Páteční stávka v Ryanairu je druhou největší jednodenní stávkou, narušila plány 40 tisícům lidí

Stávka zaměstnanců nízkonákladových aerolinek Ryanair v šesti evropských zemích v pátek narušila plány více než čtyřiceti tisícům cestujících a donutila firmu zrušit více než deset procent letů. Zaměstnanci palubního personálu stávkují v Belgii, Portugalsku, Nizozemsku, Španělsku, Itálii a Německu – zde se protest týká i pilotů. Stávka na největších trzích Ryanairu se tak zřejmě stane druhou největší jednodenní stávkou; v srpnu protesty pilotů v pěti zemích narušily plány 55 tisíců cestujících.

Loni v prosinci Ryanair dokázal odvrátit rozsáhlé stávky, když se poprvé ve své dvaatřicetileté historii rozhodl uznat odborové svazy. Od té doby se mu však nepodařilo s řadou z nich uzavřít dohody o pracovních podmínkách. V létě tak následovala největší vlna stávek v historii firmy a rušení stovek letů.

Ryanair původně uváděl, že v pátek zruší 150 letů, později však musel tento počet zvýšit, protože se ke stávce, původně jen zaměstnanců palubního personálu, připojili také piloti v Německu. Během dne firma uvedla, že se uskuteční více než 2150 z původně naplánovaných 2400 letů. Zrušen byl i dopolední let mezi Prahou a nizozemským Eidhovenem.

Stávkující v pátek protestovali na letištích s plakáty s nápisem „Ryanair se musí změnit“. „Nestarají se o nás. Jsme jen čísla. Jsme citrony, které se mají vymačkat a vyhodit,“ řekl agentuře Reuters bývalý zaměstnanec Ryanairu Juan Fernández, který se připojil k protestujícím na bruselském letišti.

obrázek
Zdroj: ČT24

Spory jsou způsobené hlavně tím, že Ryanair zaměstnává převážnou část svého personálu podle irského práva, což podle odborových svazů dělá zaměstnancům potíže a brání jim to v přístupu k dávkám sociálního zabezpečení na domácích trzích.

Ryanair prohlásil, že učinil pokrok v jednáních s odbory v posledních týdnech, včetně toho, že se mu podařilo dojednat kolektivní smlouvy se zaměstnanci v Irsku, Británii, Itálii a Německu. Německý odborový svaz pilotů VC však již varoval před dalšími akcemi. Ryanair létá do desítek zemí, včetně České republiky. Loni přepravil zhruba 130 milionů cestujících.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...