Nehody Boeingů 737 MAX mohou souviset s novým stabilizačním systémem. Pilotům možná chybělo proškolení

71 minut
90' ČT24 na téma problémů Boeingu 737 MAX
Zdroj: ČT24

Havárie Boeingu 737 MAX v Etiopii nebyla v poslední době jediná, se stejným typem stroje se zřítili loni v říjnu také piloti indonéské společnosti Lion Air. Existuje podezření, že by v obou případech mohl být příčinou modernizovaný stabilizační systém.

Model Boeing 737 MAX je teprve dva roky starý a od svých předchůdců se liší konstrukcí. „Změny byly motivovány tím, aby se zlepšila ekonomika provozu letadla, takže se tam umístil nový špičkový pohonný systém se zvětšeným průměrem ventilátoru, což dává větší účinnost pohonu. Motor je tak jiný a musel se překonstruovat letoun jako takový,“ přiblížil vedoucí Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT Daniel Hanus.

Výrobce tak vylepšoval i stabilizační systém, jehož úkolem je udržovat letoun ve vyvážené poloze. Aktivuje se ve chvíli, kdy letadlo při startu stoupá. Pokud je úhel vzletu příliš velký, stabilizační systém začne tlačit předek stroje směrem k zemi. Při tom musí být vypnutý autopilot a řízení stroje tak mají v rukou piloti.

V tom je zřejmě jádro problému – podle leteckých odborníků nebyli piloti s touto zdokonalenou funkcí dostatečně seznámeni. V praxi se tak manuálně snažili manévrovat s letounem v rozporu s tím, co v tu chvíli dělal automatický systém.

Jak vyplývá z databáze leteckých nehod federální vlády USA, upozorňovali na problém sami američtí piloti. „Myslím, že je nepřípustné, aby výrobce, Federální úřad pro letectví a aerolinky nechali létat piloty bez adekvátního tréninku nebo aniž by jim poskytli dostupné zdroje a dostačující dokumentaci, aby pochopili vysoce komplexní systémy, které letadlo odlišují od předchozích modelů,“ citovala z jednoho záznamu CNN.

V případě loňské havárie letounu indonéské společnosti se navíc přidala technická závada – vadný senzor úhlu náběhu. Piloti si tak pozdě uvědomili, že se letoun v plné rychlosti řítí téměř kolmo k zemi. Přitom mohli tragédii zabránit, kdyby včas stabilizační systém vypnuli. Stejně vypadá na první pohled pád etiopského letounu, v tomto případě ale příčina ještě nebyla oficiálně zveřejněna.

Piloti se potýkali i s airbusy, říká Mündel z Českého sdružení dopravních pilotů

Podle bývalého pilota a šéfa technické komise Českého sdružení dopravních pilotů Karla Mündla je sice tento systém vyrovnávající sklon novinkou pro modely letounů Boeing, ale na letadlech Airbus byly ochranné systémy namontovány od prvního okamžiku, kdy byl Airbus A320 představen.

Popsal případ, kdy Airbus na předváděcím letu po předání aerolinkám Air France udělal průlet nad malým regionálním letištěm a posádka se dostala do malé výšky při pokusu vyhnout se terénu. „Letadlo reagovalo proti posádce, došlo přesně k tomu, že ochranný systém proti přetažení začal pracovat, piloti měli pocit, že se s tím letadlem perou, ale ono dělalo jenom to, co mělo naučené. Airbusu trvalo řádově čtyři roky, než byl zaveden nový systém výcviku,“ podotkl s tím, že od té doby se takovéto nehody u letadel Airbus nevyskytují.

Firma Boeing své letadlo brání a uvádí, že je přesvědčena o jeho bezpečnosti. Provoz dotčených modelů ale v posledních dnech pozastavila nejen Evropa, ale řada zemí včetně Spojených arabských emirátů, Indie, Egypta, Kanady a nakonec i USA.

Řada MAX se přitom stala nejlépe prodávaným letadlem v historii firmy Boeing. Úzkotrupý letoun 737 určený pro krátké a středně dlouhé lety je nejprodávanějším komerčním letadlem na světě a je důležitý pro budoucnost společnosti. Boeing má nyní na letoun více než pět tisíc objednávek v katalogové hodnotě téměř 500 miliard dolarů (11,3 bilionu korun).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...