Inscenací roku 2020 podle Cen divadelní kritiky je hra Zahradníček, kterou ke 115. výročí narození katolického básníka připravil Divadelní spolek Jedl. Lucie Trmíková, jež ztvárnila Zahradníčkovu ženu, získala ocenění za ženský herecký výkon, nejlepším hercem je podle kritiků Karel Dobrý. Ten se loni představil jako Franz Kafka. Divadlem roku se za aktivity v pandemické době stal Cirk La Putyka.
Ceny divadelní kritiky si získal Zahradníček, malý Kafka i 294 statečných
Inscenace Zahradníček s podtitulem Vše mé je tvé vznikla ve spolupráci režiséra Jana Nebeského a Lucie Trmíkové, která se zároveň na jevišti stala básníkovou ženou Marií. Představení sleduje především devět let manželství, kdy významného představitele katolického proudu české literatury od blízkých oddělilo vězení. Zatímco byl za mřížemi, jeho rodinu navíc poznamenala tragédie: zemřely jeho dvě dcery.
Spolek Jedl, jehož kmenovým členem je vedle Trmíkové a Nebeského také herec David Prachař, tvoří nezávislé autorské divadlo pro komorní obsazení. V režii Nebeského tu vznikla i hra s dvojjazyčným názvem Malý stvořitel / Der kleine Fratz. Egon Tobiáš ji napsal pro prostor někdejšího bytu rodiny Kafkových. Budoucí významný literát je v této inscenaci teprve dvanáctiletý kluk, podle kritiků si ale padesátník Karel Dobrý dovedl s touto rolí poradit více než dobře.
Jedl měl nominaci i v kategorii divadlo roku, tím se ale nakonec stal Cirk La Putyka za iniciativu #kulturunezastavis a další projekty, jimiž od počátku pandemie hledá stále nové cesty, jak divadlo přivést k lidem a udržet kontakt umělců s publikem. Novocirkusový soubor například zřídil telefonní ústřednu, v níž umělci zlepšovali volajícím náladu. Stojí také třeba za nápadem vystupovat za výlohami zavřených obchodů.
Cena pro statečné při atentátu na Heydricha
Nejlepší poprvé uvedenou českou hru napsal Tomáš Dianiška. Zároveň ji ve vlastní režii nastudoval pro Divadlo pod Palmovkou. Dianiška rád zpracovává skutečné osudy a závažná témata s využitím prvků braku a popkultury.
Oceněná hra 294 statečných číslem v názvu odkazuje na ty, kteří pomáhali k uskutečnění atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha a mnohdy za to zaplatili životem. Dianiška se „největšího hrdinského činu našich dějin“ rozhodl zhostit formou dokufikce. Ocenění ve stejné kategorii získal už předloni za Transky, body, vteřiny uváděné Divadlem Petra Bezruče v Ostravě.
O hudbu se dělí Monument Stalina a Šílený Herkules
V kategorii hudba se o ceny podělilo více autorů. Hlasování kritiků ocenění rovnocenně přiřklo dvěma autorským dvojicím. Šéfdirigentovi Marku Ivanovićovi a režiséru Davidu Radokovi patří za operu Monument, kterou pro Národní divadlo Brno napsali inspirováni tragickým osudem sochaře Stalinova pomníku.
Cenu si zasloužilo i rapové duo Past čili Ivo Sedláček a Dan Kranik, jejichž hudební doprovod provázel nastudování Šíleného Herkula. Drama filozofa Senecy uvedl pražský soubor Tygr v tísni.
Talentem je Maksymov, scénografie se povedla Hza Bažantovi
Potlesk za scénografii náleží scénografovi, loutkáři a komiksovému autorovi Janu Bažantovi, působícímu pod uměleckým jménem Hza Bažant. Kritici ocenili jeho výpravu ke Kabinetu zázraků neboli Orbis pictus. Naivní divadlo Liberec v inscenaci založené na proslulé Komenského učebnici zasvěcují dětské publikum do fungování planety Země.
Talent roku vidí kritici v režisérovi a dramaturgovi Jakubu Maksymovi. Spojen je s působením v souboru Geisslers Hofcomoedianten, v Městských divadlech pražských či kladenském Divadle Lampion.
Zážitek z německé Marie Stuartovny
V neoceňované kategorii největší zážitek ze zahraničního divadla se na prvním místě v anketě umístila Schillerova Marie Stuartovna. Inscenaci v nastudování Deutsches Theater Berlin uvedl on-line Pražský divadelní festival německého jazyka.
V další neoceňované kategorii divadlo z karantény získaly nejvíce hlasů projekty (Memento) Mor (Depresivní děti touží po penězích), Dekameron 2000 (Divadlo na Fidlovačce), Heda Gablerová (Činoherní studio Ústí nad Labem), Poledne (Divadlo Continuo), film Wariot Ideal Frame raté 18 a Cirk La Putyka „za iniciativu #kulturunezastavis a další projekty“.
66 kritiků
Ceny divadelní kritiky jsou udělovány na základě ankety vyhlášené časopisem Svět a divadlo. Konaly se posedmé, ale pokud by se započítávalo i období, kdy byly předávány jako Ceny Alfréda Radoka, jednalo by se už o 29. ročník. O oceněných rozhodlo hlasování 66 kritiků, jediným kritériem pro možnou nominaci byla premiéra inscenace v loňském roce.
Nové držitele cen vyhlásili organizátoři on-line, fyzicky ceny tvůrcům a hercům předají, až situace takové setkání dovolí.
Udělovat by se měly také ještě divadelní Ceny Thálie, které hodnotí jen jevištní výkony. Vyhlašují se na podzim, aby se mohly ohlédnout za celou uplynulou divadelní sezonou.