Centrum bez tramvají. Olomouc musí kvůli chystané demolici mostu upravit trasy hromadné dopravy

Olomoučané se musí připravit na výrazné omezení v tramvajové dopravě. Kvůli demolici mostu na Masarykově třídě v rámci probíhajících protipovodňových úprav bude muset dopravní podnik tramvaje odklonit. Původně se uvažovalo, že se most bude bourat po částech a tramvaje budou jezdit vždy jednou polovinou mostu, teď se však ukázalo, že to nebude technicky možné. Práce na mostě zastaví tramvajovou dopravu na jaře příštího roku.

Práce na protipovodňových úpravách v centru Olomouce zahájilo Povodí Moravy na jaře roku 2018. V rámci první etapy dělníci zbourali most v Komenského ulici, což způsobilo problémy v automobilové dopravě. Most totiž leží na hlavní spojnici mezi centrem Olomouce a Šternberkem.

V červenci stavební firma zahájila betonování nového mostu přes řeku Moravu, pro automobilovou dopravu by měl být otevřen do konce tohoto roku. Dělníci budou muset ještě přeložit inženýrské sítě a upravit komunikace v okolí nového mostu.

Tramvajím na čas „odzvonilo“

Na jaře příštího roku začne Povodí Moravy pracovat na demolici vedlejšího mostu na Masarykově třídě, což přinese další komplikace v dopravě. Olomouc však aktuálně musí řešit ještě jiný problém, který se týká tramvajové dopravy přes centrum města. 

Podle původních plánů se totiž měl most na Masarykově třídě demolovat postupně, to znamená, že dělníci by nejdříve zbourali a následně postavili jenom jednu polovinu mostu. Po té druhé by po jedné koleji jezdily tramvaje mezi nádražím a centrem. Po dokončení první poloviny by se tramvajová doprava přesunula ze staré části mostu na novou. 

Odborníci, kteří měli tuto možnost prověřit, teď ale zasadili olomouckým tramvajím drtivou ránu. Technický stav mostu podle posudku jednokolejný průjezd tramvají neumožní a na dobu zhruba dvou let bude nutné most uzavřít pro dopravu úplně. 

Bohužel se jedná o objektivní skutečnost, kterou nedokáže nikdo ovlivnit. Musíme to brát jako fakt a nedopouštět se žádných kdyby. Je tu v sázce bezpečnost lidí.
Václav Gargulák
ředitel Povodí Moravy, s. p.

Problém mohou vyřešit oboustranné tramvaje

Vedení města okamžitě začalo řešit, jak zajistí veřejnou dopravu v centru. Kvůli úplnému uzavření mostu plánuje vybudování takzvané úvratě na Žižkově náměstí, odkud by tramvaje mohly jezdit dále do centra města. Tento úsek by tak musely obsluhovat oboustranné tramvaje.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) tyto tramvaje využívá na trase ve směru na Nové Sady, kde je trať také ukončena úvratí, zatím provizorně, než se koleje prodlouží až do Slavonína. Tam by poté měla vzniknout klasická tramvajová točna.

(Na mapě níže jsou vyznačeny všechny tramvajové tratě v Olomouci. Červeně je vyznačena trať, která bude po dobu prací úplně zrušena, zeleně pak úsek, který by měly obsluhovat tramvaje až do otevření nového mostu.)

Čtyři akce najednou

Zajistit tramvajovou dopravu v centru města však nebude možné po celou dobu prací, které mají probíhat zhruba dva roky. Magistrát se totiž rozhodl, že úplného uzavření mostu přes řeku Moravu využije, a ve stejnou dobu tak budou probíhat i opravy mostů přes řeku Bystřici a Mlýnský potok a také rekonstrukce ulice 8. května. 

„V první fázi, kdy budou probíhat všechny zmíněné opravy najednou, bude veškerá tramvajová doprava odkloněna přes třídu Kosmonautů a z hlavního nádraží přes centrum na náměstí Republiky bude zavedena náhradní autobusová doprava,“ řekla mluvčí DPMO Martina Krčová.

Most přes řeku Moravu v centru Olomouce
Zdroj: ČT24/Marek Vrlák

Tramvaje ze Žižkova náměstí dále do centra tak začnou jezdit až ve chvíli, kdy město dokončí opravu ulice 8. května a rekonstrukci mostu přes Mlýnský potok. S opravou mostu přes řeku Bystřici se nebude muset spěchat, ten totiž leží na trase, která po dobu dvou let nemá být tramvajemi obsluhována vůbec. 

Zákaz pro dopravu, povolení chodcům

Kromě MHD musí po dobu prací na Masarykově třídě počítat s velkým omezením také řidiči aut. Most bude totiž uzavřen pro veškerou dopravu, lidé tak budou muset úsek na cestě do centra objíždět buď po novém mostě v Komenského ulici, nebo po třídě Kosmonautů.

„Demolice a stavba mostu bude probíhat po polovinách. To umožňuje, aby byl alespoň průchod pro chodce v Masarykově ulici zajištěn po celou dobu stavby,“ řekl náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS). 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 6 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 8 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 8 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 9 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 19 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 19 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 19 hhodinami
Načítání...