Jevíčko leží na pomezí tří krajů. Do Pardubic, Brna ani Olomouce ale přímý spoj nejede

2 minuty
Jevíčko chce lepší dopravní spojení
Zdroj: ČT24

Jevíčko na pomezí Čech a Moravy trápí špatné dopravní spojení. Místní si stěžují hlavně na zdlouhavé a složité cestování do Brna. Třítisícové město sice spadá pod Pardubický kraj, od krajského města ho ale dělí téměř sto kilometrů a řada lidí tak dojíždí do bližší jihomoravské metropole. Radnice proto usiluje o navýšení spojů.

Vlaky z Jevíčka nejezdí už téměř tři roky, obyvatelé města musejí při cestách do práce nebo do školy využívat autobusy. Spoje ale podle místních nejsou ideální. Do velkých měst přímé autobusy nejezdí vůbec. „Dřív bylo spojení na Olomouc, na Prahu, nemuselo se přesedat. Teď všude přesedáte a čekáte,“ stěžuje si jedna z místních obyvatelek.

Do krajských Pardubic trvá cesta víc než dvě hodiny s minimálně jedním přestupem. O něco kratší je cesta do Brna, ani tam ale přímá linka nejede. A lidé tak musejí dvakrát přestupovat: v Boskovicích a Skalici nad Svitavou. „Ten autobus je taková poznávací jízda, zajede úplně všude. Ekonomicky se možná vyplatí autobus, ale čas, co strávíte na cestě, to je hrůza,“ říká obyvatel Jevíčka Petr Jankovič.

Úskalí obce na hranici krajů

„Jevíčko má problém právě v tom, že je na hranici krajů. Jihomoravského a z východu Olomouckého, úplně v tom nejvýchodnějším cípu Pardubického kraje. Největší problémy nastávají právě v tom mezikrajském spojení,“ vysvětlil starosta Jevíčka Dušan Pávek (KDU-ČSL).

Kraj proto přislíbil, že počty autobusů od prosince navýší. „Budou jezdit tři autobusy v ranních spojích a odpoledních spojích zpátky, které budou vyjíždět z Jevíčka a budou jezdit do Rájce-Jestřebí, kde cestující přesednou na vlak, který je doveze až na nádraží do Brna,“ řekl radní Pardubického kraje pro dopravu Michal Kortyš (ODS). Změna začne platit s novým jízdním řádem. Náklady kraj odhaduje na čtyři sta tisíc korun ročně. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 52 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...