Růst internetového obchodu trvá. Nabízí příležitosti e-shopům i logistickým firmám

Zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková v Byznys ČT24 (zdroj: ČT24)

Prodej po internetu pokračoval i loni v rychlém růstu, meziročně stoupl o 17 procent. Na této vlně se veze také logistická firma Zásilkovna. Její zakladatelka a majitelka Simona Kijonková řekla v pořadu Byznys ČT24, že očekává další vzestup e-commerce. K tomu je podle ní třeba mimo jiné to, aby logistické společnosti reagovaly na potřeby internetových obchodů a nebrzdily rozvoj celého trhu, jak se loni částečně dělo.

Obrat české e-commerce loni stoupl o 17 procent na 135 miliard korun. Celkově se tak prodej po internetu podílí na celém českém maloobchodě již z 11,4 procenta, uvedla data získaná Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a nákupním rádcem Heureka.cz.

Hlavním tahounem nákupů po internetu je elektronika, mobilní telefony či počítače a notebooky. Daří se ale také módě, zákazníci mají zájem o sportovní vybavení, hračky či drogerii a kosmetiku, vyplynulo z průzkumu APEK a Heureky. Velký boom zažívá nadále prodej potravin on-line. Také v roce 2019 budou růst především segmenty denní spotřeby, které se Češi učí postupně v e-shopech nakupovat.

  • 2018          135
  • 2017          115
  • 2016            98
  • 2015            81
  • 2014            67
  • Zdroj: APEK a Heureka.cz

Zásilkovna loni rostla meziročně o sedmdesát procent, uvedla Kijonková. Dosažený obrat činil 790 milionů korun. Letos je plán 1,3 miliardy korun. 

K tomu má sloužit expanze Zásilkovny – do konce března – do všech zemí Evropské unie i některých dalších, Ukrajiny či Švýcarska, které je nejnovějším přírůstkem. Na svých stránkách firma uvádí, že celkový počet poboček je nyní 2141 a počet zapojených e-shopů je přibližně 18 tisíc. Nyní působí firma ve  12 zemích. 

K rozvoji má pomoci i loňský vstup internetového obchodu Notino do Zásilkovny, kde má získat dvacet procent a stát se jejím strategickým partnerem. Kijonková uvedla, že tato transakce, která byla prověřována antimonopolním úřadem, je již zdárně završena.

Firma je průkopníkem franšízingu v logistice a je postavena na regionálních podnikatelích. „Jsme mostem mezi malými regionálním podnikateli a provozovnami na jedné straně a mezi e-commerce na straně druhé,“ vidí podnikatelka roli své firmy. 

  • 2018      43 500
  • 2017      40 100
  • 2016     36 200
  • 2015     36 800
  • Zdroj: APEK a Heureka

Koncem roku 2020 bude prodávat výrobky a zboží přes e-shop šestina malých a středních firem a podnikatelů. Nyní svůj sortiment nabízí on-line 12 procent z nich a dalších pět procent e-shop plánuje otevřít, a to nejčastěji do dvou let. Vyplývá to z analýzy elektronického obchodování v rámci průzkumu ČSOB Index očekávání firem, o kterém informovala agentura ČTK. 

„Firmy a podnikatelé přes e-shop prodávají v průměru 43 procent produkce, jejich tržby vesměs rostou. Nárůst objemu potvrzuje 47 procent dotazovaných, pokles naproti tomu uvádí jen desetina,“ uvedl před časem výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.

V případě placení vítězí u klientů e-shopů nadále dobírka, a to u bezmála poloviny firem a podnikatelů. Na vzestupu je ale využívání platebních karet, což si oblíbili zákazníci čtvrtiny respondentů.