Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v dubnu kvůli koronavirové krizi meziročně propadl o rekordních 76,3 procenta na 270 682 vozů, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Většina prodejen aut v EU byla v důsledku opatření proti šíření koronaviru po celý duben uzavřena. V Česku pak výroba osobních aut do konce dubna meziročně klesla o 31,1 procenta, v dubnu způsobily odstávky propad produkce o 88,5 procenta, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Prodej aut v EU v dubnu klesl o tři čtvrtiny, v Česku se výroba propadla o 88,5 procenta
„První celý měsíc s restrikcemi souvisejícími s nemocí covid-19 vedl k nejvýraznějšímu měsíčnímu propadu poptávky od začátku záznamů,“ uvedlo sdružení. V období od ledna do dubna prodej aut v EU meziročně klesl o 38,5 procenta na 2,75 milionu vozů.
ACEA upozornila, že v dubnu vykázaly všechny členské země EU dvouciferný propad automobilového trhu.
Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v dubnu meziročně snížil o 53 procent na 10 679 vozů. Nejprudší pokles v EU postihl v dubnu Itálii, kde prodej klesl o 97,6 procenta na 4279 vozů.
„Lidé mají negativní očekávání ohledně budoucnosti. Proto odkládají dražší nákupy a omezují spotřebu. Jednou z největších obětí tohoto chování je automobilový průmysl, který za duben hlásí nejvýraznější propad poptávky v historii měření,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Odbyt mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, se v dubnu v zemích EU meziročně snížil o 64,6 procenta na 20 007 vozů. Podíl této značky na trhu EU však vzrostl na 7,4 procenta ze 4,9 procenta před rokem, vyplývá z údajů ACEA.
Výroba aut v Česku za čtyři měsíce klesla o 31,1 procenta, v dubnu o 88,5 procenta
Výroba osobních aut v Česku do konce dubna meziročně klesla o 31,1 procenta na 337 497 vozů. V dubnu způsobily odstávky vyvolané pandemií koronaviru propad produkce o 88,5 procenta na 14 589 vozů, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Škoda Auto vyrobila 218 374 automobilů, tedy meziročně o 29,6 procenta méně, nošovický Hyundai snížil produkci o 35,3 procenta na 65 890 aut a společný kolínský závod Toyoty, Peugeotu a Citroënu TPCA vyrobil 53 233 vozů, tedy méně o 31,5 procenta.
„Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale samozřejmě také pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby finalistů se současné problémy nevyřeší. Dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 procent a vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Produkce autobusů Iveco byla po celý duben zastavena a v meziročním srovnání tak od ledna do dubna klesla o 19 procent na 1179 vozidel. Koronavirus neměl dopad na výrobu autobusů v SOR Libchavy, který díky zvýšenému počtu zakázek produkci dokonce meziročně zvýšil o 44 procent na 144 autobusů. Jediný výrobce motocyklů Jawa snížil výrobu o 82 procent na 135 strojů.
Snížená výkonnost autoprůmyslu má podle Wojnara negativní dopad na řadu dalších odvětví, a proto by měla pokračovat opatření na zmírnění důsledků pandemie.
„Za klíčové nyní považujeme prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by rovněž pomohla implementace navrhovaného režimu C, založeného na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům. Oba programy by měly běžet paralelně tak, aby si firmy s ohledem na jejich aktuální ekonomickou situaci mohly mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance zvolit,“ dodal Wojnar.
Podle experta na automobilový průmysl EY Petra Knapa nemá zastavení výroby v předchozích měsících v mírových časech obdoby a dopady jsou dramatické pro finální výrobce i dodavatele.
„Naprosto zásadní pro český autoprůmysl je teď zajistit a udržet postupné oživování poptávky napříč Evropou a zejména na velkých trzích. Květen a červen mohou výrazně napovědět, zda se podaří udržet výrobu v rozumném rozsahu. Nové objednávky před létem budou zásadní, neboť léto je tradičně slabé. Klíčem k úspěchu bude zvýšení optimismu a pozitivních očekávání firem i domácností,“ řekl Knap.
Prodává se výrazně méně i ojetých aut
Z údajů o trhu, které v rámci celé Evropy sleduje český automotive startup Carvago, vyplývá, že letos v dubnu poklesl i prodej ojetých vozů, a to meziročně o 86 procent a koronavirová pandemie způsobila rovněž snížení cen ojetin zhruba o pět procent.
„Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá dvě procenta, v březnu se propadl o téměř 40 procent a v dubnu pak o 86 procent oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek,“ konstatuje spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Carvago Jan Kranát.
Očekává také zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby. Zatímco až do letošního jara podle něho meziročně rostla průměrná cena ojetých vozů, teď došlo k propadu o zhruba pět procent a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 tisíc korun.
„Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pokračovat i v několika následujících měsících,“ říká Kranát. A odhaduje, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku.