České silnice jsou stále více zaplněné kamiony, zatímco nákladní doprava po kolejích desítky let skomírá a stagnuje. Šéfové železničních firem teď dokonce přiznávají, že ani nemohou být levnější. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce snížit poplatek za použití kolejí alespoň pro menší vlakové zásilky a začít stavět kontejnerové terminály.
Železniční nákladní doprava skomírá. Kupka chce snížit poplatek pro menší zásilky
Ještě v roce 1994 připadal na jeden tunokilometr na železnici zhruba jeden na silnici. Teď už je to čtyřnásobek.
„Musíme nakoupit trakční elektřinu, dva roky zpátky byla o osmdesát procent levnější. Další věc jsou poplatky za dopravní cestu. Železnice platí každý jeden kilometr, silnice je na tom trochu jinak,“ okomentoval generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.
Železnice je přitom energeticky úspornější. Ocelové kolo má vůči kolejnici daleko menší valivý odpor než pneumatika na asfaltu, k tomu se přidává i možnost využívat energii z obnovitelných zdrojů. Různé studie odhadují, že jedna tuna zboží na železnici má proti silnici jen asi pětinovou až osminovou emisní stopu.
Budování překladišť
„Z hlediska systémové podpory přemýšlíme o budování dalších překladišť, kde se budou moci potkávat módy, a kde bude možné přeložit na silnici na tu poslední míli,“ sdělil ministr Kupka.
„Je potřeba všech módů dopravy ve prospěch celé společnosti. Aby se společnosti vyplatilo vozit zboží na delší vzdálenosti po železnici, a ty poslední míle klidně po silnici,“ soudí výkonný ředitel ŽESNAD Oldřich Sládek.