Recenze: Viditelný svět

Do českých kin právě vstoupil slovenský film Viditelný svět, ve kterém hlavní roli hraje český herec Ivan Trojan. Autorem scénáře a hudby a zároveň režisérem je Peter Krištúfek, který ve svém díle zpracovává závažné téma sledování a voyeurství. Ivan Trojan hraje osamělého čtyřicátníka, letového dispečera, jenž svůj prázdný život naplňuje televizí a pozorováním rodiny z domu naproti, která pro něj představuje ideál štěstí. Nejprve se jen dívá, postupně však začne překračovat hranice jejího soukromí.

Krištúfek označuje film za psychologické drama s prvky thrilleru. A je pravdou, že mezi těmito dvěma žánry zdatně osciluje, bohužel na úkor díla. Ačkoli si film po celou dobu udržuje určité vnitřní napětí a na Ivana Trojana, vzhledem k jeho hereckým kvalitám, se hezky dívá, přeci jenom se pomalu vkrádá nuda a nakonec i pocit nenaplnění oproti očekávání. Důvodem je podle mého názoru scénář, a to především ona oscilace mezi psychologickým dramatem a thrillerem. Působivému dramatu o vývoji psychiky jedince brání záměrný odstup, pohled na ústředního hrdinu jakoby zvenčí, kdy se jedná spíše o zaznamenání jeho chování, nikoli proměnu psychiky. Postava Ivana Trojana se totiž nijak nevyvíjí. Je stejný od začátku do konce (a klobouk dolů před Trojanovým umem, že toto ustál), jen posunuje hranice svých činů. „Vývoj tohoto muže se někde zastavil, je citově oslaben a chce si uloupit štěstí jinde. Je to silnější než on a chce za každou cenu získat to, co vidí na druhé straně,“ popsal svoji postavu herec. Nedostatečný ponor do psychologie postavy dokládají i slova scenáristy a režiséra Krištúfka: „Neřekl bych, že ta postava je nějaký psychopat či psychicky nemocný člověk. Je to člověk, který překročil hranice soukromí cizích lidí.“

Ivan Trojan a Kristína Turjanová ve filmu Viditelný svět
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Pro thriller je ve scénáři zase málo dramatických situací, které by posouvaly děj. Vše, co se na plátně odehrává, se dá předpokládat, dokonce i hra s rekvizitami jako symboly (tatínkův župan, oční prohlídka člověka, který šmíruje a další skoro laciné pomůcky, přes které nám scenárista zprostředkovává stále větší průnik vetřelce do vyhlédnuté rodiny). Thrillerovému nakročení ubližují i obrazové reminiscence z dřívějšího života hlavní postavy, jež nám po kouscích odkrývají začátek hrdinovy osamělosti a jeho následného podivného chování. Pro žádoucí napětí díla je to vlastně úplně zbytečné. Má-li divák sledovat film o voyeurství a překračování hranic přípustného chování, nemusí nutně vědět z jakého popudu se tak děje.

Žánrovou rozpačitost pak dokonale podtrhuje závěr. Krištúfek v rozhovoru pro ČT24 prozradil, že původně měl vymyšlený dramatický, jakoby více americký konec, který ale v součinnosti s Ivanem Trojanem a kameramanem Martinem Štrbou tři dni před skončením natáčení přepracovali a film nechali doznít v otevřeném konci. Úplně se tím vyblokovala scéna, kdy hrdina ve frustraci popadne pistoli a na vrakovišti rozstřílí zbytek auta. Dle zákonitostí dramatu, jestliže se na začátku hry objeví puška, musí se z ní nakonci vystřelit, tato scéna v kontextu vypadá jako příprava na dramatický konec. Ten však nenastal. 

Ivan Trojan ve filmu Viditelný svět
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Záměrné zrušení případné katarze nikdy dramatickému dílu nepomůže a většinou to ani věci nedodá na její uměleckosti, i když si to někdy tvůrci myslí. Škoda.

Viditelný svět – Scénář: Peter Krištúfek, režie: Peter Krištúfek, kamera: Martin Štrba, hudba: Peter Krištúfek. Hrají: Ivan Trojan, Jana Hlaváčová, Kristína Turjanová, Dagmar Bruckmeyer, Martin Mňahončák. Výroba – JMB Film & TV Production. Distribuce Bontonfilm.

Peter Krištúfek (režisér, scenárista) se narodil 23. 6. 1973 v Bratislavě. Vystudoval filmovou a televizní režii na VŠMU v Bratislavě (1996–2000), a aktivně se jí věnuje. Natočil více než dvacet autorských dokumentárních filmů. Je autorem a režisérem dvou kratších hraných filmů. Pro STV natočil celovečerní televizní film Dlhá krátka noc (2003, 90 min) – Cena Igric a tři prémie na MFF Artfilm Trenčianske Teplice 2004. K filmu zkomponoval i hudbu. Natočil celovečerní dokumentární film o Dežovi Ursinym pod názvem Momentky (2008, 90 min), který byl uvedený na 44. MFF Karlovy Vary v sekci Hudební odysea a byl nominovaný na středoevropskou cenu Silver Eye 2009 na IDF Jihlava. Několik let režíruje televizní magazíny o literatuře.

Je autorem tří povídkových sbírek, novely a souboru scénářů. Jeho první román Šepkár (2008) byl za Slovensko nominován na Cenu evropské knihy Prix du livre Européen a úryvek z něj byl publikován v americké antologii Best of European fiction 2010. Druhý román Blíženci a protinožci je ve finále Ceny Anasoft Litera 2010, překládá se do bulharštiny a němčiny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 10 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...