Smartwings a ČSA žádají odložení splatnosti dluhů. Chtějí čas pro dlouhodobé řešení finančních potíží

3 minuty
Události: Smartwings v problémech
Zdroj: ČT24

Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako lex covid. Firmy to uvedly v tiskové zprávě.

Potřeba využití moratoria plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v historii letectví, uvedly společnosti. Zdůraznily, že obě byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekávají, že se po jejím pominutí k ziskovosti opět vrátí.

„Vyhlášení mimořádného moratoria tak poskytne Smartwings i ČSA ochranu v době, kdy se příjmy obou firem dramaticky propadly. Společnosti zároveň získají i čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro všechny zúčastněné strany, to je pro věřitele, zaměstnance i cestující,“ uvádí se v tiskové zprávě. 

Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění, uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně. Obě společnosti tak zajišťují všechny plánované lety podle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních.

„Mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli. Věříme, že veškeré kroky, které činíme, nám umožní úspěšně překonat tuto bezprecedentní krizi,“ dodal Šimáně v tiskové zprávě.

Ve hře byl vstup státu do firmy

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) se nechal slyšet, že český stát chtěl aerolinkám pomoci už na jaře, ve hře bylo několik řešení, mimo jiné i vstup státu do Smartwings. „Poté, co se proti tomu všichni postavili, jsme našli asi férové řešení ve smyslu toho, že se srovnaly podmínky,“ míní vicepremiér.

Firmy nyní podle něj mohou čerpat záruku a dále je to na dohodě vlastníků s bankami. „V době, kdy jsme s nimi jednali, byli oba vlastníci připraveni do toho peníze dát, případně byli ochotni to za velmi nízkou částku blížící se téměř nule odprodat,“ dodává ministr průmyslu.

Podle pirátské poslankyně Olgy Richterové je garance úvěru férovým řešením, protože nezvýhodňuje jednu konkrétní firmu.

Poslanec ODS Jan Skopeček v Událostech, komentářích prohlásil, že stát nemá řídit firmy, které jsou v problémech. „Pokud má firma šanci přežít, tak se bezesporu najdou soukromí investoři, kteří ji pomohou. Tam vidím roli státu, že by mohl poskytnout garance za případné úvěry. Jestli není zajímavá pro nikoho na privátním trhu, tak je zřejmé, že by to pro stát byl pravděpodobně velmi drahý špás,“ shrnuje.

Ekonom: Úvěr Smartwings nevyjednají, přežít ale mohou

Žádost o odložení splatnosti dluhů firmě Smartwings přímo nepomůže, ale oddálí stávající problémy, míní ekonom společnosti Cyrrus Petr Pelc. „Pokud se v budoucnu obnoví letecký provoz nebo dojde k postupnému navyšování, tak odložení závazků může firmě pomoci,“ konstatuje.

Doplňuje ale, že banky budou momentálně leteckou společnost vnímat jako složitého klienta. „Vzhledem k tomu, že se nepodařilo vyjednat bankovní úvěr doposud, tak teď to považuji za zcela nemožné,“ uvažuje Pelc.

Riziko pro aerolinky je dle jeho slov veliké, Smartwings ale mohou přežít, pokud půjde zvládnutí koronaviru dobře a letecké linky se obnoví dříve, než se aktuálně čeká. „Pokud by se to vyřešilo do léta, tak by to firmu mohlo zachránit. Pokud by příští rok nedosáhli alespoň 70 procent z loňského obsazení, tak by to mohlo být likvidační,“ upozorňuje.

HN: Odchod Číňanů?

Největší letecký dopravce v Česku Smartwings nyní hledá cestu z finančních problémů způsobených pandemií. Situaci mu komplikuje i to, že ho chce –⁠ podle středečního článku Hospodářských novin –⁠ opustit čínská státní společnosti CITIC. Ta drží necelou polovinu akcií. 

Smartwings nedávno získala od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které je podmínkou pro získání úvěru se státní zárukou z programu COVID Plus. I přes získání státních garancí však zatím nebyli majitelé firmy úspěšní ve vyjednávání s bankami. 

Tržby skupiny Smartwings, kam patří i ČSA, klesly letos o více než osmdesát procent. „Kondice společnosti je velmi napjatá, protože hlavně v prvním pololetí se tržby výrazně propadly. I nyní v hlavní sezoně je společnost zhruba na pětině toho, co plánovala ještě před koronavirovou krizí,“ řekla v ČT zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Jana Klímová.  

Připomněla také, že se Smartwings soudí s firmou Boeing o odškodnění. Loni na jaře totiž musela odstavit svých sedm letadel Boeing 737 MAX. Stroje byly celosvětově odstaveny kvůli dvěma nehodám způsobeným vadným softwarem. 

Klímová také upozornila, že vzahy českých a čínských akcionářů nejsou dobré. „Čínští akcionáři se na chodu společnosti nijak nepodíleli, byť každá strana vidí trochu po svém, kde jsou důvody,“ řekla. 

Proto nyní, když firma potřebuje pomoc, kterou očekávala právě od vstupu Číňanů, to její situaci dál komplikuje. 

7 minut
Novinářka Jana Klímová z HN o situaci Smartwings
Zdroj: ČT24

Podle novinářky se různí informace o tom, kdy Čínaně chtějí odejít a za jakou cenu prodat svůj podíl. „Z toho, co zatím víme, vyplývá, že čínští akcionáři mají nereálné představy o ceně a to bude kámen úrazu,“ dodala.

Firma podle ní věří, že příští sezona už bude lepší, a proto jí jde o překlenutí zbývajících měsíců letošního roku. Nyní Smartwings vyjednávají s bankami i s dalšími partnery typu leasingových společností. Ve firmě probíhá restrukturalizace, včetně propouštění.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
11:42Aktualizovánopřed 41 mminutami

Růst tržeb obchodníků meziročně zpomalil

Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta, oznámil ve čtvrtek Český statistický úřad (ČSÚ). V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o půl procenta snížily.
před 6 hhodinami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
07:46Aktualizovánopřed 7 hhodinami

EU a Kanada zavedou odvetná cla na americké zboží, Trump reaguje

Evropská unie zavede v reakci na americká cla od příštího měsíce protiopatření vůči americkému zboží v hodnotě 26 miliard eur (650 miliard korun). K podobnému opatření přistoupila i Kanada, která od čtvrtka zavede odvetná cla na dovoz z USA v hodnotě 29,8 miliardy kanadských dolarů (zhruba 475 miliard korun). Ve Spojených státech začalo ve středu platit pětadvacetiprocentní clo na veškerý dovoz oceli a hliníku. O jeho navýšení rozhodl dříve americký prezident Donald Trump. Nově uvedl, že chystá odvetná opatření v reakci na evropské oznámení.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Celní válka může mít dopad na české firmy

Pro celý svět začala ve Spojených státech platit pětadvacetiprocentní cla na dovoz hliníku a oceli, o kterých rozhodl americký prezident Donald Trump. Evropská unie v reakci během dubna zavede zase cla na americké zboží a Trump už pohrozil, že protiopatření nenechá bez odpovědi. Situace může mít dopad i na české firmy. Tuzemský vývoz do Spojených států má hodnotu přes pět miliard dolarů.
před 19 hhodinami

Na Znojemsku končí provoz cukrovaru, o práci přijde 150 lidí

Dozorčí rada firmy Moravskoslezské cukrovary ve středu rozhodla o zavření závodu v Hrušovanech nad Jevišovkou na Znojemsku, o práci přijde 150 lidí. Výrobu zachová jen v Opavě. Mateřská rakouská společnost Agrana současně zavře i závod v Leopoldsdorfu východně od Vídně, kde skončí 120 zaměstnanců. I v Rakousku zůstane jen jeden závod, a to v Tullnu.
včeraAktualizovánovčera v 16:10

EU je jen nákupčí, míní Pilný. Musíme prohloubit vnitřní trh, říká Pilip

Dopady amerických cel na evropskou a českou ekonomiku diskutovali bývalí ministři financí Ivan Pilný a Ivan Pilip v Událostech, komentářích. Oba se shodli na potřebě posílení konkurenceschopnosti Evropské unie. Zatímco Pilip vyzval k posílení vnitřního trhu, Pilný kritizoval míru byrokracie a podpořil investice do inovací.
včera v 08:16

Převedení části exekucí pod celníky způsobí ztráty, míní komora. Podle resortu to bude levnější

V Poslanecké sněmovně se přiblížilo schvalování novely, která má od července převést část exekucí pod Celní správu. Ta by vymáhala i vybírala mimo jiné nezaplacené pokuty od státních institucí. Podle Exekutorské komory hrozí státu miliardové ztráty. Ministerstvo financí argumentuje tím, že bude proces pro dlužníky přehlednější a levnější.
včera v 07:15
Načítání...