Alza se dostala mezi desítku největších obchodníků. Tržby loni zvedla na 25 miliard

Největší český internetový obchod Alza.cz loni zvýšil tržby o 19,3 procenta na rekordních 25 miliard korun bez DPH. E-shop se tak zařadil do první desítky největších obchodníků v České republice. Počet objednávek stoupl o 30 procent na 10,3 milionu. Zákazníků měl obchod 3,7 milionu. Výši zisku společnost neuvedla.

Obrat rostl napříč zeměmi, kde e-shop působí: v Česku o 21 procent a na Slovensku o 15 procent. „V Maďarsku dosáhl obrat téměř jedné miliardy korun, meziroční nárůst činil 129 procent. Přes 51 procent plateb bylo uskutečněno kartou (terminál i on-line), více než 50 procent objednávek šlo z mobilních zařízení,“ uvedl místopředseda představenstva Tomáš Havryluk.

Mezi kategorie zboží s obratem vyšším než miliarda korun patřily notebooky, mobilní telefony, počítačové komponenty, příslušenství, televize, bílé elektro (například pračky a sušičky) a malé domácí elektro.

Alza.cz během prodejně nejsilnějšího dne 17. prosince dosáhla obratu 240 milionů korun a vyřídila 108 648 objednávek. Za minutu zpracovali v tento rekordní den zaměstnanci 388 objednávek, tedy 6,5 za vteřinu.

E-shop také loni rozšířil distribuční síť a v listopadu zahájil prodej výrobků vlastní značky AlzaPower, která zahrnuje 49 položek, jako jsou nabíječky, kabely, baterie, powerbanky a další.

V roce 2017 zvýšila Alza.cz zisk o čtvrtinu na 808 milionů korun. Působí na 26 trzích EU, má patnáct set zaměstnanců. Předsedou představenstva a zakladatelem e-shopu je Aleš Zavoral. Alzu.cz vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L. S. Investments Limited se sídlem na Kypru.

Tržby e-shopů loni vzrostly na 135 miliard

Mezi největší internetové obchody v České republice patří dále Mall.cz, Notino.cz, CZC.cz či Kasa.cz. Například společnost Sully System, která zastřešuje e-shopy Mall Group a další e-commerce aktivity, dosáhla ve finančním roce 2016/2017 konsolidovaných čistých tržeb osm miliard korun a měla ztrátu 872 milionů korun.

Tržby tuzemských internetových obchodů stouply loni meziročně o 17 procent na 135 miliard korun, vyplývá z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Podíl e-shopů na maloobchodních tržbách stoupl na 11,4 procenta.