Smartwings omezí v létě provoz. Mohou za to potíže Boeingu s letadly 737 MAX

Letecký dopravce Smartwings v létě omezí kapacity svých letů o osm procent. Společnost tak dočasně pozastaví provoz některých linek nebo sníží počet letů do některých destinací. Na vybraných linkách také upraví letové časy. Jde o důsledek současného odstavení strojů Boeing 737 MAX, které kvůli nehodám nesmí létat v celé EU a dalších zemích a kterých má dopravce ve své flotile sedm.

Uzemněné letouny Boeing 737 MAX společnosti Smartwings v Praze
Zdroj: ČT24

Smartwings nabídne zákazníkům letů, kterých se dotknou úpravy provozu, přeměnu rezervace na jiné spoje. Klienti, jejichž let bude zrušen a nevyužijí jiné rezervace, dostanou peníze za zakoupené letenky zpět.

„Tato situace, do které se letecké společnosti a naši klienti dostali, nás velice mrzí, o to víc, že jsme ji nezavinili. Děláme maximum pro minimalizaci dopadů, které uzemnění letadel Boeing 737 MAX 8 má na náš letový provoz a cestovní plány našich cestujících, a také pro to, abychom zabránili dalším případným škodám,“ uvedl generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Smartwings dosud odstavená letadla nahrazoval dalšími letouny ze své flotily. Komplikace v provozu dopravce řešil zejména častými přelety, což znamenalo náklady v řádech několika milionů korun denně. Společnost je bude zřejmě vymáhat po americkém výrobci letadel.

Dvojice nehod

Provoz letadel typu 737 MAX zakázala Evropská agentura pro bezpečnost létání (EASA) po březnové nehodě v Etiopii. Stejně reagovala i řada dalších zemí.

Letoun Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo z nich nehodu nepřežil.

Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy nikdo neštěstí nepřežil. 

V pátek americká společnost Boeing informovala, že při opravě softwarového problému stabilizačního systému MCAS, který etiopští vyšetřovatelé označují za jeden z faktorů březnové tragédie, zjistila další chybu na stroji.

Týká se řízení vztlakových klapek, Boeing ji označil za „relativně drobnou“. Tento problém ovšem nejspíš zdrží opravy o několik dalších týdnů.