Vlaky se začnou řídit novým jízdním řádem. Změn přináší málo, ale je to ticho před jarními výlukami

Události: Změny v jízdních řádech (zdroj: ČT24)

S druhou prosincovou nedělí začne platit železniční jízdní řád pro příští rok. Spolu s ním se mění i většina autobusových jízdních řádů a změny připravili také někteří provozovatelé MHD. Největšími železničními novinkami je otevření nové trati a nové zastávky v jižní části Prahy a změna dopravce rychlíků z Liberce do Ústí nad Labem i do Pardubic, kde nově začne jezdit Arriva. Na nejdůležitějším tahu z Prahy do České Třebové potom nastane klid před bouří. Velká změna totiž přijde až v dubnu, kdy začnou dvě rozsáhlé rekonstruce.

V prosinci 2019 bylo možné hovořit o železniční revoluci – v mnoha krajích i v celostátním měřítku začaly platit nové dlouhodobé smlouvy objednatelů s dopravci, přičemž výrazně posílila konkurence Českých drah. Nyní tyto smlouvy již platí, a proto změny zohledňují hlavně to, co se loni nestihlo. Zároveň – vzhledem k tomu, jak dlouho se jízdní řád připravuje – se v něm ještě výrazně neprojevila hospodářská recese související s pandemií covidu-19.

Pravděpodobně nejzajímavější změnou, která s novým jízdním řádem přichází, je otevření nové trati z pražských Vršovic do Hostivaře. Vlaky s posledním dnem jízdního řádu 2020 opouštějí původní trať včetně strašnické zastávky a stěhují se poněkud jižněji do oblasti, kde stávalo vršovické seřazovací nádraží. Nová trať ještě zdaleka není hotová, ale již je průjezdná.

Nádraží Praha-Eden před dokončením
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

V budoucnu bude mít čtyři koleje a budou na ní dvě zastávky, prozatím se ale otevírá pouze jedna z nich – nádraží Praha-Eden. Budou na něm zastavovat pouze osobní vlaky a víkendový spěšný vlak na Sázavu; spěšné vlaky, které jezdí v pracovní dny, budou zastavovat až na zastávce Zahradní Město, která se ale otevře až později. Rychlíky budou nadále projíždět vše mezi Vršovicemi a Benešovem.

Dálková doprava

Ačkoli se kvůli krizi způsobené uzavíráním ekonomiky –⁠ v důsledku protiepidemických opatření –⁠ zatím plošně neškrtá, zůstanou i po začátku platnosti nového jízdního řádu mimo provoz některé spoje dočasně zrušené již v minulých měsících. Jde hlavně o dálkové vlaky, regionální doprava se vesměs již vrátila k normálu. Cestující se zatím nesvezou například přímým expresem z Prahy do Českého Krumlova a s jednou výjimkou nejezdí Pendolina mezi Prahou a Ostravou. Na druhou stranu již před víkendem vyjelo několik dříve odřeknutých rychlíků a expresů na trať mezi Prahou a Olomoucí.

Pokud jde o trvalé změny, v dálkové dopravě se prozatím otevření nové trati v Praze neprojeví ničím jiným než poněkud klidnější jízdou po odjezdu z Vršovic. Jízdní doby rychlíků a expresů z Prahy na jih se naopak prodlouží – částečně vlivem toho, že se na nové trati ještě pracuje, hlavně ale proto, že budou v roce 2021 finišovat práce mezi Voticemi a Sudoměřicemi a bude se napojovat nová trať na tu stávající. Lze očekávat i úplné výluky, zatím se ale musí cestující smířit s tím, že se systémová jízdní doba mezi Prahou a Táborem prodlužuje o tři minuty. Expresům tedy cesta potrvá hodinu a 20 minut.

U dosavadních expresů z Prahy do Českých Budějovic se až na výjimky mění kategorie, nově pojedou jako vlaky Intercity a spoje, které pokračují do Lince, jako Eurocity. Praktický dopad to však nemá, České dráhy používají toto označení pro vlaky, které mají restaurační nebo bufetové vozy, které během roku 2020 do Českých Budějovic postupně začaly jezdit.

Po velkých změnách, které přinesl jízdní řád pro rok 2020, ještě zbývalo ministerstvu dopravy vyřešit provoz na třech rychlíkových linkách, kde vlivem minulých pokusů o vypisování soutěží platily specifické smlouvy odlišné od velkého kontraktu.

V důsledku se změní dopravce na rychlících z Liberce do Pardubic i Ústí nad Labem. Obě tyto trasy považuje ministerstvo dopravy oficiálně za dvě větve jedné rychlíkové linky, kterou nově zadalo Arrivě. Ta na ni nasadí totožná vozidla, jaká již cestující v Čechách dobře znají z dalších linek, v Libereckém kraji zejména z trasy Praha–Tanvald – tedy starší dvoudílné německé motoráky s vysokou podlahou, velmi komfortním pojezdem a bez klimatizace.

Vlaky Arrivy a Českých drah
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nástup nového dopravce znamená, že cestující začnou jezdit jinými soupravami v jiných barvách, že si budou muset kupovat jízdenku v jiné pokladně, případně si pořídit lístek v systému nového jednotného státního jízdného. Neznamená to však prakticky nic z hlediska provozu. Počty spojů, zastávek ani jízdní doby se nemění – z Liberce do Děčína dojedou rychlíky Arrivy za totožnou hodinu a 42 minut jako dosavadní rychlíky Českých drah, cesta z Pardubic do Liberce bude nadále trvat „nekonečné“ 2 hodiny 52 minut. Na obou větvích libereckých rychlíků zůstává dvouhodinový takt.

Zcela beze změn potom zůstává provoz na lince Olomouc–Opava–Ostrava, kde si ministerstvo letos rovněž vybíralo dopravce, ale rozhodlo se ponechat ji Českým drahám.

Několik úprav dosavadního provozu přesto nový jízdní řád do dálkové dopravy přináší. Ministerstvo dopravy mírně změnilo objednávku na rychlíky Praha – Písek – České Budějovice. S novým jízdním řádem zaniká spojení, které jezdilo pouze jednou týdně, tedy ranní vlak s odjezdem před půl šestou z Prahy, který do Písku jezdil pouze v pondělí (z Písku do Českých Budějovic nadále bude jezdit denně). Zaniká i vlak po jedenácté z Budějovic, který jezdil pouze v pátek. Nedělní odpolední vlak z Českých Budějovic do Prahy zůstává zachován a vlak před půl druhou z Prahy, který dosud jezdil pouze v pátek, pojede nově denně.

Novinkou potom je ranní expres z Plzně do Prahy, který pojede denně kromě nedělí a svátků a na rozdíl od ostatních expresů bude na trase zastavovat – obslouží Rokycany i Hořovice.

Škrt, který je však na pomezí dálkové a regionální dopravy, se týká víkendových spojů z Prahy do Orlických hor zavedených loni v prosinci. Na objednávku Pardubického kraje je provozoval Leo Express, formálně šlo o spěšné vlaky, ale z Prahy do Pardubic jezdily se stejným počtem zastávek jako rychlíky Českých drah. Nadále zůstane zachován pouze vlak, který jezdí denně v podvečer po šesté hodině z Prahy do Letohradu, od pátku do neděle pokračuje až do Vratislavi, a ráno jezdí zpět. Víkendové vlaky nově již nebudou začínat v Praze, nýbrž až v Pardubicích.

Leo Express posílal své motorové jednotky Lint i do Prahy. S novým jízdním řádem dojedou z Orlických hor nejdále do Pardubic
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Prakticky beze změny začne platit nový jízdní řád na většině páteřních dálkových linek. Zatímco v minulosti bývaly pravidlem alespoň minutové posuny odjezdů, tentokrát dokázala Správa železnic sestavit nový jízdní řád bez nich. Cestující se tedy budou moci další rok spolehnout na to, že – pokud nenastane zpoždění – pojedou expresní vlaky z Prahy do Brna každou hodinu ve 44, o minutu dříve odjede expres do Plzně, o další tři minuty dříve pojede vždy v lichou hodinu Pendolino do Ostravy a ostravský spoj RegioJetu naopak deset minut po něm.

Nezůstane to tak ale celý rok. Od 1. dubna mají začít dvě velké rekonstrukce tratí na I. koridoru – jedna mezi Pečkami a Velimí, druhá mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. „Z tohoto důvodu se od tohoto data předpokládá změna jízdního řádu, která se dotkne pravděpodobně všech vlaků trasovaných zmíněnými úseky,“ avizoval mluvčí Českých drah Robert Pagan. Mimo jiné by se po letech měly vrátit expresní vlaky na trať přes Havlíčkův Brod, kudy budou některé z nich objíždět rozkopaný úsek u Chocně.

Provoz na trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí ovlivní výluka
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Mezistátní doprava

V mezistátní dopravě přinese nový jízdní řád jednu nepříjemnou změnu, ale až od září. Všechny vlaky z Prahy do severního Německa budou od 11. 9. končit v Berlíně, do Hamburku, případně Kielu bude možné dojet pouze s přestupem. Na trati mezi Berlínem a Hamburkem se pracuje, cestující to poznali již letos, kdy v některých obdobích jezdily vlaky odklonem přes Stendal.

Ani o zbylých adventních víkendech nepojede do Německa „nákupní“ vlak Vánoční kometa, který jezdívá z Ústí nad Labem do Drážďan. Kvůli pandemickým opatřením v Sasku nevyjel o prvních dvou adventních víkendech a změna jízdního řádu 13. prosince na tom nic nezmění. Naopak s vlakem Letní kometa, který jezdí od dubna do října, České dráhy zatím počítají.

Zlepší se naopak spojení s Polskem, a to ihned od prosince. V prvé řadě končí stavební práce mezi Katovicemi a Krakovem, díky tomu spojení do Krakova zrychlí. Vlak Cracovia z Prahy ujede trasu dlouhou 534 kilometrů o 50 minut rychleji (tedy za 6 hodin 50 minut). Tento spoj ale nově nebude v Krakově končit, pojede až do Přemyšlu na samém východě Polska u ukrajinských hranic. Do Přemyšle tak pojedou již tři přímé vlaky z Česka – už letos bylo možné k polsko-ukrajinským hranicím dojet i rychlíkem Galicija vyrážejícím z Ostravy a také spojem Porta Moravica, který jezdí ze Štýrského Hradce přes Vídeň, Břeclav a Ostravu.

Mezi Prahou a Bratislavou končí provoz Railjetu. České dráhy tuto svoji soupravu posílaly na jeden večerní spoj do Bratislavy, který se zpět vracel ráno. Spoj bude jezdit i nadále, ale nově na něm bude jezdit souprava slovenských vagonů.

Railjet
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

V jízdním řádu, který vydala Správa železnic, jsou uvedeny i nové vlaky Leo Expressu, které by měly jezdit z Prahy do Bratislavy přes Olomouc. Fakticky ale letos v prosinci ještě nevyjedou. Dopravce na ně chce nasadit jednotky Sirius z Číny, z nichž první sice do Česka dorazily již loni, ale stále se testují a nejsou schválené.

Regionální doprava

Některé kroky z minulých let přehodnocuje s novým jízdním řádem Jihočeský kraj. Zkracuje poslední večerní osobní vlak z Tábora, který dosud jezdil do Českých Budějovic, tak, že končí již ve Veselí nad Lužnicí. Po něm jede ještě rychlík, takže do krajského města se cestující dostanou, naopak do Horusic nebo Chotýčan již ne. V pracovní dny budou muset jet o hodinu dříve, o víkendech o pět hodin dříve. Stejně tak bude až z Veselí nad Lužnicí výchozí první ranní osobní vlak v opačném směru, který však jezdí pouze v pracovní dny.

Kraj navíc ruší i odpolední a večerní pár spojů mezi Protivínem a Strakonicemi.

Z hlavní trati, která vede z jižních Čech na Vysočinu, tedy té z Veselí nad Lužnicí do Jihlavy, zmizí mezikrajské osobní vlaky. Kraje o tom uvažovaly již loni, definitivně ruší regionální vlaky v úseku Jindřichův Hradec – Počátky-Žirovnice – Horní Cerekev k 13. prosinci 2020. Provoz na trati neustane, z Jindřichova Hradce do Počátek bude možné dojet rychlíkem, který však neobslouží dalších osm zastávek na trase.

Jihomoravský kraj otevírá novou přímou železniční linku z Tišnova (respektive Žďáru nad Sázavou) přes Brno do Hustopečí. Hustopečská trať má čerstvě za sebou elektrizaci, a tak osobní vlaky z Brna na jih střídavě jezdí do Židlochovic a právě do Hustopečí. Není již nutný přestup v Šakvicích a vlaky budou nově do Hustopečí jezdit denně, v posledním roce jezdily pouze v pracovní dny.

Na zlepšení spojení do Hustopečí trochu doplácejí především obce mezi Šakvicemi a Břeclaví. Přímé osobní vlaky Brno–Břeclav téměř zanikají, většinou bude potřeba v Šakvicích přestoupit. Nově ale některé rychlíky linky Brno–Břeclav–Olomouc zastaví kromě Šakvic, Zaječí a Podivína i v Rakvicích, čímž zaniklé přímé spojení trochu vynahradí.

Nová zastávka Karlovy Vary - Aréna
Zdroj: Slavomír Kubeš/ČTK

Karlovarský kraj připravuje posílení provozu na trase mezi Mariánskými Lázněmi, Chebem a Karlovými Vary, ale to až od června. V prvních měsících se cestující musí připravit především na to, že se ještě nepodařilo dokončit opravu trati u Dalovic, a tak bude náhradní autobusová doprava mezi Karlovými Vary a Ostrovem nad Ohří jezdit i v prvních měsících příštího roku. V krajském městě také začíná sloužit nová zastávka Aréna, která je na mariánskolázeňské trati.

V Královéhradeckém kraji mizí z jízdního řádu jeden pár víkendových přímých osobních vlaků z krajského města do Náchoda, především ale kraj mírně přeorganizoval provoz mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí. Pojede méně přímých mezikrajských spojů z Hradce přes Týniště do Chocně, v Týništi se bude častěji přestupovat. Naopak přibudou nové přímé spoje z Týniště do Rokytnice v Orlických horách i do Rychnova nad Kněžnou.

Lokálek, kde se lze setkat s malými vozy 810, ubývá
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Dvě tratě v Pardubickém kraji nový jízdní řád již neobsahuje. Ve skutečnosti na nich vlaky dojezdily již v září, od té doby jsou vyhlášené výluky. Jde o spojení z Heřmanova Městce do Prachovic, kde beztak jezdil jen jeden pár víkendových vlaků, a o trať z Chornic do Velkých Opatovic, kudy jezdil jeden pár vlaků v neděli. Objednávku osobních vlaků na obou tratích kraj již v minulosti zrušil, ale v době, kdy byl radním pro dopravu bývalý železniční odborář Jaromír Dušek, ji zase obnovil. Nyní končí podruhé.

Naopak více spojů bude jezdit na hlavní trati mezi Českou Třebovou a Březovou nad Svitavou. Drobná změna souvisí s tím, že Královéhradecký kraj se rozhodl posílat více přímých vlaků z krajského města na Rychnovsko na úkor Chocně. Na už zmiňované mezikrajské trati z Chocně do Týniště nad Orlicí provoz nezeslábne, naopak v pracovní dny pojede o vlak více, ale bude jich méně přímých dále do Hradce Králové. Vlak navíc pojede i mezi Letohradem a Doudlebami nad Orlicí.

Olomoucký kraj objednal pro rok 2021 více vlaků z Petrova nad Desnou do Sobotína. Budou sice jezdit stále jen o víkendech, nově však celoročně. Pokračuje také modernizace trati Olomouc–Šumperk, proto musí cestující počítat s dalšími výlukami mezi krajským městem a Uničovem.

Liberecký kraj provedl rozsáhlé změny loni a další připravuje na příští prosinec, kdy hodlá nahradit České dráhy konkurenčním dopravcem na dalších linkách. Letos si musí cestující zvyknout hlavně na již zmíněný nástup Arrivy na rychlících z Liberce do Pardubic i Ústí nad Labem, ale vlaky objednávané krajem se obejdou bez zásadních změn. Jizerskohorští cestující budou muset v pracovní dny oželet ranní vlak, který dosud končil v Kořenově, ale nově pojede jen do Desné. Od 13. prosince tedy první vlak z Tanvaldu do Kořenova přijede až ve tři čtvrtě na osm.

Na léto potom kraj zavede nové posilové spoje z České Lípy k Máchovu jezeru a také z Turnova do Rovenska pod Troskami, o prázdninách pojede i více rychlíků mezi Turnovem a Tanvaldem.

Přestupní stanicí mezi jednotlivými vlaky i mezi dopravci se nově stává Varnsdorf. Ústecký kraj ustoupil od dosavadního provozu přímé linky Liberec–Rybniště a s výjimkou jednoho víkendového páru vlaků nechá všechny vlaky z Liberce končit ve Varnsdorfu, kde bude nutný přestup. Zatímco novou linku Varnsdorf–Rybniště zadal kraj Českým drahám, na lince Liberec–Žitava–Varnsdorf zůstává společnost Länderbahn.

Regionální železniční dopravy v Praze se úzce týká zmíněné zprovoznění nové trati z Vršovic do Hostivaře i zrušení strašnické zastávky a její nahrazení zastávkou Eden. Ve Středočeském kraji nastane redukce provozu mezi Bakovem nad Jizerou a Dolním Bousovem – vše bude takřka přesně naopak než dosud. To totiž jezdily vlaky v pracovní dny kromě letních prázdnin, v roce 2021 pojedou o víkendech od konce března do října. Totožná změna čeká i trať mezi Zlonicemi a Straškovem.

Zastávka Praha-Strašnice dosluhuje, od 13. prosince ji nahradí nová trať
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Zlínský kraj nechá nově více vlaků projíždět zastávky mezi Otrokovicemi a Zlínem-Malenovicemi. Drobné zlepšení nastává také v příhraničním úseku mezi Bylnicí a Vlárským průsmykem. Trať, která pokračuje dále do Trenčianské Teplé, v minulých letech ožila díky dálkovým vlakům Arrivy. Ta je však zrušila poté, co začala provozovat některé vnitrostátní rychlíky i regionální vlaky.

V posledních měsících tak jezdil do Vlárského průsmyku jen jeden vlak týdně, nově budou tři. Dva pojedou v pátek nedlouho po sobě, třetí v neděli. Dopravcem jednoho z nich bude Arriva, zbylé dva zajistí České dráhy.

Střípky ze zahraničí: nový vlak na Jadran i do Amsterdamu

Pro cestující z Česka mohou být zajímavé i některé novinky ze zahraničí. Patří k nim například plánovaný sezonní vlak Bratislava–Split. Ten po loňském zrušení vlaku Adria naváže na tradici železničního spojení ze střední Evropy do tohoto jaderského letoviska; na rozdíl od Adrie i někdejšího rychlíku Jadran bude však jezdit přes Rakousko. V provozu má být dvakrát týdně od 14. června.

Již dříve, totiž od počátku platnosti jízdního řádu, by měl vyjet noční vlak z Vídně do Amsterdamu. Už letos zavedly rakouské dráhy ÖBB spojení z Vídně do Bruselu, kam prodloužily vlak původně končící v Düsseldorfu, avšak jen dvakrát týdně. Nyní bude vlak střídavě jezdit do Amsterdamu a Bruselu.

Noční vlak Nightjet
Zdroj: ÖBB

Redukci nočního spojení naopak přináší nový jízdní řád do Polska. Po roce zaniká přímý noční vlak z Gdyně do Žiliny, nebude již také možné cestovat přes noc od Baltského moře do podkrkonošské Jelení Hory.

V Německu potom začnou konečně naplno jezdit soupravy od Škody Tranportation, které si dopravce DB Regio objednal pro zastávkové vlaky na vysokorychlostní trati mezi Norimberkem a Mnichovem. S cestujícími poprvé vyjely po letech odkladů letos na podzim, zprvu ale jen na konvenční úsek z Mnichova do Ingolstadtu a dále do Treuchtlingenu. Nyní by se již měly vydat i na vysokorychlostní úsek severně od Ingolstadtu.