
Piloti havarovaného Boeingu nemohli havárii zabránit
„Posádka provedla všechny úkony doporučené dodavatelem, přesto ale nezískala nad letadlem kontrolu,“ uvedla ministryně. Podle ní mělo letadlo platný certifikát o způsobilosti letu, bude tedy potřeba další analýza souladu s mezinárodními standardy.
Hlubší šetření vyžaduje také průběh letu. Ten se ale podle Mogesové jevil alespoň zpočátku jako bezproblémový. Americký deník The New York Times nicméně s odvoláním na svůj zdroj již dříve informoval, že pilot zříceného letadla žádal o povolení k návratu už tři minuty po startu.
Konečná zpráva z vyšetřování by měla být hotova do konce roku. Příčina neštěstí tak není stále známa. Uvažuje se o špatné činnosti čidel, kvůli kterým začalo letadlo klesat střemhlav dolů.

Události ČT: Střemhlavému pádu boeingu v Etiopii doporučení Boeingu nezabránila
Mogesová: Výrobce musí prošetřit stabilizační systém letadla
Ministryně Mogesová výrobci doporučila důkladnou kontrolu stabilizačního systému letounu a okamžité napravení možných chyb, jinak nebude problematický Boeing zařazen zpět do letového provozu.
Galerie: Trosky zříceného letadla etiopských aerolinií
Firma Boeing uvedla, že již v minulých měsících aktivně pracovala na vylepšení softwaru letadla. První pohnutkou k šetření čidel byl pro společnost říjnový pád stejného typu letadla, při němž v Indonésii zemřelo 189 pasažérů. Boeing 737 MAX má tak nyní zákaz létat v řadě zemí světa.
Analýza bezpečnosti bude následně v kompetenci leteckých autorit a osmnáctičlenného výboru, který pracuje na vyšetřování nehody. Mogesová vyjádřila spokojenost s dosavadní prací výboru, který se skládá z představitelů různých zemí včetně Francie a Spojených států.
Etiopské aerolinky mají dobrou pověst
Etiopské aerolinky jsou největší leteckou společností v Africe a všeobecně se těší dobré pověsti. K dispozici mají sto letadel a v loňském roce přepravily na deset milionů pasažérů. Poslední nehodu měla společnost v roce 2010, kdy se její letoun po vzletu v Bejrútu zřítil do Středozemního moře. Při nehodě tehdy zahynulo 90 lidí.
Model 737 je v současnosti nejprodávanějším letadlem firmy Boeing. Společnost obdržela pět tisíc objednávek s celkovou hodnotou až 600 miliard dolarů a tři sta letadel již bylo aerolinkám doručeno. Oba havarované letouny v Etiopii a Indonésii byly před nehodou v provozu pouze několik měsíců. Firma nyní čelí jedné žalobě, s největší pravděpodobností ale budou následovat další.
V České republice nasazují Boeing 737 MAX pouze aerolinky Smartwings a flydubai. Společnost Smartwings provoz těchto svých strojů na doporučení výrobce neprodleně zastavila. Ve flotile má podle mluvčí Vladimíry Dufkové dalších čtyřicet letadel, která jsou tímto krokem nedotčena.
