Nákup nových i ojetých vozů je nyní obtížnější. Může za to menší výběr a rostoucí ceny

3 minuty
Události: Koupit auto je momentálně složitější
Zdroj: ČT24

Koupit auto je momentálně složitější. Koronavirová krize totiž přibrzdila výrobu nových vozů, ale i trh s těmi ojetými. V obou kategoriích je menší výběr a ceny rostou. Stejně tak se z jarního útlumu probírá i zájem zákazníků.

Například třem velkým autobazarům v Praze se po těžkých jarních měsících vrátily prodeje k normálu. Často už navíc překonávají  čísla z loňského roku. „O co strmější pád jsme zažili na začátku koronakrize, tak o to rychlejší restart v ojetých vozidlech sledujeme ihned po rozvolnění,“ uvedl generální ředitel Auto Palace Radek Donner.

„Po nuceném výpadku v březnu a dubnu se nyní vracíme k původním plánům. Zejména letní měsíce – červen, červenec a srpen – vykazují nárůst o 30 procent,“ vylíčil zase Petr Kašpar, vedoucí Programu prodeje ojetých vozů ze Škody Plus.

„Jakmile skončila všechna omezení, tak lidé začali znovu nakupovat…  Zájem je enormní,“ popsal výkonný ředitel inovací z AAA Auto Stanislav Gálik. 

Nedostatek ojetin

Co teď ale nejvíce ovlivňuje prodeje ojetin, je jejich nedostatek na trhu. Podle odhadů jich chybí více než 20 tisíc – hlavně ze zahraničí. A méně je také zánovních aut – třeba předváděcích vozů nebo těch po skončení operativních leasingů.

„My jsme v jarních měsících měli nabídku téměř deset tisíc vozů. V této chvíli, i díky těm úspěšným letním měsícům, se pohybujeme někde na úrovni mezi šesti a sedmi tisíci inzerovanými vozy,“ dodal Kašpar.

 „To, že rostou ceny nových vozidel, se logicky promítá do zůstatkových hodnot vozidel ojetých. Tím, jak čelíme nedostatečnému zdrojování, sílí i tlak prodávajících na prodejní cenu,“ podotkl Donner.

Opatrnější zákazníci

Lidé se navíc podle obchodníků začali po jarních měsících při koupi vozů chovat opatrněji. Třeba ti, kteří si byli zvyklí vybírat nová auta, teď častěji sahají po těch zánovních. „Máme dneska celou řadu nových klientů v řadách prodeje ojetých vozidel právě proto, že preferují ojetý vůz za výhodnou cenu,“ dodal Donner. 

„Volby jsou teď více racionální, takže i proto vidíme obrovskou poptávku po octaviích, fabiích. Lidé jsou teď více nohama na zemi a přemýšlejí nad každou korunou,“ uzavřel Gálik. 

Podle odhadů by mohly ceny ojetin do konce roku stoupnout až o deset procent.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 19 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 21 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 22 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...