Prodej osobních aut vzrostl skoro o pětinu, Hyundai před Volkswagenem

Praha – Prodej osobních aut v Česku za první tři čtvrtletí vzrostl meziročně o skoro 18 procent, v samotném září pak byl růst o více než 19 procent. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů. Prodej nových osobních aut tak u nás rostl dvakrát rychleji než celkové prodeje v Evropě. Celkem se v Česku od začátku roku prodalo 141 470 osobních aut.

Nejprodávanější značkou zůstává Škoda – ta zaznamenala od začátku roku růst prodeje o 18 procent. Celkem prodala mladoboleslavská automobilka 42 757 vozů (30 % všech prodaných aut). Na druhé místo se posunula značka Hyundai (13 804 vozů), když předstihla Volkswagen (13 358). Mezi jednotlivými modely vévodí Škoda: největší zájem byl o Octavii (14 711), na druhém místě skončil Rapid (9202) a třetí Fabia (6912).  

Podle analytické firmy PwC by prodej aut za celý rok mohl být proti loňsku vyšší zhruba o 15 procent. „Letošní rok se dostává z hlediska prodejů nad rok 2012. Došlo ke zvýšení růstu spotřeby domácností i firem a také státního sektoru. Lze očekávat, že jejich vyšší ochota utrácet i za automobily poroste i nadále,“ uvedl Vojtěch Opleštil z PwC. Tuzemský trh táhly hlavně prodeje firmám, které měly na nákupech podíl 64 procent.  

Provoz v továrně
Zdroj: ČT24/ČTK

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 11,5 procenta na 9 185 vozidel. Nejprodávanější je Fiat se 1 477 prodanými vozy, následuje Ford s 1208 auty a Volkswagen s 1 165 vozy. Nejvíce se prodávaly dodávky o hmotnosti od tří do 3,5 tuny.  

Registrace nákladních aut se zvýšily o 17 procent na 6 540 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes Benz, následuje Volvo, DAF, MAN a Scania. Zhruba tři pětiny prodeje tvořily tahače. 

Prodej autobusů se zvýšil o dvě procenta na 596 vozidel. První je domácí značka SOR, druhý skončil Mercedes a třetí Irisbus.

Motocykly byly jedinou kategorií, která zaznamenala do září pokles. Prodej se snížil o tři procenta na 14 473 strojů. Nejprodávanější byly Honda, Maxon a Yamaha.

Také celoevropský trh zaznamenal v minulém měsící růst, i když ne tak výrazně jako v ČR. Podle poradenské společnosti LMC Automotive se prodej aut navýšil o necelých 6 procent na 1,2 milionu vozů.

Německo, které je největším automobilovým trhem v Evropě, již minulý týden oznámilo, že v září zaznamenalo nárůst prodeje o pět procent. Vyšší prodeje aut ohlásily také další západoevropské země, například Francie, Itálie a Španělsko. Poptávka po automobilech v Evropě se loni začala zotavovat z šestiletého útlumu.