Ronov nad Sázavou - Rekonstrukce jednoho z nejstarších mostů v Česku po více než roce dohadů konečně začala. Aby byla kulturní památka v Ronově na Vysočině zachována, technologie oprav musí být co nejvíce podobná té, kterou používali dělníci před stovkami let.
Historický most v Ronově se konečně dočkal opravy
Zdržení způsobilo špatné počasí a také nedostatek speciálního kamene. „Trváme na tom, že most by měl být vyzděný z původního kamene,“ řekl vedoucí krajského odboru památkové péče Tomáš Vícha. Červenohnědé ruly bylo málo, a tak stavbaři vyrazili do okolí. Stejný kámen objevili až ve zdech polorozpadlé stodoly. Tam ho od majitele i získali.
Klenbu mostu skládají stavbaři z kamene, který do sebe musí zapadat. Přesně tak, jak to stavěli jejich předchůdci v 16. století. „Za den uděláme tak metr a půl, záleží samozřejmě na počasí. Když prší, tak se neudělá vůbec nic,“ popsal jeden z dělníků Robert Oravec.
Žádný beton, žádné železobetonové vzpěry – jen kámen a vápenná malta. Tradiční technologií se v Česku spravují už jen historické mosty. „V té době se vápenné malty dělaly z vápna páleného, které mělo určitou kvalitu, to dnes už není k sehnání. Děláme to z vápenného hydrátu, který dovážíme z Rakouska,“ upřesnil projektant Petr Havel.
Most poničily ledové kry loni v únoru, dva měsíce na to se část mostu sesunula pod těžkým traktorem. Rok a čtvrt trvaly dohady úředníků a památkářů o tom, jak se bude most opravovat. Teď už je jasno a záleží jen na počasí. Oprava by měla skončit na podzim. Historická památka bude zachována a měla by podle odborníků vydržet dalších 200 až 300 let.