Ministerstvo zemědělství chybovalo podle Nejvyššího kontrolního úřadu při rozdělování dotací na podporu potravinových bank. Nemělo podle kontroly jasně stanovené cíle, nevyhodnocovalo dopady rozdělených dotací a hradilo i výdaje, které neměly být proplaceny. Resort výtky odmítl s tím, že cíle byly dostatečně definované a jejich plnění kontrolováno.
Stát málo kontroloval dotace pro potravinové banky, tvrdí NKÚ. Podle ministerstva byl nákup kol a briket v pořádku
Na ministerstvu zemědělství se kontroloři zaměřili na vyplácení dotací potravinovým bankám a dalším příjemcům dotace na shromažďování a distribuci potravin v letech 2016 až 2019. Stát takto zaplatil přes 209 milionů korun.
Podle NKÚ si ministerstvo nestanovilo konkrétní cíle a nevyhodnocovalo efektivitu vynaložených peněz. „Od potravinových bank pouze přejímalo informace o množství rozdělených potravin,“ stojí v závěrečné zprávě z kontroly.
Resort si podle NKÚ vedl jen statistiku o počtu podpořených projektů a vyplacených penězích. To však nevypovídá o tom, jestli byly peníze využity nejlepším možným způsobem. Navíc ministerstvo „konkrétní dotační žádosti nijak nehodnotilo“ a stačilo, když příjemci splnili základní podmínky, tvrdí NKÚ.
Výsledkem podle kontrolorů bylo, že někteří příjemci za peníze od státu nakupovali věci, které se shromažďováním a distribucí potravin nesouvisely – například pánve, grilovací brikety, jízdní kola nebo koženou sedací soupravu. „Celkové náklady příjemců, které ministerstvo uznat nemělo, dosahovaly 11,3 milionu korun,“ konstatovala kontrola.
Ministerstvo výhrady odmítá
Resort výtky odmítl. Cíle poskytované podpory byly podle mluvčího ministerstva Vojtěcha Bílého definovány a také kontrolovány dostatečně. Za důkaz považuje výrazně rostoucí množství zachráněných potravin, které se dostaly k lidem v nouzi.
„Pro vyhodnocení programu byly s ohledem na jeho dosavadní krátké trvání použity jako hlavní ukazatele navýšení skladovací kapacity a následné sledování nárůstu objemu redistribuovaných potravin,“ uvedl Bílý. Dodal, že je prakticky nemožné definovat jiný ukazatel, který by jednoduše dokazoval vztah mezi podporou potravinových bank a omezením plýtvání s potravinami.
Kritice, že dotace sloužily i k nákupu jiných věcí než potravin, oponuje oponuje ministerstvo tím, že šlo o nákupy kuchyňského vybavení, které slouží k nutné úpravě a zpracování potravin, nebo pro zázemí pro zaměstnance, které je podle ministerstva „nedílnou součástí potravinářských provozů“.