Do Jaroměře opět jezdí vlaky. Rekonstrukce nádraží ale zdaleka není u konce a stanice ani není průjezdná. Zatím tedy jezdí vlaky pouze směrem do Hradce Králové, zatímco na tratích do Liberce i Trutnova trvá výluka. Dálkoví cestující tedy musí nadále přestupovat do autobusů. A protože v oblasti začínají zase jiné výluky, na některých trasách se tak situace spíše zhoršila.
Do Jaroměře se sice vrátily vlaky, utrpení cestujících ale nekončí. Náhradní autobusy pojedou až do Police
Jaroměř je jednou z nejvýznamnějších železničních křižovatek na severovýchodě Čech, ale od letošního června tam žádné vlaky nejezdily. Kvůli rozsáhlé rekonstrukci nádraží byly výluky na všech třech tratích, které do Jaroměře vedou.
V tomto týdnu opět přijel do Jaroměře vlak. Jezdí ale po dosud jediné opravené části trati. V železniční stanici mezitím zmizely koleje na Trutnov a Liberec. Podloží u nádražní budovy před stavbaři zkoumají archeologové. „Před námi jsou ještě výstavba prvního nástupiště i pokládka liché skupiny kolejí,“ popsal současný stav Radomil Novák ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Rej autobusů náhradní dopravy před nádražní budovou tak nekončí.
Řada výluk
Na trase rychlíků Pardubice–Liberec se dokonce nemění vůbec nic. Cestující z nich musí přestupovat do autobusů již v Hradci Králové, které jezdí až do Dvora Králové nad Labem. Je sice možné dojet autobusem i z Jaroměře do Dvora Králové, tyto spoje ale nečekají na jaroměřském nádraží na příslušné vlaky a ujíždějí jim. Na trase z Hradce do Dvora Králové se náhradní autobusy musí vyhýbat uzavírce na silnici I/33, kde se u Holohlav jezdí kyvadlově jedním pruhem.
Této uzavírce se snáze vyhnou cestující z rychlíků Praha–Trutnov a spěšných vlaků z Hradce Králové do Trutnova. Tyto autobusy vyjíždějí až z Jaroměře, kde na vlaky čekají. Zatímco však na jednom konci se podařilo náhradní dopravu zkrátit, na druhém konci mají autobusy prodlouženou trasu. Kvůli opravě dalšího úseku tratě se cestující do vlaků nevracejí v České Skalici, nýbrž až ve Starkoči. Nic se nemění na tom, že autobusy z Jaroměře pokračují dále do Náchoda.
Od 31. října bude ještě hůře. Začne ještě jedna výluka, a to mezi Náchodem a Policí nad Metují. Cestující, který by chtěl jet vlakem z Jaroměře do Police, si tudíž do vlaku vůbec nesedne, protože celou trasu absolvuje náhradním autobusem.
- Jaroměř – Dvůr Králové/Česká Skalice: do 14. 12.
- Česká Skalice – Starkoč: do 2. 11.
- Náchod – Police nad Metují: od 31. 10. do 6. 11.
Výluka úseku Náchod – Police nad Metují potrvá týden, skončí tedy 6. listopadu. Již o čtyři dny dříve skončí i výluka mezi Českou Skalicí a Starkočí. Na jaroměřském nádraží se ale bude pracovat až do 14. prosince, tedy dne, kdy skončí platnost nynějšího jízdního řádu. Rychlíky Pardubice–Liberec nebo Praha–Trutnov tedy začnou jezdit bez omezení až s počátkem platnosti nového jízdního řádu.
Cestování přes Jaroměř navíc ztěžuje sousedící stavba autobusového terminálu. Město má hotové dílo převzít na konci roku. „Dělají se intenzivní práce s obrubami, protože se chystá pokládka živičných povrchů,“ uvedl místostarosta Jaroměře Jiří Kubina (za ANO).
Celková obnova železniční stanice Jaroměř za 900 milionů korun má být dokončena v srpnu příštího roku.