Musíme si (zřejmě zbytečně) promluvit o Kevinovi

Toto je hutně depresivní portrét matky, která musí přežít, že vyvrhla na svět vraha. Bez přispění Satana (který, jak známo, v těchto záležitostech občas přichází) či podpory jiných sil z temných světů porodila démona, prostoupeného čirým zlem, nenávistí a bytostnou potřebou ubližovat jiným. Ale v první řadě nejvíce a jakýmkoli způsobem především jí. Jakoby ji chtěl od samého začátku trestat za to, jak se mu na porodním sále bránila a nechtěla ho pustit do tohoto světa. Jsou věci a lidé, o kterých je třeba mluvit, i když je v jejich případě každé slovo zbytečné. Kevin je prostě krystalický, jen ďábel ví, jakými zmrvenými biochemickými reakcemi vygenerovaný parchant, který čím jste mu blíž, tím více vám půjde po krku. Určitě vás nezachrání, když si o něm budete povídat – ale přesto byste to měli zkusit, abyste měli pocit, že jste alespoň něco udělali, než vás spolu se sebou zaživa pohřbí.

Můžete se ovšem pokusit vidět to i tak, že chudák Kevin je oběť ženy, která nikdy žádné dítě mít neměla. A jeho takto poznamenala již prvním, prenatálním aktem, který instinktivně pocítil na vlastní svraštělé kojenecké kůži, když ho bázlivě přidržovala ve svém nitru a moc mu nepomohla ve chvíli, kdy se už začal prodírat za světly porodního sálu ke svému prvnímu nepřátelskému výkřiku. A pokračovalo to dál, když pak jako batole řval vždy, když cítil, že je mu nablízku, a ona vyčerpaná a omámená tímhle neustávajícím jekem mazaně stavěla kočárek vedle chlapíka s pneumatickým kladivem, aby mu tak připravila další trauma, že na tenhle rachot jeho na maximum vibrující hlasivky prostě nemají.

Tak v něm postupně živila nenávist a nepřátelství, které se rychle naučil vtisknout do svého temného a sveřepého pohledu, jejím formálním pokusům o neupřímnou komunikaci vzdoroval programovou apatií a občas sáhl k primitivnímu, ale účinnému způsobu jak ji vytočit, když si opakovaně nadělal do kalhot. Pak se mu ji podařilo nažhavit tak, že mu zlomila ruku, čímž se definitivně a jednou provždy stala nepřítelem. Kevin od té doby sice pro jistotu začal chodit spořádaně na záchod, ale bylo jasné, že jim to (jen až ještě trochu vyroste) zaslouženě spočítá. A když dostal od táty, zblblého tím, že alespoň s ním občas prohodil pár normálních slov, pod stromeček opravdový luk, zažehlo mu to v temných očích vzdálené terče, proti nimž jednou vyšle šípy, které budou zabíjet.

  • Musíme si promluvit o Kevinovi / Ezra Miller zdroj: AČFK
  • Musíme si promluvit o Kevinovi / Ezra Miller zdroj: AČFK

Co do něj neurotická matka (která už v jeho útlém věku byla zralá na psychoanalytika) zasela, to sklidila – a sklizeň to byla bohatá, krutá a krvavá a neodvolatelně devastující jejich nemocné životy. Vlastně ho nikdy nemilovala, jen pořád zkoušela nějak s ním vyjít, když už tu jednou je. On se tomu přizpůsobil a ona nepochopila, že…

…když si zvykneš, neznamená to ještě, že máš rád

A to byl její zásadní omyl. Hledat pro Kevina polehčující okolnosti a učinit z něj místo klíčového záporáka oběť ale zřejmě bude nad síly, ochotu i fantazii většiny diváků. Nicméně tento alternativní pohled je tu nabídnut nejen proto, že je v krajním případě také možný, ale spíše z toho důvodu, aby upozornil, že prakticky všechno, co nás obklopuje, ať už jde o předměty či vztahy, má (minimálně) své dvě strany a většina z toho není tak jednoznačná a jednobarevná a také vinná či nevinná, jak se na první letmý pohled zdá.

Tohle konstatování platí pro netriviální, depresivní a vlastně veskrze nepříjemný, ale také rozhodně nepřehlédnutelný snímek Musíme si promluvit o Kevinovi beze zbytku. Většina z nás (co ho dokoukali a nesnažili se na něj co nejrychleji zapomenout) se ovšem nepochybně shodne na tom, že Kevin je vychcaná a nebezpečná zrůda. Stejně jako se někdo narodí z vrozenou srdeční vadou, narodil se tu v jeho případě někdo s vrozenou dispozicí k absolutnímu zlu a nenávisti. Když tuhle genetickou deviaci zkombinujete s narcistickou a exhibicionistkou touhou být vidět, vnímán a propírán davy (k čemuž, jak správně poznamenává, nestačí pouze být dobrý třeba v geometrii), máte tu inteligentního úchyláka s absolutní absencí citu a minimální schopností vyhodnocovat dosah svých činů. Máte tu Kevina jako vystřiženého z učebnice patologické psychiatrie.

„Čekají tě velké věci!“

Tenhle optimistický slogan, vyvěšený na zdech jeho střední školy, spolu se sesterským výkřikem „Soustřeď se, ať tě nic neodradí od tvého úkolu“ by paradoxně mohly sloužit jako motto k tomuto neradostnému a podivně bezvýchodnému filmu. Jeho (svým způsobem nezáviděníhodné) režie, neboť jen těžko mohlo platit, že si všichni tohle natáčení radostně užívali a na place byla legrace, se ujala rodačka z Glasgowa Lynne Ramsayová. Od chvíle, kdy vstoupila na filmovou scénu, bylo zřejmé, že to nebude žádná posila mainstreamu, ale někdo, kdo svým osobitým stylem a netriviálními tématy dokáže oslovovat festivalové poroty, sbírat British Independent Film Award a přitahovat auditorium spíše artových a klubových spektáklů. 

I tentokrát natočila film autorský (jako u většiny svých snímků je podepsána pod režií i scénářem, napsaným podle stejnojmenné knihy Lionel Shriverové). A na svého diváka toho naložila poměrně hodně. Kromě až fyzicky nepříjemného sledování její fatální cesty s démonickým či nemocným Kevinem (vyberte si sami svoji variantu, neboť každá z nich má své opodstatnění) přidala poměrně náročný způsob narace, opřený o kontinuální příval flashbacků, prolínaných reálem, jehož detaily je stále znova a znova evokují. V téhle spleti zpřeházených časových rovin se lze snadno ztratit. Na druhé straně je tímto rafinovaně překlenut fakt, že tady nejde primárně o děj (a je ho tu také pomálu), ale o navození pocitu, což nevyžaduje linearitu odvyprávěného a připouští i mírnou dezorientaci v posloupnostech při zachování klíčového kontextu. A ten je tu dostatečně výrazný, hutně i hnusně tmelící, neboť je jím Kevin a jeho temná, nenávistná, krvavá a všeprostupující aura.

Jak přežít s Kevinem?

Těžko, ale rozhodně s poznamenanou duší, zlomeným srdcem, spoustou antidepresiv a chatrnými zbytky odvahy, kterou musíte každý den sebrat, abyste ještě dokázali vůbec vyjít na ulici. Nepředstavitelně těžko, když proti němu sedíte ve věznici se speciální ostrahou a doba návštěvy je naplněna jen jeho okousanými nehty a mlčením, neboť není co říci. 

  • Musíme si promluvit o Kevinovi / Tilda Swintonová zdroj: AČFK
  • Musíme si promluvit o Kevinovi / Tilda Swintonová zdroj: AČFK

A také musíte mít tu neskutečnou, tichou, zarputilou odolnost Tildy Swintonové, která tu podává brilantní a stravující herecký výkon, kterým se vám dere (navzdory obranným reakcím) pod kůži, a jakkoli se vzpíráte, táhne vás do své bezvýchodné bolesti. A táhne celý film, který si bez její zdánlivě prázdné, bledé tváře, ve skutečnosti zbrázděné hrůzou, utrpením a nadlidskou snahou žít nějak dál, prostě nedokážete představit. Její v zásadě bezstarostně apatický manžel John C. Reilly se ani příliš nesnaží vystoupit z jejího stínu (ostatně mu k tomu ona ani scénář nedávají kloudnou šanci). Jedinými, kdo s ní dokáží sem tam srovnat krok jsou překvapivě Rock Duer, Jasper Newell a Ezra Miller, přesně na sebe navazující představitelé Kevina, kteří ve svých démonických dětských a teenagerovských rolích předvedli překvapivě zralý a dospělý výkon, kterým činí ze Satanova Damiena (blahé paměti) jen úsměvnou figurku z pohádky.

Od prvního záběru je patrné, že atmosféru filmu bude působivě dokreslovat chladná až mrazivá kamera Seamuse McGarveyho, která neslídí po explicitních děsivých detailech, ale dokáže hrůzu tlumočit zprostředkovaně (a možná proto výmluvněji a sugestivněji, než kdyby ji snímala prvoplánovitě). To vše podmalováno Greenwoodovou hudbou, jež rozechvívá záclonu ve francouzských dveřích na zahradu, kde je cosi hrozivého a neodvolatelného.

  • Musíme si promluvit o Kevinovi / Ezra Miller zdroj: AČFK
  • Musíme si promluvit o Kevinovi / Tilda Swintonová zdroj: AČFK

Ať už je tenhle obtížně skousnutelný film, oscilující mezi psychologickým dramatem a hororem, především o odcizení, nebo postnatální depresi, nemohu se zcela ubránit pocitu, že je také tak trochu o naději. Ta ostatně musí být nutně součástí matčina života, když už se ho rozhodla dál žít, a docela slabounce zaznívá i v poslední nejisté Kevinově odpovědi na otázku Proč?: „Myslel jsem si, že to vím, ale teď už si nejsem tak jistý.“

Musíme si promluvit o Kevinovi je drsná a působivá studie o brutální úzkosti a beznaději – a také o tom, kam až sahá láska a kam nenávist. A že k sobě někdy mají tak překvapivě blízko, že se mohou téměř setkat. Není to snadno akceptovatelný opus, který nemusí každého oslovit - ale jen málokoho ponechá lhostejným.

WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN. Velká Británie / USA 2011, 112 min., od 12 let, 1 kopie + 2D. Režie: Lynne Ramsayová. Scénář: Lynne Ramsayová, Rory Kinnear. Kamera: Seamus McGarvey. Hudba: Johnny Greenwood. Hrají: Tilda Swintonová (Eva Khatchadourianová), John C. Reilly (Franclin), Ezra Miller (Kevin, teenager), Jasper Newell (Kevin, 6-8 let), Rock Duer (Kevin, batole), Ashley Gerasimovichová (Celia). V kinech od 23. března 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...