Řízení letového provozu (ŘLP) už má pro vyšetřovatele připravené kompletní podklady k analýze letu společnosti Smartwings, při kterém minulý čtvrtek piloti absolvovali cestu z Řecka do Prahy s jediným funkčním motorem. Dokument zahrnuje především přepis nahrávek komunikace dispečerů s posádkou. Aerolinky pak svoje podklady musí dodat nejpozději do příštího pátku.
Řízení letového provozu už má podklady k analýze letu Smartwings s jediným funkčním motorem
Řízení letového provozu má k dispozici radarový záznam a přepis hlasové komunikace navigátora s kapitánem letu QS1125, vyplynulo z vyjádření mluvčího Richarda Klímy. Právě nahrávka je jedním z klíčových důkazů, zda posádka postupovala správně či pochybila. Konkrétně jde o to, kdy a jak informovala letové dispečery o nefunkčním motoru.
Podklady budou předány Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod. Klíma dodal, že materiály jsou určeny vyšetřovatelům a nebudou zveřejněny.
Problémy s motorem přitom ve čtvrtek večer ukazovala i kontrolka v kabině jiného letadla, patřícího společnosti Smartwings. Tentokrát před odletem z ostrova Zakynthos. Start musel být posunut.
„… jednalo se o falešnou signalizaci (to se může stát), nicméně v té době letiště zavíralo, tak vzniklo delší zpožděni. Máme přes 300 letů denně a při objemu tohoto provozu se tyto věci mohou stát…,“ uvedla v e-mailu pro ČT mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Stroj byl na místě opraven a cestující se pak v ranních hodinách vrátili do Česka.
Let na jeden motor ale není jediný případ, který české letecké úřady vyšetřují. Jen za první pololetí analyzovaly 64 incidentů velkých letadel, včetně těch zahraničních. Nejčastěji jde o technické problémy, chyby pilotů, ale třeba i střety s ptákem.