Prodej po internetu pokračoval i loni v rychlém růstu, meziročně stoupl o 17 procent. Na této vlně se veze také logistická firma Zásilkovna. Její zakladatelka a majitelka Simona Kijonková řekla v pořadu Byznys ČT24, že očekává další vzestup e-commerce. K tomu je podle ní třeba mimo jiné to, aby logistické společnosti reagovaly na potřeby internetových obchodů a nebrzdily rozvoj celého trhu, jak se loni částečně dělo.
Růst internetového obchodu trvá. Nabízí příležitosti e-shopům i logistickým firmám
Obrat české e-commerce loni stoupl o 17 procent na 135 miliard korun. Celkově se tak prodej po internetu podílí na celém českém maloobchodě již z 11,4 procenta, uvedla data získaná Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a nákupním rádcem Heureka.cz.
Hlavním tahounem nákupů po internetu je elektronika, mobilní telefony či počítače a notebooky. Daří se ale také módě, zákazníci mají zájem o sportovní vybavení, hračky či drogerii a kosmetiku, vyplynulo z průzkumu APEK a Heureky. Velký boom zažívá nadále prodej potravin on-line. Také v roce 2019 budou růst především segmenty denní spotřeby, které se Češi učí postupně v e-shopech nakupovat.
- 2018 135
- 2017 115
- 2016 98
- 2015 81
- 2014 67
- Zdroj: APEK a Heureka.cz
Zásilkovna loni rostla meziročně o sedmdesát procent, uvedla Kijonková. Dosažený obrat činil 790 milionů korun. Letos je plán 1,3 miliardy korun.
K tomu má sloužit expanze Zásilkovny – do konce března – do všech zemí Evropské unie i některých dalších, Ukrajiny či Švýcarska, které je nejnovějším přírůstkem. Na svých stránkách firma uvádí, že celkový počet poboček je nyní 2141 a počet zapojených e-shopů je přibližně 18 tisíc. Nyní působí firma ve 12 zemích.
K rozvoji má pomoci i loňský vstup internetového obchodu Notino do Zásilkovny, kde má získat dvacet procent a stát se jejím strategickým partnerem. Kijonková uvedla, že tato transakce, která byla prověřována antimonopolním úřadem, je již zdárně završena.
Firma je průkopníkem franšízingu v logistice a je postavena na regionálních podnikatelích. „Jsme mostem mezi malými regionálním podnikateli a provozovnami na jedné straně a mezi e-commerce na straně druhé,“ vidí podnikatelka roli své firmy.
- 2018 43 500
- 2017 40 100
- 2016 36 200
- 2015 36 800
- Zdroj: APEK a Heureka
Koncem roku 2020 bude prodávat výrobky a zboží přes e-shop šestina malých a středních firem a podnikatelů. Nyní svůj sortiment nabízí on-line 12 procent z nich a dalších pět procent e-shop plánuje otevřít, a to nejčastěji do dvou let. Vyplývá to z analýzy elektronického obchodování v rámci průzkumu ČSOB Index očekávání firem, o kterém informovala agentura ČTK.
„Firmy a podnikatelé přes e-shop prodávají v průměru 43 procent produkce, jejich tržby vesměs rostou. Nárůst objemu potvrzuje 47 procent dotazovaných, pokles naproti tomu uvádí jen desetina,“ uvedl před časem výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.
V případě placení vítězí u klientů e-shopů nadále dobírka, a to u bezmála poloviny firem a podnikatelů. Na vzestupu je ale využívání platebních karet, což si oblíbili zákazníci čtvrtiny respondentů.