Černý pátek byl v Česku rekordní. Nejvíce slev bylo na elektroniku a módu, některé ale byly fiktivní

Útraty Čechů v minulém týdnu během slevových akcí na tzv. černý pátek dosáhly rekordních 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. Některé slevy ale opět byly jen fiktivní, nebo se týkaly špatně prodejného zboží, upozornil srovnávač cen.

Podle analýzy konzultační společnosti Acomware se do slevových akcí Black Friday letos zapojilo 53 procent největších kamenných řetězců a zhruba 70 procent velkých e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr.

Největší slevy byly u elektroniky a módy, naopak u hobby vybavení, drogerie nebo potravin se spotřebitelé setkali se slevami jen výjimečně. Vůbec nejčastěji obchody uváděly slevy ve výši 50 až 80 procent, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží.

„Lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

  • Podle údajů platební brány PayU se objem transakcí v pátek oproti loňskému černému pátku zvýšil o 80 procent. Za celý víkend byl nárůst v objemu plateb 73 procent.

Není sleva jako sleva

Kritika, která padá na Černý pátek, bývá dvojího druhu. Jednak ta, že podporuje bezhlavý konzumerismus (například ze strany organizace Greenpeace), jednak zpochybňování samotných slev a jejich reálné výše.

Pokud jde o způsob výpočtu výše slevy, prodejci zpravidla vychází z doporučené maloobchodní ceny. „Doporučenou cenu stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí,“ uvedl Jan Penkala ze společnosti Acomware.

Například některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami, upozornil srovnávač cen Heureka.cz. Cena po „slevě“ je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Ze statistik společnosti Shoptet pak vyplývá, že velké e-shopy reálně zlevní v průměru o 34 procent, ale jde o staré modely zboží, jejíž cena přirozeně klesá.

Slevy jsou často na výprodejové zboží

Black Friday v současnosti v e-shopech netrvá jeden den jako v minulosti, ale slevové akce trvají prakticky celý měsíc. „Během této doby sledujeme, že se ceny jednotlivých prodejců od průměru na trhu mohou lišit až o 50 procent. Znamená to, že fantastické slevy často nemají nic společného s výhodnými nabídkami, ale reálně pouze návrat k průměrné ceně na trhu. Je proto dobré ceny i po slevě kontrolovat i s dalšími prodejci,“ uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Michal Vodák.

Nejčastější uváděné slevy jsou mezi 30 až 40 procenty, přičemž průměr je 34 procent. „Má to ale háček, ty slevy jsou často na výprodejové zboží – starší modely televizí, elektroniky, mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu. Tedy před Vánoci se staré zboží zlevňuje a e-shopy se ho snaží zbavit, pak může dojít ke krátkodobému navýšení a následně po novém roce jde to stejné zboží do novoročních výprodejů,“ řekl Miroslav Uďan z Shoptetu.

Česká obchodní inspekce loni provedla na Černý pátek 92 kontrol, porušení zákona zjistila ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy obtížně hledají pracovníky pro zimní sezonu

Už 143 zaměstnavatelů ohlásilo letos do října hromadné propouštění. O práci tímto způsobem přijde více než jedenáct tisíc lidí, o dva tisíce méně než loni. Firmám se ale i tak obtížně shánějí pracovníci pro zimní sezonu. Personalisté uvádějí, že za to může větší nabídka sezonních prací a malá ochota Čechů dojíždět za prací. Pracovní trh přesto prochází změnou, podle generální ředitelky ManpowerGroup a prezidentky Asociace personalistů ČR Jaroslavy Rezlerové klesá počet pracovníků v průmyslu a naopak roste ve službách. Tento trend podle ní potrvá dalších deset až patnáct let. Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček (ODS) uvádí, že kvalifikovaní zaměstnanci na trhu nejsou. Firmám tak podle něj nezbývá než svým zaměstnancům zvýšit mzdy. Průzkum komory zjistil, že se k tomuto kroku chystá v příštím roce většina firem.
před 3 mminutami

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram a komunikační aplikace WhatsApp. Podle amerického soudu firma jejich převzetím neporušila antimonopolní zákon, protože si tak nemonopolizovala trh sociálních sítí. Informuje o tom agentura Reuters.
před 10 hhodinami

Potíže služby Cloudflare zasáhly síť X nebo chatbota ChatGPT

Internetovou infrastrukturní službu Cloudflare v úterý odpoledne postihl výpadek. V jeho důsledku hlásili problémy uživatelé řady webů, například sociální sítě X.com, velkého jazykového modelu ChatGPT od společnosti OpenAI nebo služby Downdetector, která slouží právě pro sledování výpadků.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Německá vláda čelí krizi kvůli důchodovému balíčku

Německá vláda čelí krizi kvůli plánovanému důchodovému balíčku. Postavili se proti němu mladí poslanci konzervativní unie CDU/CSU, kteří hrozí, že návrh ve Spolkovém sněmu nepodpoří. Vláda kancléře Friedricha Merze, kterou kromě CDU/CSU tvoří ještě sociální demokraté (SPD), by tak neměla pro schválení návrhu většinu. Situace je natolik vážná, že kancléř musel v pondělí odmítnout spekulace, že kvůli sporu hrozí rozpad koalice a menšinová vláda konzervativců.
před 17 hhodinami

Žádná firma není imunní proti splasknutí bubliny AI, míní šéf Alphabetu

Pokud by splaskla současná bublina umělé inteligence (AI), zasáhlo by to všechny firmy, včetně Googlu. Řekl to v rozhovoru se zpravodajskou televizí BBC News generální ředitel Alphabetu Sundar Pichai. Dodal, že současná vlna investic do AI představuje mimořádný moment, připustil ale i prvky iracionality na trhu.
před 18 hhodinami

Evropská komise vyšetřuje cloudové platformy Amazonu a Microsoftu

Evropská komise zahájila tři vyšetřování týkající se cloudových platforem Amazon Web Services a Microsoft Azure. Komise, jež plní i funkci unijního antimonopolního orgánu, chce mimo jiné určit, zda jsou americké firmy Microsoft a Amazon v cloudových službách takzvanými gatekeepery, tedy hráči, kteří významně ovlivňují provoz internetu a musí dle nařízení o digitálních trzích (DMA) na společném trhu splňovat přísnější podmínky.
před 18 hhodinami

Bitcoin sestoupil pod 90 tisíc dolarů, vymazal letošní zisky

Cena největší kryptoměny bitcoin i nadále klesá. V noci na úterý poprvé za posledních sedm měsíců sestoupila pod 90 tisíc dolarů (zhruba 1,87 milionu korun). Kolem 7:45 SEČ se bitcoin obchodoval za 89 857,86 dolarů. Od 6. října kryptoměna ztratila více než 25 procent hodnoty. Vymazala tak své letošní zisky.
před 20 hhodinami

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
17. 11. 2025
Načítání...