Babiš a Sobotka zachraňují ČSA: Vedení musí jednat se zaměstnanci

Praha – Piloti a stevardi dnes jednali s premiérem i ministrem financí o budoucnosti ČSA. Vedení Českého Aeroholdingu musí o jeho záchraně jednat s odbory, protože řada připomínek zaměstnanců k tomu, jak v současnosti České aerolinie fungují, je oprávněná, řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Na nedostatek komunikace ze strany vedení státní společnosti si odbory dlouhodobě stěžují.

Sobotka uvedl, že se dohodl s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO), jehož úřad Aeroholding řídí, a s předsedou představenstva Aeroholdingu Václavem Řehořem na společném postupu k záchraně ČSA. „Řešíme navýšení kapitálu a připravujeme opatření, aby ČSA fungovalo dlouhodobě,“ řekl Babiš v ČT.

Aerolinky se sice po několika ztrátových letech dostaly během léta do zisku, ale nejhorší část roku mají před sebou. Právě zima je totiž pro většinu evropských dopravců ztrátová.

Restrukturalizační plán současného managementu Aeroholdingu na ozdravení ČSA je podle Sobotky jedna věc, druhou podmínkou úspěšné záchrany společnosti je o tomto plánu jednat se zástupci zaměstnanců. „Předpokládám, že v příštích dnech s nimi vedení Aeroholdingu bude velmi intenzivně jednat,“ dodal předseda vlády. Babiš se s odbory podle svých slov opět setká v pátek.

Problémy v ČSA způsobil záměr společnosti propustit téměř třetinu pilotů a bezmála polovinu letušek a stevardů. Odborová organizace posádek letadel kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Odborům se rovněž nelíbí přístup Korean Air, které v loňském roce do tuzemského dopravce majetkově vstoupily a od kterého se očekávaly investice a následné zlepšení hospodářské situace v ČSA.

Korejský dopravce získal vloni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné. O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. V současnosti společnost zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1 500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes 2 000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.

„Abychom se mohli rozhodnout, kolik peněz a kdy nalijeme do ČSA pro další rozvoj, budeme každý měsíc kontrolovat naše cash flow,“ slíbil předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.

Majitelé aerolinií, Český Aeroholding a Korean Air, podle médií jednali o finanční injekci pro leteckého dopravce v předchozích dnech. Maximálně by mělo jít o 37 milionů dolarů, tedy asi 800 milionů korun, napsal deník E15. „To číslo se mění, mění se každý den a mění se směrem dolů,“ řekl listu šéf Aeroholdingu Řehoř. Letos firma od dubna do září přitom podle informací Lidových novin dosáhla provozního zisku 183 milionů korun.

České aerolinie bojují o přežití

  • Restrukturalizace firmy začala v roce 2010. Tehdy měly ČSA na 50 letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. V současné době zaměstnávají necelých 900 zaměstnanců a provozují 24 letounů. 
  • V březnu loňského roku prošel dopravce privatizací, když 44 % akcií koupila korejská společnost Korean Air. Zaplatila za ně 60 milionů korun a slíbila masivní investice do rozvoje firmy. Pražské letiště chce například využívat jako hlavní středisko letů z Koreje do Evropy.
  • Do budoucna by se měla stát dalším spoluvlastníkem ČSA firma Travel Service. Již loni totiž oznámila, že chce koupit 34procentní podíl. Vstup nového akcionáře je ale podmíněn souhlasem Bruselu.    
  • Nezmenšuje se jen flotila ČSA, ale ubývá i cestujících. Ještě v roce 2004 jich na palubách bylo 4,3 milionu. Loni to už bylo o 1,5 milionu méně. Ministr financí Babiš přesto věří, že by ČSA mohly i přes dlouhodobé problémy přežít.