Lepší spojení z Prahy do Plzně a Chebu i do Bavorska, mírné zrychlení cest do Berlína, soukromé expresy Praha–Vídeň i obnovení osobních vlaků z Meziměstí do Polska, na druhé razantní škrtnutí na Vlárské dráze – to vše přinese nový jízdní řád, který na železnici začne platit již v neděli. České dráhy s jeho počátkem ztratí své téměř výsadní postavení v regionální dopravě, v rozsáhlé oblasti jižních Čech začne jezdit soukromý dopravce.
Dálkové vlaky
Zatímco mottem loňské změny jízdního řádu byl Jižní expres z Prahy do Českých Budějovic, tentokrát přichází na řadu Západní expres z Prahy do Plzně. Expresní vlaky budou jezdit každou hodinu a z Plzně střídavě pokračovat do Mnichova a Chebu. Mezi Plzní a Chebem nahradí stávající rychlíky, obslouží tedy i Stříbro, Planou a Mariánské Lázně.
Naopak mezi Plzní a Prahou nebudou expresy zastavovat vůbec, jízdní doba se tedy zkrátí ze stávající standardní 1 hodiny 37 minut na 1 hodinu 25 minut. Mezi Prahou, Plzní a Chebem budou i nadále jezdit dvě pendolina denně, z Prahy do Plzně ale pojedou v taktu (ve stejnou minutu a se shodnou jízdní dobou) s ostatními vlaky, rychlejší oproti expresům budou pouze mezi Plzní a Chebem.
Dosavadní rychlíkové stanice mezi Prahou a Plzní, tedy Beroun, Zdice, Hořovice, Kařez a Rokycany, bez spojení s oběma velkými městy nezůstanou. Rychlíky budou jezdit i nadále, pojede jich ale méně než dnes, mimo špičku se prodlouží interval z jedné hodiny na dvě. Část rychlíků bude v Plzni končit, část pojede dále do Klatov nebo až na Železnou Rudu. Rychlíkům se ale naopak oproti současnosti jízdní doba mezi Prahou a Plzní prodlouží až na 1 hodinu 44 minut.
O vzniku rychlejších vlaků jezdících z Prahy do Plzně bez zastávky se původně hovořilo v souvislosti s otevřením přeložky mezi Rokycany a Plzní, která by měla jízdní dobu zkrátit zhruba o dalších deset minut. Stavba přeložky s dlouhým tunelem však má zpoždění, takže se bude rok jezdit v provizoriu, konečnou podobu dostane provoz Západních expresů nejspíše s příštím jízdním řádem v prosinci 2018, kdy by již měla být nová trať hotová.
Mezi Prahou a Brnem začne s novým jízdním řádem také jezdit více vlaků. Ke stávajícím spojům Railjet a Eurocity Českých drah přibudou vlaky konkurenčního RegioJetu, který zatím jezdí se třemi páry spojů, nově však začne jezdit přibližně každé dvě hodiny (takt však nebude úplný), půjde tedy o devět párů, z nich dva budou končit v Brně, ostatní střídavě ve Vídni a Bratislavě.
Drobnou novinku chystá dopravce i na své severní trase z Prahy na Ostravsko. Konečnou stanicí jednoho páru vlaků bude nově místo Havířova (resp. Návsí) Opava. Na druhé straně RegioJet zároveň zruší své spoje do Zlínského kraje, a to jak ten, který jezdil z Prahy přes Olomouc a Otrokovice do Starého Města u Uherského Hradiště, tak ten, který jezdil do téže destinace přes Brno a Břeclav.
Svoji přítomnost ve Zlínském kraji omezí i další soukromý dopravce Leo Express, který sice bude do Starého Města jezdit nadále, ruší však doplňkové spoje, které jezdily pouze mezi Starým Městem a Přerovem. Vedle Českých drah tedy bude s dálkovými vlaky zajíždět na jihovýchod Moravy pouze Arriva (s linkou Praha–Nitra přes Vlárský průsmyk). Pro ni naopak půjde nadále o jedinou celoroční dálkovou linku, protože vlak z Prahy na Šumavu bude vypravovat jen v létě.
České dráhy, potažmo stát, kontrují na nástup RegioJetu na brněnskou trasu především posílením provozu railjetů. První vlak z Prahy do Vídně pojede o dvě hodiny dříve než dosud, tedy již před pátou ráno (v neděli výchozí až z Brna).
Další změny ve vnitrostátní dopravě jsou již méně nápadné. Například linka Olomouc–Břeclav–Brno mírně zrychlí, jinde budou jezdit vlaky podobně jako dosud, ale objeví se na nich lepší vozidla. Výhradně z modernizovaných vozů by měly být nově sestaveny soupravy podkrušnohorských rychlíků, které jezdí z Prahy přes Ústí nad Labem, Chomutov a Karlovy Vary do Chebu. Tradiční „koženky“ však budou stále převažovat v soupravách rychlíků Praha–Děčín, na trase Plzeň – České Budějovice – Brno a u rychlíků z Brna přes Olomouc do Šumperku a Jeseníku.
Mezistátní doprava
Kdo jezdí vlakem do zahraničí, musí s novým jízdním řádem zbystřit. Změny se dotknou železničního spojení prakticky ve všech směrech. Nejzásadnější novinka úzce souvisí s největší změnou v dálkové vnitrostátní dopravě, totiž se zmíněným zavedením Západních expresů. Polovina z nich bude jezdit do Mnichova, jinými slovy přímé vlaky Praha–Mnichov nebudou již jezdit jednou za čtyři hodiny, nýbrž každé dvě hodiny a jejich počet vzroste ze čtyř na sedm párů denně.
Navzdory zrychlení mezi Prahou a Plzní zůstane celková jízdní doba do bavorské metropole srovnatelná se současností, tedy zhruba 5 hodin 45 minut. V Německu totiž bude zastávek více a vlaky budou také déle stát ve Schwandorfu a Řezně, kde se mění lokomotivy.
Zatím jen dílčí zlepšení přinese nasazení nových lokomotiv směrem na Drážďany a Berlín. Přestože si České dráhy pořídily lokomotivy Vectron, aby mohly jezdit do Berlína nebo i Hamburku bez přepřahu, až do června budou stejně končit již v Drážďanech a lokomotiva se bude nadále měnit. Jízdní doba mezi Prahou a Berlínem se tak zkrátí pouze o devět minut (na 4 hodiny 20 minut), a to spíše vlivem dokončení části prací na trati Drážďany–Berlín než díky výkonům nových mocných lokomotiv.
Dráhy počítají se zahájením plnohodnotného provozu vectronů v Německu v průběhu roku, pravděpodobně v červnu. Výhledově by pak zkrácením zastávky v Drážďanech o dvanáct minut mohla klesnout jízdní doba ke čtyřem hodinám, což již je čas srovnatelný s jízdou autem.
I přes nasazení nových lokomotiv se ale celková nabídka spojení mezi Prahou a Berlínem zhorší. Zanikne totiž první ranní vlak ve směru do Německa a poslední večerní ve směru z Německa. Jde o noční vlak maďarského dopravce START, jehož časová poloha mezi Prahou a Berlínem byla vhodná i pro denní cesty (z Prahy vlak odjížděl kolem půl páté a z Berlína přijížděl v jedenáct večer). Nově tedy pojede poslední vlak z Prahy do Drážďan a Berlína až v půl sedmé a poslední přijede po deváté večer.
RegioJet po zavedení nových vlaků ve směru Praha–Brno–Břeclav posílí svoji přítomnost v Bratislavě, byť zprvu pouze o jeden pár spojů (tj. na tři), ale především začne nově jezdit i do Vídně, a to čtyřikrát denně. V součtu se spoji Českých drah se tedy zvýší počet přímých vlaků z Prahy do Vídně až na 12 denně, pokud nepočítáme noční vlak.
Kromě nových regiojetů k tomu přispěje také nový spoj Railjet Českých drah, který vyrazí na cestu již před pátou ráno. Směrem na Bratislavu zachovají ČD stávající počet spojů, z nichž většina bude pokračovat do Budapešti. Nově však bude jejich konečnou budapešťské západní nádraží (Nyugati pályaudvar) a nikoli východní nádraží (Keleti pályaudvar).
To na jedné straně znamená, že nebude možné snadno pokračovat na Balkán, kam vlaky odjíždějí z východního nádraží a při přestupu bude nutné projet městem. Na druhé straně odpadne zdlouhavé a pomalé objíždění města a jízdní doba Praha–Budapešť se díky přesměrování zkrátí o čtvrt hodiny (na 6 hodin 28 minut).
Cesta vlakem do Budapešti nicméně zůstane velmi pomalá zejména ve srovnání s autem, kterému stačí necelých šest hodin. Kamenem úrazu zůstává i přes zmíněné zlepšení maďarský úsek. Zatímco mezi Prahou a Břeclaví bude průměrná rychlost vlaku 105 km/h a mezi Břeclaví a Štúrovem 99 km/h, mezi Štúrovem a Budapeští to bude pouhých 71 km/h.
Spíše okrajovou, ale přinejmenším symbolickou novinkou pak bude obnovení osobní dopravy do Polska přes hraniční přechod Meziměstí. K němu ale nedojde ihned, nýbrž až v dubnu, kdy by měly začít jezdit sezonní osobní vlaky z polského Valbřichu do Adršpachu. V dálkové dopravě se Polska týká rozšíření provozu expresu Praha–Krakov na celý rok, letos nejezdil v zimě. Vlak z Maďarska, který dnes končí v Bohumíně, pak začne jezdit až do Katovic.
Noční vlaky na ústupu
Redukce čeká noční dopravu mezi Prahou a Košicemi. Po zrušení tradičního Excelsioru jezdily každou noc dva páry vlaků Českých drah, jeden vlak Leo Expressu (později jeden spoj v každém směru) a během roku 2015 začal vypravovat svůj pár nočních expresů i RegioJet. Soukromníci nyní vyhráli jednu dílčí bitvu s ČD, které budou celoročně provozovat už jen jeden noční vlak. Druhý pojede pouze o prázdninách a ve vybrané dny – například před Vánocemi a Velikonocemi a po nich. Zbylý noční vlak drah, který bude jezdit celoročně, bude nadále zajíždět až do Humenného, kde se k němu ovšem připojí i noční RegioJet.
Není to jediné omezení nočních vlaků, které s novým jízdním řádem přichází. Zásadní škrtnutí postihne tradiční noční vlak Metropol, který dosud jezdil z Budapešti přes Prahu do Berlína a vezl také přímé vozy Vídeň–Berlín a zároveň i vozy Budapešť–Praha. Ty se od zbytku soupravy po cestě oddělovaly a do cíle nepřijížděly před čtvrtou ráno, nýbrž až po šesté. Nově ale bude celý Metropol končit již v Praze, takže přijede po šesté kompletní. Zůstane mu přímý vůz z Vídně, naopak dojde k zásadní redukci počtu vozů k sezení mezi Prahou a Brnem, a to zejména o víkendu – ze současných šesti na tři.
K redukci dojde i v noční dopravě do Polska. Zatímco dosud jezdily zvlášť vlaky z Bohumína do Varšavy a do Krakova (oba vezly vozy z Prahy, Vídně a Budapešti), nově pojede pouze jeden, jehož konečnou stanicí bude Varšava, ale pojede tam oklikou přes Krakov. Znamená to ovšem, že vlak přijede do Varšavy o dvě hodiny později a naopak večer odjede o necelé dvě hodiny dříve.
REGIONÁLNÍ DOPRAVA
Jihočeský kraj
Jihočeský kraj se vrhl do vod, které jsou v Česku dosud prozkoumány jen okrajově – vypsal a úspěšně dotáhl do konce výběrové řízení na soubor tratí známých jako šumavské lokálky. Kromě tratí z Číčenic a Strakonic do Volar a dále přes Kubovu Huť do Nového Údolí jde i o turisticky masivně vytíženou trať, která vede z Českých Budějovic do Českého Krumlova a dále podél lipenské přehrady až na Kubovu Huť. Novým dopravcem zde bude společnost GW Train Regio, která je dceřinou firmou jihočeského silničního dopravce Jihotrans.
Na jihočeské železnice plánuje nasadit motorové jednotky Regiosprinter z druhé poloviny 90. let, které získala z druhé ruky z Německa, v minulosti se s nimi ovšem setkali i čeští cestující například na trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. Oproti stávajícím vlakům na šumavských lokálkách mohou nabídnout klimatizaci, ve srovnání s tradičními regionovami mají prostornější interiér, ve srovnání s většími motorovými vozy zase vynikají nízkopodlažností.
Například oproti soupravám se dvěma patrovými vozy a navíc velkým cyklovozem, které jezdily po trati kolem Lipna letos v létě, však mají podstatně nižší kapacitu (126 míst k sezení v jednom patrovém voze oproti 65 místům v motorové jednotce).
Rozsah provozu se v zásadě nezmění, například mezi Českými Budějovicemi a Českým Krumlovem bude stále jezdit až deset párů vlaků denně, pokud nepočítáme pražsko-krumlovské expresy Českých drah a Arrivy.
Na většině ostatních tratí v regionu zůstávají České dráhy a také u nich objednal kraj několik novinek. V prvé řadě jde o rychlíky z Českých Budějovic do Písku, které v pracovní dny doplní prořídlou nabídku vlaků Budějovice–Písek–Praha, takže přímé a rychlé spojení z krajského města do Písku bude k dispozici každé dvě hodiny.
Po letech, kdy prakticky chybělo spojení mezi Jihočeským krajem, zlepší se poměry i zde a začnou jezdit čtyři nové vlaky mezi Strakonicemi a Horažďovicemi. Kraj objednal posílení dopravy i mezi Strakonicemi a Českými Budějovicemi, ještě více pojede z krajského města do Zlivi a přibude i spojů z Budějovic do Českých Velenic.
Jihomoravský kraj
Mezi Brnem a Hrušovany bude jezdit více vlaků, takže se intervaly mezi nimi zkrátí i odpoledne na 15 minut. Posílení se potom dočká noční spojení z Brna do okolí. Organizátor regionální dopravy objednal půlnoční spoje prakticky ve všech směrech, část z nich je autobusových (do Znojma a Vyškova), další železniční (do Hodonína a přes Hrušovany do Židlochovic).
Novinkou je také ranní vlak jezdící v pracovní dny ze Znojma do pohraničního Retzu, který ovšem poslouží zároveň jako nové ranní spojení do Vídně, protože v Retzu bude možné přestoupit na navazující spoj do rakouské metropole.
Karlovarský kraj
Největší novinkou v regionální dopravě v Karlovarském kraji je zavedení dvou nových víkendových spojů z Karlových Varů do Kraslic, které budou pokračovat dále přes hranice do Cvikova (Zwickau) a Lipska. Podle náměstka hejtmanky Martina Hurajčíka mohou být být vlaky zajímavé pro víkendové návštěvy například lipských vánočních trhů a naopak by mohly přilákat i další německé turisty do kraje.
Více spojů kraj objednal také mezi Chebem a Aší, Chebem a Karlovými Vary a Karlovými Vary a Novými Hamry. Za svůj úspěch považuje krajský úřad také obnovení večerního vlaku z Prahy do Chebu, které inicioval u ministerstva dopravy.
Královéhradecký kraj
V Královéhradeckém kraji se mohou cestující zatím těšit především na lepší spojení z krajského města na hlavní trať do Pardubic, kam pojede více spěšných vlaků.
Řada novinek pak bude mít sezonní charakter, bude tedy potřeba počkat na ně do dubna nebo května. Jde zejména o již zmíněné mezistátních osobní vlaky z Polska do Adršpachu, zároveň ale bude také od května rovněž do Adršpachu jezdit přímý vlak z Chocně (tj. od hlavní trati z Prahy na Moravu).
Sezonní charakter – tj. o víkendech od dubna do října – bude mít také obnovený pár spěšných vlaků jezdících z Turnova přes Jičín do Prahy.
Liberecký kraj
Více vlaků pojede mezi Českou Lípou a Bakovem nad Jizerou resp. Mladou Boleslaví. Kraj také ohlásil posílení dopravy mezi Tanvaldem a Harrachovem, kam by měl začít zajíždět rychlík, ale půjde o sezonní záležitost od dubna.
Moravskoslezský kraj
Moravskoslezský kraj se rozhodl částečně přeorganizovat své rychlé regionální železniční linky. Spěšné vlaky mezi Opavou a Českým Těšínem, které dosud měly označení R1, pojedou nově jako R61 a část z nich bude pokračovat až do Třince.
Do integrovaného dopravního systému bude nově zařazen i Regiojet jako linka R60, která bude zmíněnou R61 částečně dublovat. Na regionální jízdenku bude možné jezdit pouze ve vybraných soukromých expresech (třech ranních spojích) z Návsí do Ostravy, a to jen v jednom voze.
Olomoucký kraj
Po třech letech skončila spletitá modernizace trati z Bludova (resp. Šumperka) do Jeseníku. Díky tomu mohou vlaky zrychlit. Týká se to pouze horského úseku Hanušovice – Lipová Lázně, ke zlepšení však pomůže i zrušení prostoje kvůli křižování v Lipové, cesta ze Zábřehu do Jeseníku se tak zkrátí zhruba o deset minut.
Pardubický kraj
Ačkoli Pardubický kraj dlouhodobě nemění objem dopravy, v minulosti přesto několikrát došlo k významným změnám, kdy posílily některé tratě na úkor jiných – a to pokračuje.
Například přibudou nové vlaky mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou, ovšem na úkor navazujícího úseku Moravská Třebová – Dzbel.
O čtvrtinu více vlaků pak pojede do Lanškrouna, zato v pracovní dny nepojede poslední večerní vlak z České Třebové do Pardubic.
Plzeňský kraj
Plzeňský kraj uzpůsobí polohu svých regionálních spojů pozměněnému provozu rychlíků a expresů z Prahy. Výrazně se posune časová poloha osobních vlaků z Plzně do Domažlic. V regionální obsluze na této trati sehrají větší roli i mnichovské expresy, které budou kromě Domažlic zastavovat nově i v Holýšově.
Změny v provozu rychlíků a expresů vedly i k úpravám regionální dopravy na trati Plzeň – Klatovy – Železná Ruda. Odjezdy rychlíků z Plzně směrem na Klatovy či Železnou Rudu se posunou více než o hodinu (např. z 9:02 na 7:50), paralelně upravil kraj časovou polohu svých spěšných vlaků. Místo ranního lyžařského spěšného vlaku s příjezdem na Špičák v devět dopoledne pojede osobní vlak, který ovšem bude jezdit z Klatov do Železné Rudy pouze během zimní sezony a od června do září. O víkendech pojede asi o dvacet minut dříve než dosavadní spěšný vlak, v pracovní dny více než o půl hodiny dříve.
Na pomezí dálkové a regionální dopravy balancuje velká změna, která se týká tratě z Plzně do Žatce. Dopravce GW Train Regio, jenž zde od loňského prosince provozuje část rychlíků, které jezdí dále do Mostu, převezme i jejich zbytek. Znamená to zejména sjednocení tarifů – v rychlících, které objednává stát u soukromého dopravce, platily pouze jízdenky GW Train Regio, a v rychlících, které jako jejich doplněk objednávaly kraje u Českých drah, platily zase pouze jízdenky ČD. Tento zmatek nyní pomine, soukromá společnost bude provozovat všechny rychlíky bez ohledu na to, kde je objednává, a budou v nich platit tytéž jízdenky.
Středočeský kraj a Praha
Podle pražského radního pro dopravu Petra Dolínka se zvyšuje jen na území města objem dopravy více o 4,2 procenta, středočeský krajský radní František Petrtýl se pochlubil nárůstem ještě o dvě desetiny vyšším. Jde především o vlaky, které pojedou z Prahy o víkendech (nad ránem v sobotu a neděli) všemi směry v půl třetí v noci. K dispozici bude také noční spojení v opačném směru – aby se jednotlivé soupravy na rozjezd z Prahy dostaly. Zůstanou přitom i tradiční odjezdy posledních regionálních vlaků z pražského hlavního nádraží po půlnoci.
Změny se ale chystají i ve dne. Nově vznikne celodenní přímé železniční spojení z Prahy do Mělníka. Zatímco dosud jezdila část vlaků uvedených v jízdním řádu pouze o víkendech, nově bude možné cestovat po kolejích mezi oběma městy každé dvě hodiny celotýdenně. Hodinová jízdní doba z pražského hlavního nádraží je ovšem bezmála dvojnásobná oproti autobusům, byť ty jezdí z Holešovic resp. Ládví.
Významnou změnou je i faktické prodloužení dopravních špiček na nejvytíženějších úsecích tratí v okolí Prahy či zavedení odpolední špičky (s půlhodinovými intervaly namísto hodinových) mezi Kralupy nad Vltavou a Slaným. Od neděle pak ožije další část kdysi téměř opuštěné tratě z Hostivic na sever. Léta žila pouze díky sezonním cyklovlakům, v současnosti po ní opět jezdí vlaky do Středokluk a nově pojede několik spojů až do Noutonic.
Ústecký kraj
Ústeckého kraje se rovněž týká již zmíněné převedení zbylých rychlíků Plzeň–Most z Českých drah na společnost GW Train Regio.
Kraj již v minulosti zavedl bohatou nabídku sezonních vlaků a v příštím roce by se jejich množství mělo ještě zvýšit. V trase tradičního adventní nákupní vlak, který jezdí z Ústí nad Labem do Drážďan, nově vyjede také víkendový turistický spoj, který bude jezdit od Velikonoc do konce října. Novinkou bude také turistický vlak z Děčína do Mikulášovic.
Naopak zatím nevyjede přímý vlak z krajského města na Moldavu, který měl jezdit každý víkend. Horská trať však zůstává po jarním sesuvu nesjízdná.
Kraj Vysočina
K největším novinkám na Vysočině patří čtveřice nových vlaků, které společně v pracovní dny vytvoří odpolední spojení ze Žďáru nad Sázavou do Velkého Meziříčí a naopak. Dojde také k prodloužení ranního vlaku do středních Čech (Kutné Hory a Kolína), který dosud začínal ve Světlé nad Sázavou, ale nyní pojede již z Havlíčkova Brodu.
Zlínský kraj
Zatímco většina krajů provoz vlaků rozšiřuje nebo nechává v dosavadním stavu jen s drobnými změnami, ve Zlínském kraji naopak dojde k něčemu, co má velmi blízko úplnému zrušení osobní dopravy na jedné z tratí v regionu. Jde přitom o trať s velmi bohatou historií. S výjimkou dálkových vlaků dopravce Arriva a dvou párů víkendových vlaků zcela ustane doprava mezi Bylnicí a Vlárským průsmykem.
Zároveň se na téže trati opět přesouvají konečné stanice některých linek. Spěšné vlaky, které letos končily v Uherském Hradišti, budou opět zajíždět až k hlavní trati do Starého Města. Naopak vlaky z Brna odkloněné ve stávajícím jízdním řádu do Uherského Brodu, budou znovu končit v Uherském Hradišti, kam budou zároveň jezdit i osobní vlaky z Brodu končící dosud v Kunovicích. Takřka vše tedy je, jak již bývalo v minulých letech, až na osiřelou oblast Vlárského průsmyku.
Zlínský kraj také objednal více vlaků na trase Kroměříž–Zlín, kde by nyní měl vzniknout dvouhodinový takt.
Jízdní řád bude platit od 10. prosince 2017 do 8. prosince 2018. Termín pro případné změny v průběhu platnosti vyhlásila Správa železniční dopravní cesty na 10. června 2018.



