Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi představila novou strategii. Každý z členů se zaměří na své silné stránky

Automobilová aliance Renault-Nissan-Mitsubishi bude dále standardizovat platformy a společně nakupovat, aby snížila náklady. Každý ze zmíněných výrobců automobilů se pak bude soustředit na své silné stránky, vyplývá ze zveřejněného strategického plánu.

U společně vyvíjených vozidel povedou tato opatření k úsporám až 40 procent investic do jednotlivých modelů, informovala trojice automobilek. Nissan se hodlá zaměřit na samořídící vozy, Renault na karosérie a pohon vozů elektrických, zatímco Mitsubishi Motors na plug-in hybridy do zásuvky.

„Nový model se spíše než na objem zaměřuje více na výkonnost a konkurenceschopnost,“ konstatoval na tiskové konferenci předseda správních rad automobilky Renault i celé aliance Jean-Dominique Senard.

Mění se tím důraz na růst z éry Carlose Ghosna, strůjce aliance, jenž ji posléze vedl po téměř dvě desetiletí, až do svého zatčení v roce 2018. V minulosti jsme se zaměřovali „příliš na expanzi“, uvedl Osamu Masuko, který vede Mitsubishi.

Z fúze Renaultu a Nissanu sešlo

Sešlo též z plánu fúze mezi Renaultem a Nissanem, který Ghosn prosazoval. „Budeme pokračovat v současném nastavení,“ řekl k tomu Senard.

Co se týče geografického rozdělení působnosti, Nissan se zaměří na Čínu, Severní Ameriku a Japonsko, Renault povede snahy v Evropě, Rusku, Jižní Americe a severní Africe, zatímco Mitsubishi bude dál posilovat své nezanedbatelné zastoupení v jihovýchodní Asii.

Trojice automobilek se snaží určením vedoucích jednotlivých projektů vyřešit vleklý a ožehavý problém, totiž soupeření francouzských a japonských inženýrských týmů. Do roku 2025 chce mít aliance bezmála polovinu vozů vyrobenou podle nového provozního modelu.

„Všichni členové aliance budou mít přístup ke všem klíčovým technologiím,“ ujistil Senard.

Aliance se po Ghosnově odchodu ocitla pod tlakem. Okolnosti jeho náhlého zatčení podnítily vzájemnou podezřívavost a zmatek ve vedení. Někteří analytici si kladou otázku, zda není na napravení partnerství příliš pozdě.

Ghosn byl v Japonsku po obvinění z podvodného jednání a korupce ve vyšetřovací vazbě, ze které byl ale propuštěn na kauci. Ze země se mu loni v prosinci podařilo uprchnout do Libanonu.

Renault má v pátek zveřejnit svůj plán, jak náklady do tří let snížit o dvě miliardy eur (54 miliard korun). Očekává se, že zavře některé francouzské závody a bude propouštět.

Ve čtvrtek se očekává oznámení plánu restrukturalizace Nissanu. Japonský výrobce vozů chce podle obeznámeného zdroje agentury Bloomberg náklady snížit o 300 miliard jenů (68 miliard korun).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...