Spory o dvojí kvalitu stejných potravin povzbuzují obchodníky k dovozu přímo z Německa

Jsou potraviny a drogistické zboží, které se v některých zemích tváří jako dr. Jekyll, zatímco v jiných jako pan Hyde. Naposledy dvojí kvalitu výrobků prodávaných ve stejném obalu a pod stejným názvem v různých státech EU dokazoval průzkum, který si zadalo ministerstvo zemědělství. Jak však k tomu přistupují obchodníci, kteří dokážou vycítit nové větry a najít díru na trhu? Web ČT24 zjišťoval postup některých e-shopů i poznatky jejich asociací.

Výrobky v tuzemské obchodní síti srovnávají Češi nejčastěji s produkty nabízenými v Německu. U stejných značek někdy poukazují na jejich různá složení pro oba trhy, u dalších značek pak třeba na jejich nepřítomnost v Česku. 

Problematika dvojí kvality v různých zemích velmi trápí například internetový obchod Patro. „Dostáváme se totiž do velkých obtíží v okamžiku, kdy zákazník počítá s určitou kvalitou (nebo složením) a náš dodavatel dodá kosmetiku s jiným složením,“ napsal ředitel divize E-Business Lukáš Židek.

Zákazník může vrátit výrobek zpět do 14 dnů bez udání důvodů a dodavatel jej již nevezme zpět. Ředitel podotkl, že u drogistického zboží je tento problém v menší míře než u potravin.

„Nabízení produktů určených pro jiný trh, než je český, je složitější téma. Otevřeně vám dodavatelé neřeknou, že tato krabice je pro Polsko a tato pro Francii a tuto můžeme prodat v České republice. Ale víme, že to takto funguje. Ale tohle vám žádný dodavatel nepotvrdí. Proto se s tím bojuje velmi obtížně,“ dodal Židek.

Alza, největší český e-shop s počítači a elektronikou, který nabízí také drogistické zboží, uvedl, že specifické dotazy na kvalitu nezaznamenává. PR manažerka a mluvčí Patricie Šedivá dodala, že Alza nakupuje výhradně od oficiálních dodavatelů a kvalita výrobků, které prodává, je pro ni prioritou.

Za sílícími diskusemi o dvojí kvalitě vycítily svou příležitost některé další e-shopy a začaly německé zboží nabízet. Často za nimi stojí lidé, kteří v Německu pracovali či žili nebo to mají do této země geograficky blízko.

„V Německu jsem delší dobu žila a po návratu do Čech jsem zjistila, že zde nakoupené zboží neodpovídá tomu, na co jsem v byla v Německu zvyklá,“ uvedla Jaroslava Kunešová, sales manager v e-shopu Nakupznemecka. 

Realita versus představy a ceny

Jako příklad zmínila, že prací prášky neperou zcela podle jejích představ, káva a máslo jsou zbytečně drahé a sortiment mléčných produktů je velmi omezený. Některé cukrovinky se pak na český trh vůbec nedostanou. 

V minulosti to řešila nákupními cestami do Německa jednou za měsíc. Pro rodinu, pro přátele, později i pro sousedy. Před sedmi lety pak založila e-shop. Zákazníci přibývají, ale s nimi i konkurence, dodává.

„Zákazníci preferují jak drogerii, tak potraviny. V naší nabídce máme produkty, které se v Čechách prodávaly, ale z nezjištěných důvodů již nejsou k dostání, u třech výrobků jsme jediní, kdo je zákazníkům dokáže nabídnout,“ říká Kunešová.

  • V současnosti neexistuje legislativa, která by výrobcům nařizovala, že mají vyrábět naprosto identické výrobky pro jednotlivé země EU, uvedla za Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Irena Vlčkova, manažerka pro cestovní ruch, sociální dialog a PR.
  • SOCR ČR se domnívá, že spíše než sjednocení kvality potravin je důležité nastavit pravidla pro transparentní označení různé kvality nebo i chutě potravin. Někteří výrobci respektují lokální preference, je ovšem zásadní, aby pravdivě označovali složení a obsah na obalu jednotlivých výrobků.
  • Podobná situace je podle svazu i u nepotravinářského zboží. Například automobily určené pro český trh mají často odlišné vybavení než automobily určené pro německý či britský trh a prodávají se pod stejným označením.

Vzhledem k dobré dojezdové vzdálenosti, výši cen kvalitních potravin a drogerie i jejich širokému sortimentu zvolil nakupování v Německu také Jiří Humpolák. Později pak založil e-shop Kuptoznemecka.

Nárůst zájmu vnímá zejména v době tradičních svátků (Vánoce, Velikonoce), kdy zákazníci objednávají hlavně sladkosti. „V běžných měsících je poptávka ustálena a zaměřena na produkty spíše speciálního charakteru, bezlepkové potraviny, strava pro zvířata, různé doplňky stravy, speciální drogistické zboží,“ uvádí.

  • Podle SOCR se kvalita potravin v českých obchodech v posledních letech významně zlepšuje. A to z hlediska potravinové bezpečnosti, transparentnosti původu, důvěryhodnosti poskytovaných informací na obalech výrobků i jejich vlastního složení.
  • Podle svazu není možné říci, že máme v Česku horší kvalitu než v západní Evropě. „Pravdou nicméně zůstává, že s ohledem na kupní sílu obyvatel se v obchodech v západní Evropě objevuje větší množství výrobků s vyšší přidanou hodnotou – a tedy kvalitnějších,“ uvedl.

Podle jeho zkušeností roste v Německu počet českých „nakupujících turistů“. V jejich košících vídá právě zboží, které je „medializováno jako více kvalitnější než v Česku“, tedy například dětské příkrmy, sladkosti či mražené výrobky.

Jak se projevil spor o dvojí kvalitu

Patrik Malchárek začal s e-shopem Theuerland na návrh svého tchána Theuera, který do Česka dovážel pro rodinu a známé hlavně prací prostředky. Za poslední rok, kdy se téma dvojí kvality potravin a jiného zboží zviditelnilo, pozoruje nárůst poptávky, ale nijak výrazný.

„Lidé si více čtou složení a ptají se, jestli je zboží opravdu z Německa. U nás nakupují hlavně prací prášky a čokolády,“ dodává Malchárek.

  • S růstem kupní síly bude i česká populace v daleko větší míře chtít, stejně jako u aut nebo jiného spotřebního zboží, nakupovat identické značky zboží a ve stejné výbavě jako třeba v Německu, uvádí Svaz obchodu a cestovního ruchu.
  • Obchodníci proto podporují iniciativu ministra zemědělství Jurečky a skupiny zemí V4 k vyjasnění situace ohledně rozdílné kvality „identických značek výrobků“.
  • Podle SOCR ČR by mohlo být například odlišeno zřetelným dodatkovým nápisem integrovaným do nápisu do obalu daného výrobku: Czech edition (pokud je výrobek specifický pro český trh), German edition (pokud je specifický pro německý trh) nebo EU/Worldwide edition (pokud je identický v celé Evropě /na celém světě).

Trochu jiný pohled pak nabízejí zástupci e-shopu Vasobchodak, podle nichž se poptávka za poslední rok výrazně zvýšila. Domnívají se však, že téma dvojí kvality je dlouhodobější a nejedná se jen o potraviny, ale „obecně o průřez všemi odvětvími“. K poptávanému sortimentu dodávají, že je vyvážený, nelze tedy říci, že by třeba výrazně převažovaly potraviny nad drogistickými zbožím.

„Maminky kupují sortiment pro děti, od dětské kosmetiky, výživu a pleny. Spoustu maminek dopřává i větším dětem kvalitní jogurty a základní potraviny. Další zákazníci pak kupují výhradně drogerii,“ upřesňují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
13:34Aktualizovánopřed 4 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 6 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 12 hhodinami

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému Lukoilu

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému ropnému gigantu Lukoil. Zdůvodňuje to snahou umožnit čerpacím stanicím mimo Rusko udržet provoz. O čtvrtečním oznámení Washingtonu informuje agentura AFP.
včera v 19:29

Minoritní akcionáři ČEZu podali žalobu na stát kvůli windfall tax

Spolek minoritních akcionářů energetické společnosti ČEZ podal žalobu na stát kvůli windfall tax. Mimořádná daň z neočekávaných zisků podle spolku menšinové akcionáře společnosti poškodila, uvedl ve čtvrtek server iRozhlas.cz.
včera v 16:19

Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta, odhadl ČSÚ

Meziroční inflace je nejnižší od letošního dubna, v listopadu zpomalila na 2,1 procenta z říjnových 2,5 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu, který zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně spotřebitelské ceny v listopadu klesly o 0,3 procenta. Konečnou hodnotu listopadové inflace zveřejní ČSÚ 10. prosince, v předchozích měsících její hodnotu pokaždé potvrdil.
včeraAktualizovánovčera v 14:10

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06
Načítání...