Pražský magistrát si nechal vypracovat dvě varianty zákazu vjezdu kamionů do města. První počítá s tím, že by kamiony nesměly z Pražského okruhu sjíždět do centra, ovšem s výjimkou úseku městského okruhu mezi dálnicemi D1 a D11. Druhá varianta pak zakazuje sjíždění i v této části. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek, který chce ještě diskutovat se Středočeským krajem.
Jak před kamiony ochránit centrum? Praha vybírá mezi přísným a přísnějším zákazem vjezdu
Právě Středočeský kraj v minulosti kritizoval zvažovaný zákaz vjezdu kamionů. Kritické byly i některé obce nebo sdružení dopravců ČESMAD.
„V případě první varianty není o čem diskutovat, tak musíme střed Prahy ochránit. Je to vlastně doplnění stávajícího značení a bude takto představena Středočeskému kraji. Za hotovou ji považuji v tom smyslu, že jsem k ní za celou dobu projednávání nezaznamenal žádnou připomínku,“ uvedl na brífinku Dolínek.
Druhý návrh by pak byl na kamiony přísnější. „Je doplňující. Oproti prvnímu má navíc znemožnit vjezd po části městského okruhu od Spořilovské po Běchovice. Vzhledem k tomu, že obyvatelé Spořilova jsou Pražané, budu se o této variantě bavit se Středočeským krajem,“ dodal náměstek. V případě obou modelů jsou podle Dolínka možné výjimky například kvůli zásobování a podobně.
Právě na pražském Spořilově je kvůli dopravě situace asi nejhorší a místní si na zhoršenou kvalitu ovzduší stěžují dlouhodobě. Situaci by tam částečně vyřešila přísnější, druhá varianta.
Výrazně lépe by se ale lidem na Spořilově mělo dýchat, až se dostaví jihovýchodní část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnici D1. Podle představ ministerstva dopravy by měly začít stavební práce zhruba za dva roky.
Jestli se ale chybějící úsek Pražského okruhu č. 511 opravdu začne stavět v roce 2019, zaleží hlavně na úspěšném výkupu pozemků. Odhadované náklady na tuto část okruhu dosahují osmi miliard korun.
Termíny jsou zatím podle Dolínka ve hvězdách
Proto je zatím ve hře omezení kamionů. Jednání by se mezi Prahou a středními Čechami měla uskutečnit v březnu a začátkem dubna. „Připravím také tisk k projednání radě, kdy pevně doufám, že kolegové první variantu podpoří automaticky a k druhé dají mandát o ní jednat,“ upřesnil Dolínek. Pokud se tak stane, bude zahájeno správní řízení, kdy se k návrhům budou vyjadřovat dotčené orgány.
Termín, kdy bude o vybrané variantě rozhodnuto nebo kdy by začala platit, Dolínek neřekl. „Termíny je zbytečné nyní hádat, závazné je březnové a dubnové jednání se zástupci Středočeského kraje a dalšími organizacemi,“ řekl.
Návrhy kritizoval Martin Felix, mluvčí ČESMAD. První variantu považuje za shodnou se současným stavem. Druhou pak označil za špatnou, podle něj budou kamiony jezdit vesnicemi. „Zablokujete okolí Prahy, ten druhý návrh je absurdní. Brát si za rukojmí zbytek České republiky přece nejde,“ řekl.