Vyšší cena másla, ale i dalších surovin znamená i to, že za cukroví si budou muset Češi připlatit. Třeba v jednom z olomouckých cukrářství lidé za kilový balíček zaplatí namísto loňských 420 korun rovných pět set. Přesto tam mají nejvíc objednávek v historii. Lidé si také na vánoční nákupy letos půjčí podstatně více než loni.
Za cukroví si lidé připlatí, možná až o dvacet procent. Lidé si na Vánoce taky víc berou půjčky
Cukrářská dílna v Olomouci v těchto dnech vyrábí cukroví hlavně z lineckého těsta. „S marmeládou je to nejoblíbenější a lidé to mají nejradši,“ vysvětluje cukrářka Kateřina Hamplová.
Majitelka cukrárny Jarmila Štorková se nechce vzdát ani osvědčeného tradičního másla. Jednadvacet let pomáhala v cukrářství své matky, od listopadu je šéfkou ona. A hned musela hlavně kvůli máslu zdražit. Podle statistického úřadu jeho cena stoupla od ledna ze 122 korun za kilo na 229. A o dvacet haléřů podražila i vejce.
„To jsou pasterizované žloutky, které šly samozřejmě nahoru, když jdou vajíčka, tak i výrobky z nich. A teď to naše zlato. Máslo. Toho spotřebujeme do máslového cukroví určitě kolem 300 400 kilo,“ konstatuje Štorková.
Každý den pracuje v této olomoucké dílně od pěti od rána všech 6 cukrářek. Odpoledne se k nim přidává ještě šest brigádnic. Aby vše do Vánoc stihly včas. „Baví mě to moc, já jsem vykrajovala i s babičkou,“ říká brigádnice Tereza Vařáková.
Dříve byla Tereza Vařáková ochotná pracovat za osmdesát korun na hodinu, teď za 120. Kromě dražších surovin tak musí Jarmila Štorková počítat i s vyššími výdaji za pomocníky. Jenže bez nich se neobejde.
Přestože tak musela cukroví zdražit o osmdesát korun za kilo, má už letos rekordních pět set objednávek a další přicházejí. Téměř všechny chodí on line. „Je to pro lidi jednodušší, kliknout a mít objednané,“ vysvětluje.
Třináctihodinové pracovní tempo čeká Jarmilu Štorkovou skoro až do Vánoc. Teprve dva týdny před svátky objednávky omezí.
S blížícími se Vánoci roste počet půjček
Ačkoli do začátku Vánoc zbývá ještě několik týdnů, zájem lidí o půjčky s blížícími se svátky roste. Průměrná částka letos stoupla zhruba o desetinu, vyplývá z ankety mezi úvěrovými společnostmi. Ochota půjčovat si podle nich roste v souvislosti s růstem ekonomiky.
„Od začátku října evidujeme čtvrtinový nárůst žádostí o půjčku proti jiným částem roku,“ uvedla marketingová ředitelka úvěrové firmy Profi Credit Dana Soukeníková. Je to podle ní dáno především tím, že Češi rádi nakupují dárky v předstihu, aby se vyhnuli stresu spojenému s předvánočním shonem.
„Jelikož je listopad předvánočním obdobím, čekáme stejně jako v minulých letech větší zájem o půjčky,“ doplnil marketingový ředitel Cofidisu Cyril Křůpala. Vliv sezonnosti se nicméně podle něj rok od roku snižuje a silným měsícem je ve splátkách na e-shopech například i leden.
„V posledních dvou měsících roku se zájem o půjčky Providentu tradičně zvyšuje až o čtvrtinu, a je to znát i letos,“ řekl mluvčí firmy Ondřej Holoubek. Vyšší jsou ve srovnání s loňskem podle něj částky, které si lidé půjčují. Průměrná půjčka u Providentu přesáhla 23 tisíc korun, loni byla tato částka o zhruba pět tisíc korun nižší.
Také podle aktuálních dat Prof Creditu je průměrná částka, kterou si čeští spotřebitelé půjčují, opět o něco vyšší. Průměrná půjčka činí momentálně 10 825 korun, což je více než osmiprocentní nárůst proti minulému roku. „Vypovídá to o optimismu českých domácností a jejich vyšší ochotě utrácet,“ dodala Soukeníková.
Nejfrekventovanějším zbožím nakoupeným na splátky je podle Křůpaly tradičně černá a bílá technika. V prodeji na splátky by se mělo dařit robotům do domácnosti. Jde hlavně o pomocníky, kteří uklidí nebo nově třeba i uvaří, podotkl.
Holoubek míní, že hitem Vánoc by letos mohly být nové televize, protože kvůli přechodu na digitální vysílání budou muset všechny domácnosti přejít na televizor, který ho podporuje.
Mluvčí Home Creditu Zuzana Bienvenue u dětí sází na nejrůznější interaktivní a robotické hračky. „Ani letos určitě nebudou pod stromečkem chybět hračky z oblíbených televizních seriálů nebo filmů. U dospělých očekávám spíše klasické dárky, tedy oblečení, kosmetiku, dobrou knihu nebo poukaz slibující zážitky,“ uzavřela.