Trable kontejnerové dopravy mohou ovlivnit zásobování i na Vánoce. Po Suezu má problémy čínský terminál

Problémy v globální kontejnerové dopravě zřejmě jen tak nezmizí, naopak je pravděpodobné, že se udrží minimálně do konce roku. To znamená, že v rušné předvánoční sezoně se mohou objevovat i prodlevy v zásobování. Tvrdí to experti z odvětví, na které se odvolává BBC. Po Suezu jsou nyní problémy v Číně.

Výskyt nákazy novým koronavirem v jihočínské provincii Kuang-tung, která je klíčová pro mezinárodní obchod, způsobil akutní problémy v místních přístavech. Nakládka i vykládka zboží se tak zpožďuje.

Znamená to, že potíže v globálních dodavatelských řetězcích, které začaly být citelnější loni po vypuknutí pandemie, se ještě zhoršily. A než se následný dominový efekt vyřeší, potrvá to zřejmě měsíce.

Potíže v Kuang-tungu jsou nejnovější překážkou, kterým toto odvětví čelí. Přepravní firmy už se musely vyrovnat s dramatickým kolísáním poptávky v důsledku pandemie a také s dopady blokády v Suezském průplavu, který na jaře zablokovala velká kontejnerová loď. Globální povaha tohoto podnikání a nedostatek volných kapacit znamená, že problémy v jednom regionu mohou mít zásadní dopady po celém světě, a to i po dobu několika měsíců.

Mezinárodní kontejnerový terminál Jen-tchien je jedním z mnoha přístavů v oblasti Šen-čenu, které dohromady tvoří klíčovou vstupní bránu pro export z delty Perlové řeky. Tato oblast je v Číně zároveň významným centrem průmyslu a technologií. Od konce května ale terminál kvůli výskytu koronaviru funguje na zlomek své běžné kapacity. Výsledkem jsou prostoje a zácpy, desítky lodí čekají před přístavem, až budou moci zakotvit na místě určeném pro nakládku.

„Jeden z největších přístavů v Číně je už skoro tři týdny v podstatě zavřený. Některá kotviště sice fungují, to ale zdaleka nestačí,“ upozornil mluvčí německé přepravní společnosti Hapag-Lloyd Nils Haupt.

V posledních dnech přepravní firmy odklánějí lodě od terminálu Jen-tchien k jiným terminálům v okolí delty Perlové řeky. To ale podle Haupta způsobuje další problémy. „Můžete využít přístavy Še-kchou, Nan-ša nebo Hongkong. My ale teď vidíme, že i tam se ty prodlevy zhoršují,“ řekl.

Přístavy se začaly ucpávat

Narůstající krize na jihu Číny je zatím poslední ranou, která námořní kontejnerovou dopravu zasáhla. S akutním narušením činnosti už se toto odvětví potýká více než rok. Prudké zpomalení v první fázi pandemie vystřídala horečná aktivita, protože zákazníci, kteří se kvůli omezení pohybu nemohli stýkat ani cestovat jako dřív, začali objednávat více spotřebního zboží. Tak náhlý posun v poptávce proto citelně zasáhl jemně vybalancované dodavatelské řetězce.

Přístavy v Evropě a v Severní Americe se začaly ucpávat, neboť ve stejnou dobu připlouvalo až příliš mnoho obchodních lodí. Přísun prázdných kontejnerů objednaných pro nové zboží naproti tomu vyschnul, protože mnoho jich zůstávalo v přístavech po celém světě.

Pak přišla v březnu blokáda Suezského průplavu, jedné z nejrušnějších tras pro obchodní lodě. Stovky plavidel se pak několik dnů nemohly hnout, každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (skoro 200 miliard korun). Až se tuto vodní cestu podařilo uvolnit, náhlý přísun zpožděných lodí způsobil nové zácpy v hlavních evropských přístavech, jako jsou Antverpy a Rotterdam.

Odvětví je odolné, ale…

„Už jsme viděli světlo na konci tunelu,“ řekl Haupt ze společnosti Hapag-Lloyd. „Ale pak se bohužel objevila ta situace v Jen-tchienu,“ dodal.

Hlavní analytik odvětvové organizace Bimco Peter Sands nicméně říká, že toto odvětví je na krizové situace zvyklé. „V celosvětovém měřítku jsou tyto mimořádné stavy teď permanentní situací,“ říká.

„U toho Jen-tchienu jde ale o to, že od místních úřadů potřebujeme větší transparentnost a otevřenost. Což nedostáváme, a to znamená, že u plánování nepředvídatelných situací narážíme na velkou nejistotu,“ dodává Sands.

Jak dlouho bude trvat náprava situace?

Lidé v odvětví námořní dopravy teď doufají, že situace kolem terminálu Jen-tchien se vyřeší co nejdříve. Experti ale podle BBC varují, že až se to stane, výrazně se zvýší objem přepravy z tohoto regionu, což by mohlo způsobit, že se ucpou další slabá místa podél dodavatelského řetězce.

„Celý ten systém už je tak přetížený, že pokaždé, když se něco takového stane, ocitne se v kritickém bodě. Takže všechno ostatní už je pak jenom voda na mlýn,“ poznamenal editor odvětvové publikace Lloyd's List James Baker. Z toho důvodu očekává, že potíže přetrvají nejméně dalších 12 měsíců a že hlavně zákazníci z Evropy a Severní Ameriky budou muset na objednané zboží čekat mnohem déle, než jsou zvyklí za normálních okolností.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Tesla v Německu čelí nízkým prodejům a útokům

Po letech úspěchů nastaly pro automobilku Tesla krušné časy. Klesají prodeje aut i hodnota akcií na burze. Například v Německu nebo Spojených státech přibývá také přímých útoků. Čtyři vozy značky Tesla vyhořely v různých částech Berlína v noci na pátek. Rozsáhlý požár zničil i dalších pět aut.
před 15 hhodinami

Stát chce na windfall tax vybrat přes třicet miliard

Na dani z neočekávaných zisků od energetických firem, bank nebo rafinérií chce stát letos – podle rozpočtu – vybrat téměř 34 miliard. Drtivou většinu znovu zaplatí jím ovládaný ČEZ. Jeho ředitel Daniel Beneš ČT řekl, že skupina by měla odvést skoro třicet miliard. Daň má tak vládě znovu pomoci ve snaze snižovat rozpočtový schodek, jenž má podle plánu klesnout z loňských 271 na 241 miliard.
před 18 hhodinami

OECD kvůli celní politice zhoršila výhled růstu globální ekonomiky na 3,1 procenta

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zhoršila výhled růstu globální ekonomiky – na letošní rok na 3,1 procenta a na příští rok na tři procenta. Zdůvodňuje to především novou celní politikou Spojených států, kterou zahájila administrativa prezidenta Donalda Trumpa. Ta se setkala s odvetnou reakcí většiny dotčených zemí. Organizace ve svém výhledu také uvedla, že napětí v mezinárodním obchodě zvýší inflaci, zejména pak v Kanadě, Mexiku a ve Spojených státech.
včera v 12:58

Celní válka může poškodit aerolinie

Celní válka mezi USA a zbytkem světa může poškodit i aerolinky. Obává se toho Světová asociace leteckých dopravců. Nákladní doprava přitom dosud rostla, jen v lednu přepravily aerolinie o tři procenta víc zboží než před rokem.
včera v 06:20

Stát od ledna zřejmě spustí povinný registr pro ubytovací zařízení

Ubytovací zařízení se od příštího ledna zřejmě budou muset povinně registrovat v systému eTurista. Nové pravomoci, které umožní obcím regulovat krátkodobé ubytování a pronájmy bytů, části zákonodárců i podnikatelů vadí. Loni přitom po Česku cestoval rekordní počet turistů, letos by měl trend pokračovat.
16. 3. 2025

Česká pošta loni prohloubila ztrátu o půl miliardy

Česká pošta loni podle předběžných výsledků hospodařila se ztrátou kolem 1,25 miliardy korun, což je o půl miliardy více než o rok dříve. Důvodem zhoršení výsledku je především neuskutečněný plánovaný prodej budovy hlavní pošty v Praze, který měl vynést zhruba 1,4 miliardy korun, sdělil generální ředitel Miroslav Štěpán.
14. 3. 2025

Objem hypoték v únoru stoupl o třináct procent

Banky a stavební spořitelny poskytly v únoru hypotéky za 25,5 miliardy korun, což je proti lednu nárůst o třináct procent. Nové úvěry bez refinancování stouply stejným tempem na 21,1 miliardy korun. Úrokové sazby v únoru pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,78 procenta na 4,72 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
14. 3. 2025Aktualizováno14. 3. 2025

Růst tržeb obchodníků meziročně zpomalil

Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta, oznámil ve čtvrtek Český statistický úřad (ČSÚ). V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o půl procenta snížily.
13. 3. 2025Aktualizováno13. 3. 2025
Načítání...