Francouzská automobilka PSA Group koupí ztrátovou evropskou divizi americké automobilové skupiny General Motors za 2,2 miliardy eur (59,5 miliardy korun). Její hlavní částí je německý Opel. Transakcí vznikne evropská automobilová dvojka za německou skupinou Volkswagen. Spojená společnost bude chtít vyrábět ročně přes pět milionů vozů.
Automobilka PSA se stane evropskou dvojkou. Dohodla se na koupi Opelu
Hlavní součástí evropské divize GM je německá automobilka Opel, v Británii vyrábí vozy jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Evropě zaměstnává na 12 výrobních závodech kolem 38 tisíc lidí, z toho zhruba polovinu v Německu. V Británii má GM asi 4500 zaměstnanců.
Plány transakce, které obě firmy oznámily v polovině února, vyvolaly v Německu a Británii obavy ze zavírání továren a rušení pracovních míst. Šéf PSA Carlos Tavares ale slíbil, že dosavadní závazky GM vůči výrobě a zaměstnanosti splní a zároveň dostane nově získané aktivity do zisku. „Jsme přesvědčeni, že obrat v hospodaření divize Opel-Vauxhall se s naší podporou výrazně zrychlí,“ uvedl Tavares ve sdělení.
Tavares minulý týden řekl, že převzetí Opelu nabízí příležitost k vytvoření evropského automobilového šampiona, který by mohl brzy prodávat více než pět milionů vozů ročně. Loni PSA prodala 3,15 milionu vozů. PSA očekává ze spojení do roku 2026 roční úsporu 1,7 miliardy eur, uvedla francouzská automobilka podle agentury Reuters.
Transakci musí schválit evropské regulační orgány, završena by měla být do konce tohoto roku.
Finanční ředitel PSA Jean-Baptiste de Chatillon uvedl, že Opel se jako součást francouzské skupiny do roku 2020 vrátí k zisku. Evropské aktivity GM jsou ztrátové od roku 1999.
„Opel je ztrátový hlavolam, který nikdo v GM po desetiletí nedokázal vyřešit,“ uvedla analytička Rebecca Lindlandová ze společnosti Kelley Blue Book.
Největší automobilkou v Evropě zůstává Volkswagen, propadne se Renault
Spojením PSA s evropskou divizí GM vznikne skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu a vystřídá francouzský Renault na pozici druhé největší evropské automobilky za Volkswagenem, který má na evropském trhu podíl 24 procent.
Odchod GM z evropského trhu potvrzuje, že šéfka této americké automobilové skupiny Mary Barraová dává přednost posílení ziskovosti před podílem na světovém trhu. GM se nyní zbavuje řady dalších vedlejších aktivit po celém světě a prozatím rezignovala na souboj o světové prvenství, který donedávna vedla s Volkswagenem a japonskou Toyotou. „Pro GM je to další krok v úsilí o zlepšení naší výkonnosti,“ uvedla Barraová.
- 1. Toyota - 10 083 831 vyrobených vozů
- 2. Volkswagen - 9 872 424 vyrobených vozů
- 3. Hyundai - 7 988 479 vyrobených vozů
- 4. General Motors - 7 485 587 vyrobených vozů
… - 11. PSA - 2 982 035 vyrobených vozů
PSA se ještě před třemi lety nacházela v potížích a nechala si pomoci francouzským státem společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Také Opel se v nedávné době dostal do existenčních problémů. GM tak už dříve uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat. Opel doufal, že se do loňska vymaní ze ztrát, za minulý rok ale utrpěl další ztrátu 257 milionů dolarů (6,6 miliardy korun). Firma loni zvýšila prodej na evropském trhu o zhruba čtyři procenta na 1,16 milionu vozů, což bylo maximum od roku 2011.
PSA v České republice provozuje společně s japonskou společností Toyota kolínskou automobilku TPCA. Tento podnik loni vyrobil přes 220 tisíc vozů.
- Maďarsko - ve městě Szentgotthárd s 840 zaměstnanci
- Německo - ve městech Eisenach, Kaiserslautern a Rüsselsheim s 16 560 zaměstnanci
- Rakousko - ve městě Aspern s 1480 zaměstnanci
- Polsko - ve městech Gliwice a Tychy s 3400 zaměstnanci
- Rusko - ve městě Petrohrad s 880 zaměstnanci
- Španělsko - ve městě Zaragoza s 5120 zaměstnanci
- Velká Británie - ve městech Ellesmere Port a Luton s 2770 zaměstnanci
Pro General Motors je to velmi ztrátový obchod, protože do Opelu nasypali v uplynulých deseti letech 9 miliard eur, určitě jim to nepokryje ztráty, řekl šéfredaktor portálu Automakers Erich Handl.
Francouzi chtějí aplikovat model podle automobilky Volkswagen, která nakoupila deset, jedenáct značek pro Evropě a vyrábí automobily v podstatě na jednom podvozku pro každou velikostní kategorii a tak vydělává peníze, řekl Handl.
Připomněl, že spolupráce PSA a Opelu začala už v roce 2012 a letos na jaře si i čeští motoristé mohou koupit její výsledek - Opel Crossland. Vůz má podvozek PSA, stejně jako francouzské motory, ale karoserie a řízení je Opelu. „Přesně taková auta můžeme od nich do budoucna čekat,“ podotkl Handl.
Také nezávislý motoristický novinář Michael Kudela se domnívá, že na dohodě určitě více vydělá PSA, protože kupuje za okolností, kdy se GM relativně rád zbavuje své ztrátové aktivity v Evropě. Dodal však, že celá operace mu dává smysl i z dalších důvodů, jak na straně prodávajícího, tak na straně kupujícího.