Piloti havarovaného boeingu nemohli podle vyšetřování tragédii zabránit

Podle předběžných výsledků vyšetřování provedli piloti havarovaného Boeingu 737 MAX v Etiopii všechny předepsané procedury, kontrolu nad stojem ale získat nedokázali. Etiopská ministryně dopravy Dagmawit Mogesová to uvedla při tiskové konferenci k první oficiální zprávě z vyšetřování nehody, při níž v březnu zahynulo 157 lidí. Mezi obětmi byli pasažéři z 35 zemí světa včetně manželky a dětí slovenského poslance Antona Hrnka.

Video Piloti havarovaného Boeingu nemohli podle vyšetřování tragédii zabránit
video

Piloti havarovaného Boeingu nemohli havárii zabránit

„Posádka provedla všechny úkony doporučené dodavatelem, přesto ale nezískala nad letadlem kontrolu,“ uvedla ministryně. Podle ní mělo letadlo platný certifikát o způsobilosti letu, bude tedy potřeba další analýza souladu s mezinárodními standardy.

Hlubší šetření vyžaduje také průběh letu. Ten se ale podle Mogesové jevil alespoň zpočátku jako bezproblémový. Americký deník The New York Times nicméně s odvoláním na svůj zdroj již dříve informoval,  že pilot zříceného letadla žádal o povolení k návratu už tři minuty po startu.

Konečná zpráva z vyšetřování by měla být hotova do konce roku. Příčina neštěstí tak není stále známa. Uvažuje se o špatné činnosti čidel, kvůli kterým začalo letadlo klesat střemhlav dolů.

Video Události
video

Události ČT: Střemhlavému pádu boeingu v Etiopii doporučení Boeingu nezabránila

Mogesová: Výrobce musí prošetřit stabilizační systém letadla

Ministryně Mogesová výrobci doporučila důkladnou kontrolu stabilizačního systému letounu a okamžité napravení možných chyb, jinak nebude problematický Boeing zařazen zpět do letového provozu.

Firma Boeing uvedla, že již v minulých měsících aktivně pracovala na vylepšení softwaru letadla. První pohnutkou k šetření čidel byl pro společnost říjnový pád stejného typu letadla, při němž v Indonésii zemřelo 189 pasažérů. Boeing 737 MAX má tak nyní zákaz létat v řadě zemí světa.

Analýza bezpečnosti bude následně v kompetenci leteckých autorit a osmnáctičlenného výboru, který pracuje na vyšetřování nehody. Mogesová vyjádřila spokojenost s dosavadní prací výboru, který se skládá z představitelů různých zemí včetně Francie a Spojených států.

Etiopské aerolinky mají dobrou pověst

Etiopské aerolinky jsou největší leteckou společností v Africe a všeobecně se těší dobré pověsti. K dispozici mají sto letadel a v loňském roce přepravily na deset milionů pasažérů. Poslední nehodu měla společnost v roce 2010, kdy se její letoun po vzletu v Bejrútu zřítil do Středozemního moře. Při nehodě tehdy zahynulo 90 lidí.

Model 737 je v současnosti nejprodávanějším letadlem firmy Boeing. Společnost obdržela pět tisíc objednávek s celkovou hodnotou až 600 miliard dolarů a tři sta letadel již bylo aerolinkám doručeno. Oba havarované letouny v Etiopii a Indonésii byly před nehodou v provozu pouze několik měsíců. Firma nyní čelí jedné žalobě, s největší pravděpodobností ale budou následovat další.

V České republice nasazují Boeing 737 MAX pouze aerolinky Smartwings a flydubai. Společnost Smartwings provoz těchto svých strojů na doporučení výrobce neprodleně zastavila. Ve flotile má podle mluvčí Vladimíry Dufkové dalších čtyřicet letadel, která jsou tímto krokem nedotčena.

Video Horizont ČT24
video

Kapitán boeingu a letecký publicista Keller: Automatika má lidem pomáhat, ne je nahradit