Karlovy Vary – Jiří Mádl vás slyší. Skutečností inspirovaný příběh o střetu jedince s dobře organizovanou státní policejní mocí do slovenských kin vstoupil pod názvem Eštébák. Českou premiéru má dnes na karlovarském festivalu pod názvem Konfident.
Konfident vyhnaný z „ráje“
Hrdina filmu Adam pracuje jako dispečer na sportovním letišti poblíž někdejší západní hranice Československa, kde prožije i vojenskou invazi v srpnu 1968. Aniž si to tehdy sám uvědomí, právě tam začíná jeho dramatický příběh.
„Film začíná dosti tvrdě. Adam chytí na hranici jednoho uprchlíka, který je pak zastřelen, a tím se stává spolupachatelem vraždy. Zapíše se ale jako schopný a už se to s ním táhne, oslovují ho ke spolupráci. Podepíše ji, když se se svou manželkou dostane do problémů, myslí si ale, že to nějak ukormidluje,“ prozradil o příběhu scenárista a producent Ľubomír Slivka.
„Myslí si, že bude moct konat dobro i ve službách zla, že budu lidi chránit a pomáhat jim, což se ukáže jako představa mylná a nakonec ho to semele,“ uvedl ke své roli Jiří Mádl, který hraje Adama. Jako jeho žena Eva se představí Michaela Majerníková, pro niž byl Konfident první celovečerní hranou zkušeností.
Volba jmen hlavních hrdinů odkazující k biblickému vyhnání z ráje nebyla podle tvůrců náhodná. „Socialismus sice nebyl ráj, ale lidé tu navzdory všemu dokázali žít, hledali cestičky, jak to přežít se ctí, ostatně i o tom je náš příběh. Hřích jsme ale z Evy přehodili na Adama,“ poznamenal režisér Juraj Nvota.
"Odposlechy ve filmu jsou využívány jako zbraň moci, ale dneska zase můžou fungovat jako ochrana demokracie, je to zvláštní. Nejsou dobré a špatné věci, jsou jen dobří a špatní uživatelé." /Jiří Mádl/
Příběh filmu hledali tvůrci v archivních materiálech Ústavu paměti národa v Bratislavě. Předobrazem Adama se stal radioamatér, který se dostal do centra pozornosti Státní bezpečnosti. „Jmenoval se Pavol Valenta. Zapojoval telefony a měl povinnost je rovnou i napíchnout. Řekl ale těm lidem, že jsou odposloucháváni, a když se navzdory tomu dostali do problémů, zprostředkoval jim převaděče anebo je sám převáděl přes hranici do Rakouska. Při jedné takové akci ho chytili, byl obviněn z vlastizrady a popraven. Jeho rodina skončila ve vězení,“ převyprávěl skutečný dramatický příběh Nvota.
O praktikách StB vzniklo v české, respektive československé kinematografii už několik snímků. K oceňovaným patří Kachyňovo Ucho s Jiřinou Bohdalovou a Radoslavem Brzobohatým z roku 1969 a z nedávné doby Pouta Radima Špačka, která vysbírala České lvy i ceny kritiky. Konfident se ale podle Mádla od nich liší.
„Pojednává o mladých lidech, kteří nejsou vůbec protřelí životem. Jejich nevinnost, jejich strach a nevyhnutelnost situace je hlavním hybatelem děje,“ podotkl. „To se ve filmech z této doby ještě neobjevilo. Vždy se jednalo o lidi starší, kteří už měli možnost pár chyb v životě udělat a víceméně věděli, co dělají.“ O podobný střet – tedy mladých, nevinných lidí a totalitních praktik – se v roce 2009 pokusil režisér Ján Novák ve filmu Klíček, ovšem ne úplně šťastně.
Konfident vznikal v koprodukci České televize. Herecké obsazení i tvůrci jsou česko-slovenští. Za kamerou stál Jan Malíř, z herců se na plátně objeví Ondřej Vetchý, Táňa Pauhofová, Arnošt Goldflam, Ady Hajdu, Marko Igonda či Jan Budař. Ve slovenských kinech se Konfident, respektive Eštébák, promítal už v dubnu, do českých vstoupí 5. července. V den jeho uvedení si budete také moci přečíst na webu ČT24 recenzi.