Škoda Auto do konce roku výrazně omezí či zastaví výrobu. Na vině je nedostatek čipů

11 minut
Studio ČT24: Škoda Auto kvůli nedostatku čipů omezí či zastaví výrobu do konce roku
Zdroj: ČT24

Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů. Informoval o tom vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.

„Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. Také my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit,“ řekl ČTK Kotera.

„Problém Evropy je v tom, že je závislá na čipech z Asie, a není schopna pokrýt svoji poptávku na jiných trzích. Koronavirová krize se promítla i do výroby v Číně a do Evropy jich zkrátka neproudí dostatek,“ říká Michaela Nováková z ekonomické redakce ČT.

7 minut
Události: Škoda auto výrazně omezuje výrobu
Zdroj: ČT24

Dokončení automobilů a nedostatek čipů

Škoda bude dokončovat vozy, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi třiceti a padesáti tisíci. „Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům,“ řekl Kotera.

„Těch čipů je potřeba obrovské množství – například Fabie jich potřebuje 450, Enyaq více než tisíc. Momentálně se na trhu svádí boje o každý jeden čip,“ říká Nováková. Jsou všude, odpalují airbag, pomáhají s posilovačem řízení a parkovacími senzory, nebo hlídají tlak v pneumatikách. Bez čipů nejde ani stáhnout okénko. Nejvíc jich je v řídících jednotkách.

„Ty nejjednodušší čipy můžou stát řádově koruny, ty složitější řádově tisíce. Je to přesně dáno tou plochou čipu a jakou technologií je udělaný,“ popisuje Jiří Jakovenko z Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Auta samozřejmě jezdila i před vynálezem čipů. Díky nim ale klesla spotřeba paliva i emise. Zároveň sledují i různé asistenty řízení včetně ABS a zvyšují tak bezpečnost i pohodlí jízdy.

Málokterá automobilka podle Novákové doteď oznamovala kroky na tak dlouhou dobu dopředu. „Většinou přicházela zpráva, že firma zastavuje výrobu na určité kratší období. Škoda ale evidentně už teď ví, že situace do konce roku lepší nebude,“ vysvětluje Nováková.

„Důležitým faktem je, že Škoda neříká ‚zavíráme‘. Říká, že se bude snažit vyrábět, ale že bude pravděpodobně nutné nějakým způsobem omezovat výrobu,“ doplňuje redaktorka.

Priorita jsou zaměstnanci

Prioritou firmy je podle Kotery zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za pětaosmdesát procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na osmdesát procent. „Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ řekl Kotera. Firma zaměstnává 34 tisíc českých pracovníků.

 „To naznačuje, že i odborům dochází závažnost té situace, zkrátka ta firma nevydělává tolik, kolik se předpokládalo. Také se omezují některé směny, noční či víkendové – to byly peníze, na které byli zaměstnanci zvyklí,“ tvrdí Nováková.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích.

Podle Novákové je nutné se připravit na to, že omezení výroby bude mít dopad tuzemskou ekonomiku. „Automobilový průmysl dává do českého HDP zhruba deset procent. Do odhadů HDP se situace zcela určitě propíše.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Státní rozpočet měl ve čtvrtletí schodek 91,2 miliardy

Schodek státního rozpočtu za první čtvrtletí dosáhl 91,2 miliardy korun, prohloubil se z únorových 68,6 miliardy, informovalo ministerstvo financí. Je to čtvrtý nejhlubší březnový deficit od vzniku Česka, loni činil ve stejném období 105 miliard korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) meziroční zlepšení uvítal, podle něj se projevují dopady konsolidačního balíčku.
14:13Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Je poslední den pro podání papírového daňového přiznání

Úterý 1. dubna je posledním dnem pro podání přiznání k dani z příjmu za loňský rok v papírové podobě. Podatelny na daňových úřadech jsou otevřeny od 08:00 do 17:00. Kdo podává daňové přiznání v elektronické podobě, má čas do 2. května. Pro podání prostřednictvím daňového poradce je lhůta do 1. července. Lidem, kteří se opozdí s podáním o více než pět pracovních dnů, hrozí pokuta.
před 7 hhodinami

Evropa je připravena na odvetu za Trumpova cla, míní Kupka

Pro české výrobce by to tak zásadní zásah být nemusel, ale pro dodavatelský řetězec už to může být závažnější, připouští ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s pětadvacetiprocentními cly, která chce americký prezident Donald Trump od dubna uvalit na dovoz aut a později i na automobilové díly. Evropa podle Kupky jedná a je připravena i na odvetné kroky, což je „řeč, na kterou je Donald Trump zvyklý,“ řekl v Interview ČT24.
před 11 hhodinami

Veřejné peníze se utrácejí bez ohledu na cíle, kritizuje NKÚ

Systém dotací v Česku čelí zásadním problémům a stát se často zaměřuje na maximální vyčerpání peněz spíše než na podporu projektů, které mohou mít skutečný přínos, vyplývá z výroční zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) za loňský rok. Ani v minulém roce se pak státu podle úřadu výrazně nepodařilo vylepšit hospodaření státního rozpočtu. Zadlužování pokračovalo rychlým tempem a tento trend představuje významnou hrozbu pro stabilitu veřejných financí.
včeraAktualizovánovčera v 10:29

Zákazníci opět kupují plynové kotle

Na energetickém trhu došlo k dalšímu veletoči. Zatímco poptávka po plynových a elektrických kotlech v době vysokých cen ochladla, nyní znovu sílí. Z analýz navíc vyplývá, že plynové kotle se momentálně mohou vyplatit. Opačným vývojem prošel zájem o tepelná čerpadla. Po nedávném boomu následoval pokles zájmu.
včera v 08:00

O Trumpových clech natáčela ČT mezi podnikateli v texaském Austinu

Americký prezident Donald Trump roztočil vůči světu divokou celní ruletu. Prošla již několika zvraty, nabrala několik různých matoucích podob. O tom, jak ji zatím vnímají drobní američtí podnikatelé, natáčel zpravodaj ČT Bohumil Vostal v Austinu. Hlavním městě státu, který Trumpa jednoznačně podpořil v listopadových prezidentských volbách.
včera v 07:30

Velmi se zlobím na Putina, řekl Trump. Pohrozil také Íránu bombardováním

Americký prezident Donald Trump v rozhovoru s televizí NBC News řekl, že je velmi rozzloben na ruského vůdce Vladimira Putina za jeho slova o ukrajinské hlavě státu Volodymyru Zelenském. Rusku pohrozil tvrdými opatřeními týkajícími se ropy, pokud se nezastaví krveprolití na Ukrajině.
30. 3. 2025Aktualizováno30. 3. 2025

Dopad amerických cel na Evropu bude trvalejší, soudí Jonáš. Unie má však své trumfy, věří Singer

Nová americká cla vůči dovozu z Kanady a Mexika budou mít spíše přechodný charakter, zatímco vůči Evropě mohou mít trvalejší platnost, odhadl investiční bankéř Ondřej Jonáš v pořadu Otázky Václava Moravce. Bývalý guvernér ČNB a hlavní ekonom Generali CEE Holding Miroslav Singer s tímto závěrem ohledně sousedů Spojených států souhlasil, naopak Evropa má podle něj trumfy pro jednání s administrativou Donalda Trumpa o výši cel.
30. 3. 2025
Načítání...