Trable kontejnerové dopravy mohou ovlivnit zásobování i na Vánoce. Po Suezu má problémy čínský terminál

Problémy v globální kontejnerové dopravě zřejmě jen tak nezmizí, naopak je pravděpodobné, že se udrží minimálně do konce roku. To znamená, že v rušné předvánoční sezoně se mohou objevovat i prodlevy v zásobování. Tvrdí to experti z odvětví, na které se odvolává BBC. Po Suezu jsou nyní problémy v Číně.

Výskyt nákazy novým koronavirem v jihočínské provincii Kuang-tung, která je klíčová pro mezinárodní obchod, způsobil akutní problémy v místních přístavech. Nakládka i vykládka zboží se tak zpožďuje.

Znamená to, že potíže v globálních dodavatelských řetězcích, které začaly být citelnější loni po vypuknutí pandemie, se ještě zhoršily. A než se následný dominový efekt vyřeší, potrvá to zřejmě měsíce.

Potíže v Kuang-tungu jsou nejnovější překážkou, kterým toto odvětví čelí. Přepravní firmy už se musely vyrovnat s dramatickým kolísáním poptávky v důsledku pandemie a také s dopady blokády v Suezském průplavu, který na jaře zablokovala velká kontejnerová loď. Globální povaha tohoto podnikání a nedostatek volných kapacit znamená, že problémy v jednom regionu mohou mít zásadní dopady po celém světě, a to i po dobu několika měsíců.

Mezinárodní kontejnerový terminál Jen-tchien je jedním z mnoha přístavů v oblasti Šen-čenu, které dohromady tvoří klíčovou vstupní bránu pro export z delty Perlové řeky. Tato oblast je v Číně zároveň významným centrem průmyslu a technologií. Od konce května ale terminál kvůli výskytu koronaviru funguje na zlomek své běžné kapacity. Výsledkem jsou prostoje a zácpy, desítky lodí čekají před přístavem, až budou moci zakotvit na místě určeném pro nakládku.

„Jeden z největších přístavů v Číně je už skoro tři týdny v podstatě zavřený. Některá kotviště sice fungují, to ale zdaleka nestačí,“ upozornil mluvčí německé přepravní společnosti Hapag-Lloyd Nils Haupt.

V posledních dnech přepravní firmy odklánějí lodě od terminálu Jen-tchien k jiným terminálům v okolí delty Perlové řeky. To ale podle Haupta způsobuje další problémy. „Můžete využít přístavy Še-kchou, Nan-ša nebo Hongkong. My ale teď vidíme, že i tam se ty prodlevy zhoršují,“ řekl.

Přístavy se začaly ucpávat

Narůstající krize na jihu Číny je zatím poslední ranou, která námořní kontejnerovou dopravu zasáhla. S akutním narušením činnosti už se toto odvětví potýká více než rok. Prudké zpomalení v první fázi pandemie vystřídala horečná aktivita, protože zákazníci, kteří se kvůli omezení pohybu nemohli stýkat ani cestovat jako dřív, začali objednávat více spotřebního zboží. Tak náhlý posun v poptávce proto citelně zasáhl jemně vybalancované dodavatelské řetězce.

Přístavy v Evropě a v Severní Americe se začaly ucpávat, neboť ve stejnou dobu připlouvalo až příliš mnoho obchodních lodí. Přísun prázdných kontejnerů objednaných pro nové zboží naproti tomu vyschnul, protože mnoho jich zůstávalo v přístavech po celém světě.

Pak přišla v březnu blokáda Suezského průplavu, jedné z nejrušnějších tras pro obchodní lodě. Stovky plavidel se pak několik dnů nemohly hnout, každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (skoro 200 miliard korun). Až se tuto vodní cestu podařilo uvolnit, náhlý přísun zpožděných lodí způsobil nové zácpy v hlavních evropských přístavech, jako jsou Antverpy a Rotterdam.

Odvětví je odolné, ale…

„Už jsme viděli světlo na konci tunelu,“ řekl Haupt ze společnosti Hapag-Lloyd. „Ale pak se bohužel objevila ta situace v Jen-tchienu,“ dodal.

Hlavní analytik odvětvové organizace Bimco Peter Sands nicméně říká, že toto odvětví je na krizové situace zvyklé. „V celosvětovém měřítku jsou tyto mimořádné stavy teď permanentní situací,“ říká.

„U toho Jen-tchienu jde ale o to, že od místních úřadů potřebujeme větší transparentnost a otevřenost. Což nedostáváme, a to znamená, že u plánování nepředvídatelných situací narážíme na velkou nejistotu,“ dodává Sands.

Jak dlouho bude trvat náprava situace?

Lidé v odvětví námořní dopravy teď doufají, že situace kolem terminálu Jen-tchien se vyřeší co nejdříve. Experti ale podle BBC varují, že až se to stane, výrazně se zvýší objem přepravy z tohoto regionu, což by mohlo způsobit, že se ucpou další slabá místa podél dodavatelského řetězce.

„Celý ten systém už je tak přetížený, že pokaždé, když se něco takového stane, ocitne se v kritickém bodě. Takže všechno ostatní už je pak jenom voda na mlýn,“ poznamenal editor odvětvové publikace Lloyd's List James Baker. Z toho důvodu očekává, že potíže přetrvají nejméně dalších 12 měsíců a že hlavně zákazníci z Evropy a Severní Ameriky budou muset na objednané zboží čekat mnohem déle, než jsou zvyklí za normálních okolností.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 8 mminutami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 9 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 12 mminutami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 4 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 8 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 22 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...