Tereza Hofová je evidentně žena, která má ráda výzvy. Pokud nepřicházejí samy, vymyslí si je. Před lety přerušila svou hereckou kariéru, aby vyzkoušela, zda obstojí v naprosto odlišném prostředí, když se rozhodla k ročnímu pobytu na Islandu. Obstála se ctí a své tehdejší spontánní rozhodnutí zúročila v životní zkušenost, která obohatila nejen její soukromý, ale i profesionální život, neboť stvořila další výzvu – autorský divadelní projekt Skugga Baldur, jenž právě představila světu v pražském Studiu Hrdinů.
Recenze: Tajemná bytost Skugga Baldur nemluví slovy
Podkladem k divadelnímu představení, k one woman show Terezy Hofové byl román Skugga Baldur (česky Syn stínu) islandského spisovatele, píšícího pod jménem Sjón. V něm autor proplétá příběhy tří hlavních postav, démonického pastora Baldura, dívky Abby postižené Downovým syndromem a z Evropy se vrátivšího přírodovědce Fridrika, který se Abby, oproti islandským zvyklostem ujal.
„Syna stínu lze vnímat v různých rovinách – jako moderním jazykem (byť v historickém kontextu předminulého století) převyprávěnou islandskou legendu o zákeřném tvoru Skugga Baldurovi, kříženci kočky a lišky, jako prostý příběh o lovu lišky v exotické oblasti věčného ledu, jako filozofické zamyšlení nad odvěkým bojem dobra a zla, zločinu a trestu či soucitu a opovržení, dokonce jako báseň v próze s ekologickým podtextem,“ přiblížil Sjón své dílo v jednom z rozhovorů k prvnímu vydání.
Tereza Hofová pod režijním vedením Kamily Polívkové se pokusila složité vyprávění, plné mystických odkazů, tajemných legend, filozofických úvah o svobodě a společenských předsudcích, převést do divadelní řeči. Vznikla inscenace, která působí především prostřednictvím scénických metafor a svou zvukovou a vizuální stránkou.
Pokud se textu týká, zůstalo mnoho skryto pod efektní vizualizací. Jen díky přiloženým textům jak v programu, tak v obálce, kterou divák najde na svém sedadle, se dozvídáme souvislosti, motivace i charakteristiky hlavních postav.
Na scéně samotné se odehrává jakýsi divadelní happening, jenž nepostrádá silný emotivní náboj, působivé tajemno i přesvědčivé obrazy. Ačkoli není dostatečně zprostředkovaná existence postav Abby, Fridrika i Baldurova sluhy, které na scéně vlastně jen dokreslují příběh o zákeřném tvoru Skugga Baldurovi, celek díky sebejistému a přesvědčivému hereckému výkonu Hofové spolu s použitou poetikou zaujme a nechá zapomenout na textové mezery.
Vydá-li se tedy divák do Studia Hrdinů na Skugga Baldur, uvidí zajímavé představení, které je přesvědčivé především osobním zaujetím autorky a šikovností inscenátorů, kdy se hraje více o pocitu než o příběhu samotném a kdy hlavní roli hraje obraz, hudba, metafora a symbol.
Premiéru na pražské scéně měla inscenace 26. února, 4. března bude uvedena také v Reykjavíku.