Letušky a stevardi ČSA jdou do stávky

Praha – Odbory posádek letadel se rozhodly, že na rozdávání výpovědí v ČSA odpoví stávkou. České televizi to dnes řekla předsedkyně odborů Petra Posová. Snižování platů a masivní propouštění je součástí restrukturalizace, kterou ve středu podpořil i jejich menšinový vlastník Korean Air. Firma již v září oznámila, že propustí také třetinu pilotů. Ti ale o stávce zatím neuvažují.

„Fakticky propouštění začalo už koncem minulého týdne, týkalo se ale pouze administrativních pracovníků,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Teď začalo vedení společnosti rozdávat první výpovědi i provozním pracovníkům. ČSA má v plánu v rámci restrukturalizace propustit 77 pilotů, 66 pracovníků v administrativě a přes 170 palubních průvodčích.

Odborová organizace posádek letadel se pro stávku rozhodla poté, co předsednictvo ČSA nepřistoupilo na jejich tři kompromisní požadavky. „Jejich splněním by se zachránilo nějakých 40 pracovních míst. Například jsme požadovali, aby s boeingy, které teď mají přijít od společnosti Travel Service, létaly posádky ČSA, a ne zaměstnanci Travel Service“ řekl Posová. Forma ani termín stávky ještě není určen, ale protest bude přinejmenším jednodenní.

Podle bývalého stevarda ČSA Lukáše Wünsche je ale propuštění pouze pokračováním špatného vedení současného managmentu společnosti. Podle něj totiž představitelé ČSA vědomě poškozují aerolinky, a dokonce podle něj přenášejí lukrativní linky do konkurenční společnosti Travel Service. Odvolává se přitom na výsledky auditu, který nechal v ČSA provést ministr Babiš. 

Akcionářská struktura ČSA

  • 53,74 % Český Aeroholding (tedy stát)
  • 44 % Korean Air 
  • 2,26 % Česká pojišťovna

Propouštění a snižování platů bylo také jednou z podmínek finanční injekce od menšinového vlastníka aerolinek Korean Air, která se rozhodla pomoci stabilizovat ČSA. „V dosavadních jednáních s Korean Air nastal výrazný posun. Představenstvo Českých aerolinií včera obdrželo od společnosti Korean Air písemné rozhodnutí finančně se podílet na stabilizaci Českých aerolinií a současně i návrh na příspěvek do kapitálu ČSA,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Podle ministra financí Adreje Babiše (ANO) je restrukturalizace nevyhnutelná.„Je to vlastně podmínka de facto hlavního akcionáře, protože až transakce proběhne, stát bude mít jenom 20 %,“ řekl dnes ministr financí. O finanční pomoci ČSA, kterou iniciovalo ministerstvo financí, jsme psali ZDE.

Wünschovi také vadí, že Korean Air už jsou rok a půl podílníkem společnosti, ale za tu dobu se na jejich podnět nic nezměnilo. „Už rok a půl sedí ve firmě, která za rok a půl vygenerovala přibližně 1,5 miliardy ztráty a neudělali vůbec nic,“ řekl dnes ČT. 

Možným řešením situace v ČSA nemůže být podle stevarda snižování provozních nákladů, které jsou podle něj už teď na nule. Navrhuje pro začátek snížit odměny pro vedení společnosti. Letušky a stevardi totiž nemají v Česku příliš možností, kde pracovat. Pokud nechtějí do zahraničí, zbývá jim podle Wünsche pouze ČSA nebo Travel Service. 

  • ČSA nyní zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě
  • V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1 500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. 
  • V roce 2010 dopravce zaměstnával přes 2 000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.

ČSA už v září oznámily, že propouštění má postihnout 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Firma, která loni prodělala téměř miliardu korun, nyní zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a skoro 270 pracovníků v administrativě.

Odboráři s propouštěním nesouhlasí a vyhlásili kvůli němu stávkovou pohotovost (více zde). Do jednání se vložil jak premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), tak ministr financí Andrej Babiš (ANO) a podpořili dialog mezi zaměstnanci a vedením (více zde).

Hospodaření ČSA

  • 2011 - ztráta 241 milionů Kč, tržby 14 miliard Kč
  • 2012 - účetní zisk 849 milionů Kč, tržby 13,7 miliardy Kč
  • 2013 - ztráta 922 milionů Kč, tržby 13,3 miliardy Kč

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...