Akcionáři schválili fúzi PSA a Fiat Chrysler. Vznikne tak čtvrtá největší automobilka na světě

7 minut
Horizont ČT24: Fúze Fiat a PSA
Zdroj: ČT24

Akcionáři francouzské automobilky PSA i italsko-amerického výrobce aut Fiat Chrysler (FCA) schválili fúzi. Sloučený podnik ponese název Stellantis a stane se čtvrtým největším výrobcem aut na světě.

Sloučení automobilek v Paříži nejprve schválili hlavní akcionáři –⁠ rodina Peugeotů, čínská automobilka Dongfeng a prostřednictvím investiční banky Bpifrance také francouzský stát. Na schůzi všech ostatních akcionářů návrh na sloučení schválilo přes 99 procent zúčastněných. 

„Fúzi si vynutila nedobrá situace italského Fiatu, který několik let hledal strategického partnera pro snížení výrobních nákladů, nákladů na výzkum a snížení flotilových emisí,“ vysvětlil v Horizontu ČT24 šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Fúze v hodnotě 38 miliard dolarů (zhruba 823 miliard korun) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě, jehož název Stellantis je odvozen od latinského slova stella (hvězda). Pod Stellantis bude spadat celkem čtrnáct značek –⁠ od Fiatu a Maserati za FCA přes americké značky Jeep a Dodge nebo Ram až po značky PSA jako Peugeot, Citroën, Opel a DS.

Evropský trh zaznamená podle Handla změny. Nově mu teď budou dominovat tři obři: Volkswagen, Renault–Nissan a nově vzniklá aliance.

Evropská komise fúzi schválila

Spojení obou automobilek schválila v prosinci Evropská komise (EK) s podmínkou, že firmy dodrží slíbená opatření, která mají zabránit negativním dopadům spojení podniků na hospodářskou soutěž.

Komise se obávala, že fúze by mohla narušit hospodářskou soutěž na trzích s lehkými užitkovými vozy v devíti členských zemí Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Toto narušení konkurence by podle Komise pravděpodobně vedlo k růstu cen pro zákazníky.

Jedním ze slíbených opatření je rozšíření spolupráce mezi PSA a evropskou divizí japonské automobilky Toyota při výrobě lehkých užitkových vozidel. PSA vyrábí pro Toyotu užitkové vozy, které se pod touto japonskou značkou prodávají hlavně v zemích Evropské unie. Rozšíření spolupráce podle Komise umožní Toyotě v budoucnosti na příslušných trzích konkurovat skupině Stellantis.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...