohou jako suvenýry z dovolené při návratu prodražit a v krajním případě přijít až na 1,5 milionu korun. Turista může nevědomě přivézt na hranice chráněný předmět. A nejedná se o výjimečnou záležitost. Letos podle Vladimíry Malovíkové z Generálního ředitelství cel došlo už k 63 takovým případům.
před 17 hhodinami
Načítání...