Evropská komise povolila spojení Fiatu Chrysler a PSA, vznikne čtvrtá největší automobilka na světě

Evropská komise v pondělí schválila spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler (FCA) s francouzským konkurentem PSA. Fúze v hodnotě 38 miliard dolarů (zhruba 823 miliard korun) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě, který ponese jméno Stellantis, uvedla agentura Reuters.

Souhlas Evropské komise je nicméně podmíněn tím, že firmy dodrží slíbená opatření, která mají zabránit negativním dopadům spojení podniků na hospodářskou soutěž.

Komise se na základě svého vyšetřování obávala, že fúze by mohla narušit hospodářskou soutěž na trzích s lehkými užitkovými vozy v devíti členských zemí Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Toto narušení konkurence by podle Komise pravděpodobně vedlo k růstu cen pro zákazníky.

Jedním ze slíbených opatření je rozšíření spolupráce mezi PSA a evropskou divizí japonské automobilky Toyota při výrobě lehkých užitkových vozidel. PSA vyrábí pro Toyotu užitkové vozy, které se pod touto japonskou značkou prodávají hlavně v zemích Evropské unie. Rozšíření spolupráce podle Komise umožní Toyotě v budoucnosti na příslušných trzích konkurovat skupině Stellantis. 

„Přístup ke konkurenčnímu trhu s malými dodávkovými vozy pro komerční účely je důležitý pro řadu živnostníků a malých a středních podniků po celé Evropě,“ upozornila místopředsedkyně Komise Margrethe Vestagerová. Fiat Chrysler a PSA v rámci slíbených opatření také umožní konkurentům přístup ke své síti opraven dodávkových vozů.

Završení transakce se očekává do konce prvního čtvrtletí 2021

„FCA a skupina PSA vítají povolení Evropské komise, které schvaluje fúzi a vytvoření Stellantisu,“ uvedly firmy. Upozornily, že akcionáři obou podniků budou transakci schvalovat 4. ledna. „Završení transakce se očekává do konce prvního čtvrtletí 2021,“ dodaly.

Skupina Fiat Chrysler Automobiles vznikla v roce 2014 spojením italské automobilky Fiat s americkým partnerem Chrysler. Skupina PSA vlastní značky Peugeot a Citroën a v roce 2017 koupila od amerického koncernu General Motors automobilku Opel-Vauxhall.

Název sloučeného podniku Stellantis je odvozen od latinského slova stella (hvězda). Do sloučené firmy budou patřit například i značky Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Abarth či Dodge, upozornila agentura DPA. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...