Před osmi lety získala Helena Třeštíková evropského Oscara za film o Reném. Teď se o prestižní cenu uchází s Mallory. „Většina ostatních dokumentů je, kromě jednoho polského filmu, ze západní Evropy. Člověk má opravdu pocit, že je to reprezentace naší kinematografie,“ řekla Třeštíková s tím, že časosběrné dokumenty se v podobných soutěžích příliš často neumisťují.
Mallory opět bojuje, tentokrát o evropského Oscara
Snímek Mallory, který vznikl v koprodukci České televize, získal už na loňském karlovarském festivalu Křišťálový glóbus pro nejlepší dokument. Nyní se objevil v širší nominaci Evropské filmové akademie. Ta z patnácti snímků vybere pětici finalistů. Nejlepší ocení desátého prosince v polské Wroclawi.
Časosběrný dokument vypráví příběh matky, která po narození dítěte skoncovala ze dne na den se závislostí. Její život po odchodu z chráněného bydlení jí rozhodnutí zůstat „čistá“ neusnadňoval. Po konfliktech s přítelem přišla o střechu nad hlavou a musela se odloučit i od svého syna. A navíc ji při snaze odrazit se ode dna čekal nekonečný boj s úřady.
Mallory se z „one man dokumentů“ Heleny Třeštíkové vymyká. Nenapravitelný recidivista René, životem zkoušená Marcela nebo v drogovém sebedestruktivním kolotoči uvázlá Katka mají jedno společné – z filmové verze jejich příběhů se zdá, že se z bludného kruhu nikdy nevymaní.
Zvláště ke srovnání s Katkou osud Mallory svádí – obě propadly drogové závislosti, obě se staly matkami. Katce ale ani tenhle impuls nestačil k resuscitaci vlastního života, na rozdíl od Mallory, která těhotenství jako začátek nového života brala – i toho svého.