Obnova vozového parku dopravních podniků vázne, města a dopravci často nemají dost peněz na nákup nových vozů, takže zatím musí sloužit ty staré i třicet let. Evropské dotace můžou dopravní společnosti získat pouze na trolejbusy. České Budějovice jich teď chtějí koupit pětatřicet za 665 milionů korun. Jenže na ně možná budou muset déle čekat.
České Budějovice chtějí pořídit trolejbusy za stamiliony, mohou na ně ale dlouho čekat
„Většinou jsou ta vozidla stará patnáct let, ovšem u trolejbusů jsou běžně v provozu i dvacetileté vozy,“ přiznává ředitel českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš. Největší problém jsou náhradní díly, které se na některé trolejbusy už shánějí složitě.
Nejstaršímu vozu českobudějovického dopravního podniku je už třicet let, přesto je stále v provozu. Naopak ten nejmodernější jezdí v krajském městě pět let. Pro seniory a rodiče s kočárky je důležitý i bezbariérový vstup do souprav.
Nový trolejbus za 20 milionů
Město na velkou modernizaci vozů MHD samo nemá dost peněz. Nový trolejbus vyjde na dvacet milionů korun. Budějovický dopravní podnik proto zrušil už dvě soutěže. Teď může získat evropskou dotaci, do tří let tak chce koupit pětatřicet trolejbusů. Podobné plány mají i další dopravci. Výrobci tak mohou mít problémy.
„Když jsme před několika lety dostali trolejbus za dvanáct měsíců, tak jsme si zoufali. Dneska je to už osmnáct a více měsíců,“ přibližuje situaci Dolejš.
Autobusy si každopádně dopravce musí kompletně zaplatit sám. Jejich obměna tak bude pomalejší.