Při komponování opery Make No Noise se Miroslav Srnka inspiroval skutečnou postavou a filmovým příběhem. Dílo, které vzniklo na objednávku Bavorské státní opery, se zaobírá tématem válečného traumatu. Světovou premiéru měla opera před osmi lety, v Česku poprvé zazní v pátek na festivalu Ostravské dny nové hudby.
Make No Noise, Miroslav Srnka uvádí v Ostravě operu
Libretistu Toma Hollowaye inspiroval film španělské režisérky Isabel Coixetové The Secret Life of Words (Tajný život slov). Pro operu si ze snímku vypůjčil téma lidské komunikace – obnovení schopnosti člověka po prožitém traumatu znovu někomu důvěřovat. „Jakákoliv další lidská bytost je svým způsobem potenciální nebezpečí a to člověk ze sebe zkrátka musí odstranit,“ upřesnil skladatel Miroslav Srnka.
Jedna z postav je inspirovaná skutečnou ženou – terapeutkou pomáhající lidem, kteří zažili válečné mučení. „Pokud jde o příběh, říkám si, jaká náhoda to byla, že ne zrovna příjemné události posledních let se nám tematicky dostaly do opery a ta tím získala nový význam,“ lze podle Srnky dílo vztáhnout i k mnohým aktuálním událostem.
„Jde o velice sofistikovanou kompozici, velice náročnou, pracuje s elektronikou a zároveň takovými zvláštními podtóny,“ uvedl k opeře Jiří Nekvasil, který se ujal režie ostravského uvedení.
Opera byla zatím uvedena třikrát, ani jednou v klasickém divadelním sále. Festivalové publikum dílo uvidí v industriálním prostoru Trojhalí Karolina. Atmosféry rozlehlé bývalé tovární haly využívá i scénografie: jediným výrazným prvkem na dlouhé šikmé ploše je žlutá pumpa. Postavy se na scéně spíše míjejí, hrají čelem k orchestru a diváci je sledují z nadhledu. Ztvárňují je pěvci z Kanady, Maďarska, Rakouska a Německa.