Recenze: Drive

Los Angeles, to není jen provařený Hollywood, Beverly Hills či Santa Monica, ale také husté čtvrti zločinu, jako South Central, Compton nebo Watts, kde to koupíte dřív, než otevřete turistického průvodce, v němž byste se dočetli, že jste sem po soumraku neměli nikdy lézt. Kromě profláklých ulic, jako je Sunset Boulevard nebo Mulholland Drive (jejichž názvy vstoupily díky Billymu Wilderovi a Davidu Lynchovi i do světa filmu), protíná zhruba třináct tisíc kilometrů čtverečních, tísíce ulic a slepých uliček, kde se může odehrát cokoli. Třeba mrazivý příběh bezejmenného Řidiče, který toho moc nenamluví, se zasněným výrazem prchá v nadupaném fáru se zločinci z jejich nočních fušek a s nímž (když má pocit, že po něm jdete) není radno lézt do jednoho výtahu. Na „neonoirové“ setkání s ním jen tak nezapomenete!

Stačí určit trasu a místo akce dostanete pět minut, abyste to zmákli, kdy na vás bude chladnokrevně čekat, ať se děje cokoli. Pak nakopne tři sta speciálně „vytuněných“ koní pod kapotou nenápadného Chevroletu Impala a vzápětí splyne s nikdy neusínajícím L.A. A vy to buď stihnete, nebo dál pojedete na vlastní pěst (tak jak to uvidíte v otvíráku ještě před úvodními titulky). Taková jsou pravidla, nezbytná pro to, aby přežil a mohl přes den jako automobilový kaskadér předvádět triky (které se mu při noční šichtě někdy hodí) a pracovat v dílně kámoše Shannona, jenž mu tyhle denní i noční kšefty dohazuje.

Pamětníci nechť zapomenou na kdysi téměř kultovní pecku Waltera Hilla Řidič z konce sedmdesátých let, byť s ní Drive (kromě téměř identického názvu) spojuje řada styčných ploch. Pro oba opusy je příznačná minimalizace dialogů, bezejmenný hlavní protagonista a jeho nebezpečná živnost, drsný a temný feeling a poměrně jednoduchá story s od počátku jasně rozdanými kartami. Zapomeňte na nabušené akční vypalovačky typu Rychle a zběsile a netěšte se ani na dech beroucí automobilovou stíhačku ve stylu Bullitova případu. Netěšte se prostě na nic, co tady už bylo, protože Drive se s vámi bude nezadržitelně řítit svojí vlastní stopou.

  • Drive zdroj: Blue Sky Film
  • Drive zdroj: Blue Sky Film

Je to fatální, odtažitě studený příběh osamělého muže bez emocí, jména a minulosti, který je současně vražedně nebezpečný i překvapivě citově zranitelný. Poslouchá popové šlágry a kličkuje ve své Impale neklidným nočním „Městem (temných) andělů“ a se sousedkou Irenou a jejím synem Beniciem právě prožívá nejlepší chvíle svého tichého, neukotveného, lhostejného a podivně prázdného života. Jeho vražedná kopací technika a rukodělná práce s kladivem je jen pro otrlé povahy a se žraloky podsvětí a jejich zabijáky dokáže hrát nadoraz a chladnokrevně vabank. To se mu ve chvíli, kdy se rozhodne pomoci Irenině muži, jenž se zrovna vrací z lochu rovnou do průšvihu, který může krvavě převálcovat i jeho rodinu, bude náramně hodit.

Tentokrát se Řidič dobrovolně a zarputile zapletl do hry, kde žádná pravidla neexistují, a naděje na přežití se tudíž razantně snižuje. Obzvlášť když proti němu stojí tandem výživných padouchů Nino (který v podání Rona Perlmana jako všeho schopný hajzl také vypadá) a zdánlivě přátelský, leč ve skutečnosti mnohem nebezpečnější Bernie Rose (jenž v podání Alberta Brookse dokáže s břitvou věci, po jejichž zhlédnutí se už do konce života budete holit jen holicím strojkem).

Figury z původní sestavy nezadržitelně ubývají, kladivo střídají brokovnice a Řidičova větrovka má stále krvavější patinu. V brutální hře již zbývá jen několik poslední hráčů…

Drive není jízda pro každého. Na druhé straně není zas až tak těžké nechat se jí unášet. Vlastně je to unikátní a překvapivý zážitek, který má dimenzi karlovarského Fóra nezávislých a v mainstreamové produkci se vyjímá jako páv na husí farmě. Drive totiž bezstarostně osciluje mezi klasickým akčňákem a artovou seancí, s nadhledem mixuje jejich ingredience a vytváří podmanivý, sugestivní a svébytnou atmosférou prostoupený spektákl, jaký není (zejména, ale nikoli pouze v kontextu současné americké produkce) jen tak k vidění.

Temná, stejnojmenná a na první pohled obtížně zfilmovatelná novela Jamese Sallise se tu totiž setkala s chápavým scenáristou Hosseinem Aminim, ale především s neskutečně vstřícnou režijní interpretací dánské akvizice Nicolase Windinga Refna, který si již nějakou dobu tříbí svébytný vizuální styl při tlumočení extrémně násilných a nekompromisních témat pro filmové plátno. Za tenhle temný a drsný opus, jaký nebývá v pravidelné nabídce festivalových dramaturgií k vidění často, si letos z Cannes odnesl cenu za nejlepší režii.

Druhé klíčové setkání pak nastalo ve chvíli, kdy do projektu a titulní role vstoupil zasmušile charismatický minimalista Ryan Gosling, jehož doutnající a posléze explodující emoce ženou příběh k fantazii oslovujícímu open endu. Bez něj by se Drive ploužil jen na čtvrt plynu a nepřekročil stín standardního „akčňáku“. Jeho figura nemá krevní skupinu Paula Newmana či Roberta Redforda (a už vůbec ne popkornového bouchače a Kurýra Jasona Stathama), ale daleko spíše inklinuje k tichým, osamělým rváčům typu Steva McQueena a Clinta Eastwooda. V evropském kontextu, z něhož Refn vzešel, je pak spíše než s Belmondem a Delonem jeho stoický Řidič spřízněn s mlčenlivým čističem Leonem Jeana Rena, jenž je schopen čehokoli včetně vlastního sebeobětování.

Temný, drsný, krutý a cituplný a také ultimativní, chladný a podmanivě fascinující může být brutálně nesmlouvavý svět, jenž Drive přináší na filmové plátno, když ho na nějakých sto minut přijmete za svůj. Čas od času vám v něm nebude zrovna dobře, ale kdo se jím nechá oslovit, bude do něj stržen a unášen vlnou spontánní, oslovující a čiré filmařiny, jež stírá hranice staré školy a postmoderny a v nímž se setkává Ingmar Bergman s Quentinem Tarantanem, Michaelem Bayem, Robertem Cohenem či Waltrem Hillem. 

  • Drive zdroj: Blue Sky Film
  • Drive zdroj: Blue Sky Film

Pneumatiky tu možná kvílí o něco méně, než jste čekali, na plynovém pedálu není permanentně cihla, atmosféra je důležitější nežli akce a očekávané béčkové aranžmá se jaksi nekoná. Možná vás zaskočí, jak snadné je stát na straně zakrvaveného zabijáka, byť budou nepochybně mnozí, kteří tohle neskousnou. Protagonisty Drive totiž vskutku není snadné milovat – ale lze jim naslouchat a porozumět. Jestli to přežijí, už nikdy nic v jejich zraňovaném životě nebude jako předtím. Jestli je do něj budete následovat, nebude se vám z jeho mrazivého objetí chtít zpátky. Tak si to nenechte ujít!

DRIVE. USA 2011, 101 min, české titulky, od 15 let. Režie: Nicolas Winding Refn. Scénář: Hossein Amini (podle novely Jamese Sallise). Kamera: Newton Thomas Sigel. Hudba: Cliff Martinez. Hrají: Ryan Gosling (Řidič), Carey Mulliganová (Irene), Bryan Cranston (Shannon), Albert Brooks (Bernie Rose), Ron Perlman (Nino), Oscar Isaac (Standard). V kinech od 15. září 2011.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nominace Zlatých glóbů vede drama Jedna bitva za druhou

Nominace na Zlaté glóby ovládlo americké drama Jedna bitva za druhou režiséra Paula Thomase Andersona, získalo jich devět. Následuje snímek Citová hodnota s osmi nominacemi a film Hříšníci se sedmi.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Klempíř považuje za prioritu stabilitu, financování a dostupnost kultury

Kandidát Motoristů na ministra kultury Oto Klempíř označil diskusi s prezidentem Petrem Pavlem za noblesní. Řekl, že jeho prioritou ve funkci by byla stabilita nebo financování kultury, aby měly instituce i umělci dlouhodobou jistotu. Chce také, aby byla kultura dostupná všem. S Pavlem se shodli na nutnosti chránit nezávislost veřejnoprávních médií. Následoval ho Boris Šťastný, nominovaný na post ministra sportu. Kandidát na ministra životního prostředí Filip Turek se omluvil ze zdravotních důvodů, proti jeho jmenování má hlava státu výhrady.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Večer ho přemalovali, ráno tam byl zas. Lennonova pomníku se komunisté báli

Místem jedněch z prvních protirežimních akcí v komunistickém Československu, které předznamenaly listopad 1989, byla i takzvaná Lennonova zeď. Ta v Praze na Velkopřevorském náměstí vznikla několik dnů poté, co se před 45 lety v New Yorku poblíž Central Parku ozvalo pět výstřelů. Duševně nemocný Mark Chapman tam 8. prosince 1980 před jedenáctou hodinou večer postřelil hudebníka Johna Lennona. Bývalý člen skupiny Beatles pak během několika minut zemřel. Po celém světě se následně zvedla mohutná vlna piety, která se přelila až do mírových happeningů.
před 20 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
6. 12. 2025

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...