Instalace z keramiky a porcelánu se z ateliérů přesunuly pod širé nebe. Prohlédnout si je mohou návštěvníci 25. ročníku Letní keramické plastiky. Zhruba třicítka umělců vystavuje svá díla v zámeckém parku Středočeského muzea v Roztokách u Prahy.
Když žena je jako treska, pomůže jí Letní keramická plastika
Díla výtvarníků instalovali kurátoři do exteriéru tak, aby prostupovala atmosférou zámku. Překvapující tak nejsou jen umělecké objekty, ale i jejich umístění. „Snažíme se výstavu ušít přímo na míru, vymýšlíme, kam které dílo postavíme, s čím bude souviset, s čím bude sousedit, s kým si bude konkurovat a tak dále,“ uvedl k přípravám kurátor Milan Hlaveš.
Jeden z exponátů není vystaven pouze pro oči, ale také pro uši. Návštěvníci ho mohou rozeznít. „Jde o dílo Kaligrafie zvuku od Lady Semecké, dámy, která strávila čtyři roky v Japonsku vyučováním na tamní sklářské škole a přinesla si odtamtud velmi pěkný, křehký vliv, který se nám tady ozývá v jejích porcelánových a čedičových nádobách,“ doplnil kurátor.
Parku dominuje dílo korejské sochařky Song Mi Kim. 64 ryb, které se suší na dřevěné konstrukci, symbolizuje těžký úděl žen ve světě. Autorku k dílu inspirovalo zarážející korejské přísloví. „V tomto případě to je možná trochu zašifrované, ale v Koreji se říká, že sušená treska je jako žena. Že je také potřeba ji třicetkrát zmlátit, než změkne,“ vysvětlil Milan Hlaveš.
Letní keramická škola každoročně představuje aktuální práce výtvarníků, některé z nich byly vytvořeny přímo pro tuto výstavu v zámeckém parku. Všechna díla venkovní prostor ozvláštní až do 4. listopadu.