Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil, že se rakouský spolek VIRUS mohl účastnit územního řízení k obchvatu Mikulova na Břeclavsku. Zamítl kasační stížnosti Krajského úřadu Jihomoravského kraje a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Potvrdil tak závěr Krajského soudu v Ostravě, podle kterého správní orgány ignorovaly snahu rakouského spolku o zapojení do řízení. Rozhodnutí je dostupné na úřední desce. Stavba obchvatu je součástí plánovaného dálničního spojení Brna s Vídní.
Územního řízení k obchvatu Mikulova se mohl účastnit rakouský spolek, rozhodl soud
Z hlediska vlivů na životní prostředí je takový záměr vždy nutné posuzovat jako celek, znečištění a další zásahy do životního prostředí neznají státní hranice, zdůraznil NSS.
Podle rozsudku bylo zapotřebí ještě před samotným územním řízením posoudit vlivy celé stavby na životní prostředí. Česko je podle evropské směrnice EIA povinné umožnit efektivní účast i zahraniční dotčené veřejnosti. Přeshraniční proces posouzení vlivů na životní prostředí nelze nahradit jiným, neoficiálním způsobem, jak se mylně domnívaly úřady, konstatoval NSS.
Podle správního soudu neměli zájemci ze zahraničí kvůli nedostatkům české právní úpravy ani efektivní možnost účastnit se navazujícího územního řízení a obecně se těžko dostávají k informacím. „Pokud snahy dotčené veřejnosti o zapojení do navazujícího řízení nejsou zjevně obstrukční, nesmí jejím představitelům správní orgány bránit účastnit se řízení, které navazuje na proces EIA,“ uvedla soudkyně NSS Sylva Šiškeová.
Po rozhodnutí NSS se bude problematikou znovu zabývat Krajský úřad Jihomoravského kraje. Zhodnotí, zda rakouský spolek splňuje podmínky pro účast dotčené veřejnosti podle zákona o posuzování vlivů, a poté rozhodne o jeho odvolání.
Propojení etap stavby D52
S ohledem na vývoj soudních sporů chce ŘSD spojit čtyři etapy plánované D52 do jedné a požádat o společné povolení na všech úsecích mezi Novomlýnskou nádrží a státní hranicí s Rakouskem. „Dřív to bylo tak, že měl obchvat Mikulova v přípravě náskok, dnes už s tímhle nepočítáme. Postup přípravy uzpůsobujeme vývoji správních řízení. Směřujeme ke spojení staveb tak, abychom případně řešili jeden soud místo čtyř,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Obchvat Mikulova je součástí připravované dálnice D52, která spojí Brno s rakouskou hranicí, od níž povede dálnice do Vídně. Pravomocné územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova získalo ŘSD v prosinci 2019. Krajský soud v Ostravě ale na konci loňského září vyhověl žalobě spolku VIRUS, podle kterého úřady nezohlednily vliv obchvatu a dálnice D52 na životní prostředí v Rakousku.
První kasační stížnosti NSS vyhověl na konci loňského prosince z procesních důvodů. Krajský soud nicméně územní rozhodnutí na obchvat Mikulova na konci ledna zrušil podruhé a nyní už NSS jeho rozhodnutí ponechal beze změn.