Utajovaný let s jedním motorem vyvolal údiv. Úřady chtějí po Smartwings podrobnosti

České Řízení letového provozu kritizuje společnost Smartwings za incident z minulého týdne, kdy její stroj letěl jen s jedním funkčním motorem přes půl Evropy. Pilot dispečery v některých zemích nejspíš o výpadku detailně neinformoval. Podle úřadu šlo přitom o závažný technický problém, jehož zatajením mohla být ohrožena bezpečnost provozu v rozsáhlé části vzdušného prostoru Evropy. K incidentu se vyjádřila už i evropská agentura pro bezpečnost letectví – ta připouští, že požadavek na co nejrychlejší přistání není striktní.

Sedmnáct let starý stroj OK - TVO dříve létal v barvách Travel Service. Letadlo přiletělo z řeckého ostrova Samos do Prahy jen s jedním funkčním motorem. O podrobnosti manévru se  se teď zajímají nejen české, ale i zahraniční úřady civilního letectví a řídící letových provozů z dalších zemí.

Nikdo z cestujících netušil, že se s letadlem děje něco neobvyklého. A stejně tak letečtí navigátoři v zemích, přes které stroj letěl. Pilot si totiž zřejmě informaci, že letí na jeden motor, nechal pro sebe.

„Ani slovem nezmínili, že mají poruchu motoru. Informovali nás pouze o technických problémech,“ uvedli – podle serveru Avherald.com – řídící letového provozu v Budapešti.

Letadlo Smartwings letělo ze Samosu do Prahy jen s jedním motorem
Zdroj: ČT24

Evropská agentura: Povinnost nejbližšího letiště neexistuje

„V případě tak závažného technického problému, jako je ztráta funkčnosti jedné ze dvou pohonných jednotek, zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval,“ napsal ve vyjádření pro ČT mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. 

Incident už řeší také evropská letecká agentura. „Neexistuje žádný absolutní požadavek, že za takových okolností, jako jsou ty, ve kterých proběhl let Smartwings QS1125, se letadlo musí odklonit na nejbližší vhodné letiště,“ uvedla pro Českou televizi EASA - Agentura EU pro bezpečnost v letectví. 

Těší nás, že evropská agentura dala ve svém vyjádření za pravdu naší společnosti, dodala mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. 

Údiv mezi piloty

Aerolinky ale stále čelí kritice i z řad pilotů. Ti upozorňují na to, že za sporným manévrem mohou stát také ekonomické důvody. Neplánované přistání a servis v cizí zemi totiž vytváří statisícové náklady navíc.

„O tom, že všechny tyto důvody hrály svou roli, jsem naprosto přesvědčen. Jenže v tom je ta tragédie – money first (peníze na prvním místě). S leteckou bezpečností to nemá nic společného a manuál od letadla hovoří jasně – přistát na nearest suitable airport (nejbližším vhodném letišti). Představa, že se má ta vhodnost posuzovat i z ekonomického hlediska, je pro mě jako pilota vrchol arogance,“ uvedl šéfredaktor serveru Aeroweb.cz Adam Zuska. 

Incident nabírá i politickou rovinu. Zabývat se jím bude také podvýbor pro dopravu v Poslanecké sněmovně. Jeho člen Marian Jurečka (KDU-ČSL) uvedl, že bude žádat ostatní poslance, aby případ projednali. „Chci vědět, jak k tomu Úřad pro civilní letectví bude přistupovat a jaká budou opatření, aby se to neopakovalo,“ dodal. 

Letadlo po příletu do Prahy minulý týden ve čtvrtek prošlo opravou. Hned další den už bylo nasazeno zpátky do provozu. Od té doby má za sebou zhruba dvacet bezproblémových letů po celé Evropě.

Mapa následných cest letounu společnosti Smartwings
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 10 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 13 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánovčera v 21:36

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
včera v 21:17

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánovčera v 18:15

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...