Francouzská automobilka PSA Group uvedla, že v případě převzetí ztrátového konkurenta Opel dodrží současné dohody s odbory o ochraně pracovních míst v jeho továrnách. Podle některých analytiků je nicméně stále pravděpodobné, že transakce by časem vedla ke zrušení tisíců pracovních míst, uvedla agentura Reuters. PSA vyrábí vozy Peugeot a Citroën.
Francouzská PSA slibuje dodržení dohod o ochraně pracovních míst v Opelu, v případě jeho převzetí
Generální ředitel PSA Carlos Tavares o dodržení závazků Opelu vůči zaměstnancům ujistil v dnešním telefonickém rozhovoru německou kancléřku Angelu Merkelovou. „Zdůraznil kancléřce, že PSA zachová nezávislost Opelu ve sloučené skupině a převezme záruky týkající se závodů, investic a zaměstnanosti,“ uvedl kancléřčin mluvčí Steffen Seibert. Podle mluvčího PSA trval rozhovor více než půl hodiny a Merkelová byla navrhovanému převzetí Opelu „velmi přístupná“.
V pondělí Tavares o dopadech možného převzetí jednal se zástupci evropské závodní rady Opelu a vlivného německého odborového svazu IG Metall. „PSA Group potvrdila svůj závazek respektovat současné dohody ve všech evropských zemích a pokračovat v dialogu se všemi stranami,“ uvedla firma. Ve spolupráci s odboráři se chce snažit „najít cestu k vytvoření evropského šampiona s francouzsko-německými kořeny“.
Opel, který sídlí v Německu, je spolu se svou sesterskou britskou značkou Vauxhall součástí největší americké automobilky General Motors (GM). Skupina PSA o plánech na případné převzetí evropských aktivit GM informovala minulý týden.
Opel v rámci kolektivní dohody zaručil zaměstnancům svých německých továren zachování pracovních míst do roku 2018. Slíbil také, že bude do těchto továren minimálně do roku 2020 investovat, upozorňuje agentura AFP. Opel v Německu zaměstnává zhruba 19 tisíc lidí.
O převzetí Opelu v úterý v Berlíně jednaly ministryně práce Francie a Německa Myriam El Khomriová a Andrea Nahlesová. Ty jsou přesvědčeny, že převzetí Opelu firmou PSA bude prospěšné pro obě země. „Spolupráce na německo-francouzské bázi skutečně může vytvořit firemního šampiona,“ prohlásila Nahlesová.
Podle některých analytiků však PSA nakonec bude muset přikročit k rozsáhlému rušení pracovních míst, aby obnovila ziskovost značek Opel a Vauxhall. „Je to o tvrdé restrukturalizaci v Německu, Británii a Španělsku vedoucí ke zrušení minimálně pěti tisíc pracovních míst ve výrobě. Ve finále budou mít převzaté evropské aktivity General Motors o 20 až 30 procent méně zaměstnanců,“ uvedli analytici společnosti Evercore.
GM v Evropě zaměstnává kolem 38 tisíc lidí, z toho zhruba polovinu v Německu. V Británii má GM asi 4500 zaměstnanců, továrny provozuje rovněž v Rakousku, Maďarsku, Polsku a ve Španělsku.
Evropské aktivity GM jsou od roku 1999 ztrátové. Americká automobilka už v minulosti uvažovala o prodeji Opelu, nakonec se ho ale rozhodla vlastními silami restrukturalizovat. Restrukturalizace zahrnovala jak propouštění, tak zavírání továren. Loni ztráta Opelu a jeho sesterské značky Vauxhall klesla na 257 milionů dolarů (6,5 miliardy korun) z 813 milionů dolarů v roce 2015.