Legendy českého jazzu mají poprvé společnou poštovní známku. Výtvarník Jiří Slíva použil jako námět českého lva a přidal saxofon a typickou čepici Jiřího Stivína. Chce tím připomenout jazzmany, kteří u nás žánr ovlivnili, třeba Jaroslava Ježka, Karla Růžičku nebo právě Stivína. Česká pošta novou známku vydává v půlmilionové edici.
Lev válí na saxofon jako Stivín. Český jazz má svou vlastní známku
Jiří Slíva odeslal návrh nové známky na známkovou komisi ministerstva průmyslu a obchodu už začátkem roku 2017. Odůvodnil to významnou rolí, kterou jazz na české kulturní scéně hraje. Ještě před vydáním muselo známku posoudit několik odborníků. „Musel jsem s tím na heraldickou komisi, aby pošta neměla problém, jestli se tam nezneužívá státní symbol. Nemyslím Stivína, ale lva,“ směje se výtvarník.
Nová jazzová známka Jiřího Slívy stojí jednačtyřicet korun, pošta ji označila písmenem Z, což znamená, že je určena pro zásilky mimo Evropskou unii a do zámoří. Lidé v současnosti ročně utratí za známky přibližně devět set milionů korun. Ještě před dvěma lety to přitom bylo o sto milionů více. Ročně pak pošta vydá kolem sto padesáti známek s novými motivy.
„Spíš si vybíráme výtvarníky podle toho, jaké téma chceme zpracovat. Takže zhruba devadesát procent výtvarníků získá práci od nás a deset procent z nich nám předkládá svoje skici,“ popisuje obvyklý postup vedoucí známkové tvorby České pošty Břetislav Janík.
Český jazz je už osmá Slívova známka. Ještě před tím, než mu Česká pošta začala známky tisknout, kreslil si je jen tak pro sebe a pro neexistující státy. Jako dítě chtěl mít totiž co největší kolekci známek hlavně z exotických zemí, takže si je občas prostě vymaloval sám.
Svůj jednoduše rozpoznatelný rukopis a originalitu zachoval Slíva i pro skutečné známky a slaví úspěchy. Třeba o známku s typickým českým jídlem měli velký zájem japonští filatelisti. Jeho další dílko se svatomartinskou husou se do prodeje dostane letos v listopadu.